اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی هفته منابع طبیعی

6 هزار اصله نهال در گلپایگان توزیع می‌شود

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گلپایگان گفت: در هفته منابع طبیعی 6 هزار اصله نهال در گلپایگان توزیع می‌شود.

6 هزار اصله نهال در گلپایگان توزیع می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گلپایگان، علیرضا حیدری صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در گلپایگان اظهار کرد: از 196هزار و 500 هکتار مساحت شهرستان گلپایگان 144هزار و 135 هکتار آن را مراتع تشکیل می‌دهد که دارای 57 عرف مرتعی است که 34 عرف آن قشلاقی محسوب می‌شود که در فصل زمستان مورد تعلیف دام دامداران دارای پروانه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بیش از 70هزار هکتار از مراتع شهرستان را مناطق قشلاقی تشکیل می‌دهند که 23 عرف را شامل می‌شود و از ابتدای خرداد تا آخر شهریور در اختیار دامداران قرار دارد، افزود: پوشش گیاهی در غرب شهرستان به صورت تپه ماهور و کوهستانی است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان با تاکید بر اینکه این مناطق جزو مناطق ییلاقی با پوشش گیاهی خوب و عالی محسوب می‌شود و گیاهانی مانند گون، گراس و جاز  در این مناطق رشد می‌کند، تصریح کرد: شرق شهرستان که به صورت دشت هموار و مسطح است، پوشش گیاهی ضعیف و متوسطی دارد و گیاهانی مانند درمنه، دشتی و کاسنی در این مناطق رشد و نمو دارند.

*‌ فعالیت 1330 بهره‌بردار مرتع در گلپایگان

حیدری با اشاره به اینکه تعداد بهره‌برداران گلپایگان یک‌هزار و 330 نفر است، تاکید کرد: 432 هزار و 400 کیلوگرم علوفه در سال در شهرستان تولید می‌شود و در صورت تبدیل هر 24 کیلوگرم علوفه به یک کیلوگرم گوشت در سال 180 هزار کیلوگرم گوشت در شهرستان گلپایگان تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه یک‌هزار و 500 گونه مرتعی در استان اصفهان وجود دارد، ادامه داد: در شهرستان گلپایگان 300 گونه گیاهان دارویی مانند باریجه، آنغوزه، کتیرا، شیرین بیان، کرفس و موسیر وجود دارد که از این تعداد 30 گونه جزو اقلام اقتصادی و درآمد‌زا است که به اقتصاد خانواده کمک شایانی می‌کند.

*‌ تمدید 78 فقره پروانه چرای دام در سال جاری

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان به عملکرد بخش مرتع‌داری اشاره کرد و گفت: در 370 هکتار از مراتع حاجیله و هرستانه پروژه مدیریت چرای دام به منظور کنترل پروانه چرای دام، کنترل ورود و خروج دام اجرا شده است.

حیدری همچنین از تمدید پروانه چرای دام دامداران خبر داد و اظهار کرد: امسال 78 فقره تمدید پروانه چرای دام با اخذ عوارضی به مبلغ 60 میلیون ریال در گلپایگان انجام شده است.

وی به توزیع نهاده‌ها بین دامداران نیز اشاره و تصریح کرد: طی دو مرحله 90 تن جو بین مرتع‌داران توسط شرکت تعاونی مرتع‌داران کویر گلپایگان توزیع شد.

*‌ توزیع 6 هزار اصله نهال بین شهروندان

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان با بیان اینکه در هفته منابع طبیعی 6 هزار اصله نهال بین شهروندان توزیع می‌شود، اضافه کرد: این نهال‌ها شامل انواع سرو، کاج، افرا، اقاقیا، زبان گنجشک هستند و در افزایش سرانه جنگل در شهرستان نقش دارند.

حیدری به برنامه‌های هفته منابع طبیعی نیز پرداخت و تاکید کرد: با همکاری آموزش و پرورش گلپایگان و مسئولان شهرستانی در مدارس گلپایگان نهال غرس می‌شود.

وی از توزیع نهال رایگان در روز جمعه بین نماز‌گزاران خبر داد و اضافه کرد: کارکنان و یگان ویژه حفاظت با حضور در نماز جمعه 16 اسفند به نمازگزاران نهال رایگان اهداء می‌کنند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیز‌داری گلپایگان با بیان اینکه روز 20 اسفندماه آیین ویژه روز درخت‌کاری در شرکت سهامی زراعی گلپایگان صورت می‌گیرد، گفت: معاون برنامه‌ریزی و رئیس طرح و برنامه اداره کل منابع طبیعی و آبخیز‌داری میهمان ویژه این آیین هستند.

حیدری تقدیر از همیاران طبیعت حفاظت از منابع طبیعی را از دیگر برنامه‌های این هفته دانست و اظهار کرد: با همکاری بخشداری و دهیاران روستا‌های گلپایگان به منظور گسترش فضای سبز در روستا‌ها یک‌هزار اصله نهال در روستا‌های گلپایگان غرس می‌شود.

انتهای پیام/63014/ح40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول