اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

صادرات صنایع دستی اصفهان در سراشیبی سقوط

صادرات صنایع دستی اصفهان در سال 92 با کاهش چشمگیری نسبت به سال گذشته روبه‌رو بوده است، بیشترین کاهش صادرات صنایع دستی متوجه مصنوعات گرانبها بوده است.

صادرات صنایع دستی اصفهان در سراشیبی سقوط

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، صنایع دستی از چرخه‎های مهم و حیاتی صنعت ایران است که آمارها حکایت از تولید بیش از نیمی از صنایع دستی ایران در اصفهان دارد.

تاکنون 250 رشته صنایع دستی در کشور شناسایی شده که بیش از 196 نوع از آنها بومی استان اصفهان است.

هنرمندان اصفهانی بیش از 70 درصد صنایع دستی کشور را تولید می‎کنند که البته این آمار مربوط به اشتغال تنها نیمی از هنرمندان صنایع دستی اصفهان است، مشکلات اقتصادی و عدم توجه به هنرمندان و حمایت نکردن از آنها باعث شده است که این هنرمندان دست از تولید صنایع دستی بردارند .

* تأثیر بحران بازاریابی در  بازارهای جهانی و تلاطم قیمت طلا در صادرات صنایع دستی

هنرمندان اصفهانی از شهرت جهانی در بسیاری از رشته‌های صنایع دستی برخوردارند ولی از آنجایی که بازاریابی و صادرات صنایع دستی در اصفهان با بحران مواجه است، این هنرمندان به رغم علاقه به انجام کار هنری به ناچار به مشاغل آزاد رو می‎آوردند.

تحقیقات نشان می‎دهد که اگر این تعداد از هنرمندان که به کارهای جز تولید صنایع دستی اشتغال دارند به هنرمندان فعال در این عرصه بپیوندند صادرات صنایع دستی و ارزآوری به بیش از 100 درصد خواهد رسید.

همچنین لطماتی که جدایی هنرمندان از تولید صنایع دستی متحمل صنعت و اقتصاد کشور می‎کند نیز غیر قابل جبران خواهد بود.

 

برخی مسئولان مشکلات صادرات صنایع دستی و عدم توفیق آن را نبود بسته‌بندی مناسب برای آثار هنری می‎دانند، مشکلی که هنوز حل نشده و به یک بحران در این صنعت تبدیل شده  است.

اما باید گفت اگر چندین ارگان مختلف از جمله وزارت جهاد کشاورزی، سازمان میراث فرهنگی و اداره ارشاد خود را متولی کار صنایع دستی بدانند و برای این مشکل راه حل مناسبی ارائه دهند علاوه بر اشتغال‌زایی صادرات صنایع دستی را افزایش می‎دهد.

یکی از دلایل صادرات موفق صنایع دستی چین بسته‌بندی زیبای آنها است که زیباتر از کار صنایع دستی‌ آنها است و به این وسیله جذب مشتری برای کالاهای چینی ساده‎تر است.

از دیگر دلایل عدم توفیق صادرات صنایع دستی عدم وجود سیاست‌گذاری مداوم‌ در بازاریابی جهانی است، مسئولان برای حل این مشکل برگزاری نمایشگاه‌ها را پیشنهاد می‎دهد که باید گفت: نمایشگاه‌های داخلی که با صرف هزینه‌های زیاد برگزار می‌شود بی‌نتیجه است زیرا تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان در آن سهیم نبوده و برای حضور در این نمایشگاه‎ها نیز علاقه نشان نمی‎دهند زیرا معتقدند بازار صنایع دستی در ایران کساد است.

* ارزآوری صنایع دستی اصفهان 385میلیون دلار کاهش داشت

 

صادرات صنایع دستی علی‌رغم سال‎های گذشته در سال 92 کاهش چشمگیری داشته است، به طوری که مسئولان گمرک صادرات صنایع دستی را از ابتدای امسال تاکنون تنها حدود 201 تن  اعلام کردند که ارزش صنایع دستی صادر شده 11 ماه امسال بیش از 93 درصد و وزن آن بیش از 22 درصد کمتر از مدت مشابه پارسال است.

مدیرکل گمرک استان اصفهان در این خصوص اظهار کرد: صادرات صنایع دستی امسال بیش از 25 میلیون و 167 هزار دلار ارزآوری داشته است.

وی افزود: این محصولات صنایع دستی به کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق، ترکیه، هلند، آلمان، فرانسه، ژاپن و چین صادر شده است.

اسدالله احمدی ونهری به آمار صادرات صنایع دستی سال گذشته گریزی زد و گفت: سال گذشته بیش از 308 تن صنایع دستی که 25 درصد از صادرات کل استان اصفهان بود، صورت گرفت و حدود 413 میلیون و 200 دلار ارزآوری داشته است.

وی با بیان اینکه فرش دستباف، مصنوعات گران‌بها، پارچه قلمکار، مصنوعات خاتم، قلمزنی و انواع گلیم از جمله محصولات صنایع دستی صادر شده به خارج از کشور است، تصریح کرد: 12 هزار هنرمند اصفهانی 98 درصد آثار مینا و قلمکار،85  درصد آثار قلمزنی و 70 درصد خاتم کشور با دستان هنرمند آنان خلق می‎شود.

 

*بیشترین کاهش صادرات صنایع دستی در بخش مصنوعات گران‌بها بوده است

مسعود امینی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: بیشترین کاهش چشمگیر صنایع دستی اصفهان در بخش مصنوعات گران‌بها بوده است.

وی افزود: امسال 293 کیلوگرم مصنوعات گران‌بها همچون طلا از استان اصفهان صادر شد در صورتی که سال گذشته 9 تن مصنوعات گران‌بها صادر شده بود.

مسئول روابط عمومی گمرک اصفهان ادامه داد: فرش اصفهان امسال 30 درصد کاهش در بخش صادرات داشته است، به طوری که سال گذشته صادرات فرش 18 میلیون دلار اما امسال 13 میلیون دلار بوده است.

................................

گزارش از مریم سرلک

...............................

انتهای پیام/63019/صا40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول