اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد اعلام کرد

کمبود اعتبار و نرخ تورم علل اصلی نقص در خدمات ناوگان اتوبوسرانی

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد از کمبود اعتبارات و افزایش تورم به عنوان علل نواقص در خدمات ناوگان اتوبوسرانی و افزایش بهای بلیط نام برد.

کمبود اعتبار و نرخ تورم علل اصلی نقص در خدمات ناوگان اتوبوسرانی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد مهدی خجسته‌رحیمی ظهر امروز در نشست خبری که در سازمان اتوبوسرانی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: 2 هزار و 200 دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه 52 درصد از ناوگان اتوبوسرانی در بخش خصوصی و 48 درصد در بخش سازمانی فعال هستند، افزود: از مجموع ناوگان یک هزار و 337 دستگاه در بخش خصوصی مشغول به فعالیت بوده و از کل ناوگان اتوبوسرانی نیز 202 دستگاه را مینی‌بوس‌ها تشکیل می‌دهند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد با بیان اینکه 3 هزار و 260 دستگاه مینی‌بوس و اتوبوس نیز تحت نظارت اتوبوسرانی در قالب سرویس‌های ادارات، مدارس و... در بخش حمل ونقل فعالیت می‌کنند، گفت: در حوزه مسائل فنی، بررسی و ارزیابی راننده اعم از سلامت و کارت ویژه رانندگی، مالکان ناوگان، آمادگی ناوگان و سرویس‌دهی نظارت ویژه اتوبوسرانی صورت می‌گیرد.

خجسته به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات این سازمان به سهم‌خواهی از معابر اشاره و بیان کرد: اگر سهم اتوبوسرانی از معابر را بدهند ما تضمین می‌کنیم با 2 هزار و 200 دستگاه حمل و نقل خوبی را در حد رضایت شهروندان ارائه دهیم.

این مسئول خاطر نشان کرد: تا پایان سال جاری درصدد نصب گیت‌های سیستم پرداخت بهای اتوبوس‌های BRT در ایستگاه‌های آن هستیم تا به سرعت‌ سرویس‌دهی ناوگان افزوده شود.

وی با بیان اینکه 555 اتوبوس در سال گذشته به سیستم برگشته و 300 اتوبوس فعال نیز در سال جاری بازسازی شده است، مطرح کرد: 2 اتفاق مهم شامل نصب پرده و تفکیک زنان از مردان در مینی‌بوس‌ها با توجه به اینکه 30 درصد از مخاطبان اتوبوسرانی را زنان تشکیل می‌دهند، نیز در اتوبوسرانی ‌آغاز شده است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد در رابطه با نصب سیستم اعلام گویای ایستگاه در اتوبوس‌ها نیز عنوان کرد: این سیستم‌های هوشمند از 90 تا 100 متر مانده به ایستگاه فعال می‌شوند تا گامی در سرعت سرویس‌دهی ناوگان به شهروندان باشد.

این مسئول یادآور شد: بازسازی یک دستگاه اتوبوس ویژه معلولان و جانبازان با همراهی 13 ویلچر، اختصاص 3 دستگاه ویژه مؤسسه‌هایی مانند فیاض‌بخش، اختصاص 8 دستگاه ویژه نابینایان، بازسازی قطعات در اتوبوس‌ها و... از جمله اقدامات اتوبوسرانی در سال گذشته و سال جاری است.

وی از جمله اقدامات در راستای کاهش‌ هزینه‌ها و ارتقای خدمات در سرویس‌دهی به شهروندان به تعدیل نیرو در این سازمان از 3 هزار و 600 نفر در سال 86 به یک هزار و 500 نفر در حال حاضر خبر داد و گفت: در این ناوگان 50 درصد افراد با مدارک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس مشغول فعالیت هستند.

خجسته تصریح کرد: در بحث مدیریت منابع نیز با استفاده از برون‌سپاری 70 تا 80 درصد اقدامات اداری اقداماتی انجام شده است.

وی در حوزه عمرانی نیز به 190 میلیارد تومان اقدامات عمرانی اشاره کرد و ادامه داد: 120 میلیارد تومان برای خرید اتوبوس و 70 میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی اعم از ایستگاه، سایبان و .... هزینه شده است.

وی در رابطه با مدیریت بازرسی در موارد تصادف و پِرت بلیط در 6 ماهه 92 بیان کرد: ناوگان در این زمینه یک میلیون و 130 هزار مراجعه داشته‌ و در 20 درصد موارد، عدم پرداخت بهای خدمات داشته‌ایم که با محاسبه 400 میلیون سفر در سال می‌توان گفت سالانه 30 تا 60 میلیارد تومان به بیت‌المال ضرر می‌رسد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد با اشاره به اینکه 12.5 میلیارد تومان اعتبار از محل بودجه زیارت به اتوبوسرانی در راستای خرید اتوبوس داده شده است، بیان کرد: با این وجود و حمایت شهرداری مشهد در قالب 83 میلیارد تومان در سال گذشته، هزینه‌های اتوبوسرانی سالانه به علت تورم و... 25 تا 30 درصد افزایش خواهد داشت.

این مسئول تاکید کرد: کمبود بودجه در اتوبوسرانی ما را به سوی افزایش قیمت بلیط سوق داده و در حال حاضر هر بار سفر برای یک مسافر در بخش خصوصی و هر بار تراکنش من‌کارت 350 تومان هزینه دارد که 200 تومان آن توسط مسافر و 150 تومان آن توسط شهرداری تأمین می‌شود.

خجسته تصریح کرد: این مسئله در رابطه با ناوگان دولتی نیز به صورت 200 تومان توسط مسافر و 450 تومان توسط شهرداری تأمین می‌شود.

وی با اشاره به پیش‌بینی افزایش 25 درصدی قیمت گاز، 60 درصدی قیمت برق و بنزین گفت: تدوین یارانه حمل و نقل اقدام درستی است چرا که یک روستایی که از حمل‌ و نقل شهری استفاده نمی‌کند دلیلی ندارد تا این هزینه‌ را پرداخت کند و مسافر شهری خود باید این هزینه‌ها را متقبل شود.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد مطرح کرد: از 75 درصد سهم حمل‌ و نقل عمومی در مشهد 40 درصد سهم اتوبوسرانی، 25 درصد تاکسی‌رانی و 10 درصد ریلی است.

وی تصریح کرد: ما طبق اصول باید سالانه 10 درصد توسعه و 10 درصد نوسازی داشته‌ باشیم و این در حالی‌ است که از این اصول بسیار فاصله داریم.

خجسته با بیان اینکه حمل‌ و نقل یک شاخص استراتژیک است و به همین دلیل نمی‌توان صد درصد این بخش را به بخش خصوصی واگذار کرد، یادآور شد: عمر متوسط ناوگان در بخش خصوصی چهار سال است اما عمر متوسط ناوگان در اتوبوسرانی 10 سال است.

این مسئول در خصوص نظافت خارج و داخل اتوبوس‌ها نیز به انجام نظافت به طور هر 3 روز یک‌بار خبر داد و در رابطه با رفع معضل اتوبوس‌های دودزا نیز عنوان کرد: در یک ماه اخیر سهمیه بنزین کم گوگرد نداشته‌ایم.

وی در خاتمه با پذیرفتن این مطلب که همه ناوگان دارای کولر و امثال آن نیستند و دچار نواقص چشمگیری هستند گفت: با کمبود اعتبار نمی‌توانیم همه اتوبوس‌ها را به کولر مجهز کنیم و در حال حاضر برای تابستان فقط 810 اتوبوس دارای کولر هستند.

انتهای پیام/2202/ل30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول