اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ریشه اختلاف 6+5 در شورای شهر یاسوج چیست؟

چندی است که اعضای شورای شهر یاسوج در دو گروه پنج و 6 نفره نسبت به عملکرد شهرداری یاسوج در کسوت موافق و منتقد قرار گرفته‌اند و اختلافاتی به وجود آمده که باید دید در این میان حق با چه کسی است.

ریشه اختلاف 6+5 در شورای شهر یاسوج چیست؟

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، شورای شهر یاسوج در حالی پا به 6 ماهگی خود گذاشته که بسیار زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، آتش اختلافات شعله‌ور شد تا مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد برای برون رفت از  مشکلات انبار شده، اینک در کوران اختلافات شورایی قرار گیرد که مردم آنها را برای درمان دردهایشان به این پارلمان محلی فرستادند.

ترکیب 11 نفره شورای شهر خیلی زود به دو گروه 6 نفره و 5 نفره تجزیه شد تا اختلاف و دودستگی اعضای چهارمین دوره از شورای شهر یاسوج تنها دستاورد انتخاب مردم در روز 24 خرداد 92  باشد.

سرافراز اردشیری یکی از اعضای گروه 5 نفره شورای شهر یاسوج، اهالی رسانه را دعوت کرد تا مراتب اعتراض خود را از عملکرد شهردار جدید به گوش مردم برساند.

او در این نشست خبری عملکرد 6 ماهه دکتر محمدعلی جاوید را زیر سوال برد و گفت: شهردار یاسوج در این مدت نتوانسته به آنچه در روز رای اعتماد تعهدش را داده بود، عمل کند.

در انتقادات بی‌پرده اردشیری، مسائل مهمی چون کوچک‌سازی شعاری بدنه شهرداری و استخدام‌های غیرقانونی برخی افراد در عمل  و مسائل کم اهمیت‌تری چون خرید گوشی گران‌قیمت شهردار وجود داشت؛ گوشی‌ای که البته در جریان عملیات برف‌روبی از دست شهردار می‌افتد و می‌شکند!

انتقاداتی که گاهی متوجه شهردار بود و گاهی متوجه گروه اکثریت شورا، انتقادات عمیق و مبنایی نیستند که نشود آنها را حل کرد؛ برخی از آنها همچون مدیریت او بر مبنای سهم‌خواهی‌های محفلی، عدم توجه به مصوبات شورا و ارائه گزارش، تاخیر در ارائه لایحه بودجه، ارائه بودجه وابسته به عوارض، عدم ساماندهی دست‌فروش‌ها و وانت‌ها، عدم پرداخت گازبهای ‌CNG‌ها علی‌رغم دریافت پول نقد از مردم و عدم توجه به مسائل فرهنگی و مواردی از این دست، نیاز به پاسخ دارند و آقای شهردار نیز قطعا برای آنها پاسخ دارند و برای بسیاری دیگر از انتقادات مطروحه نیز به زمان نیاز دارند، چرا که وی مدت اندکی است که مدیریت شهر را به عهده گرفته و او باید پاسخگوی عملکردش باشد.

اما برخی مسائل مطرح شده در مصاحبه اردشیری با رسانه‌ها همانند تعطیلی کمیسیون توافقات و حمایت از تیم فوتبال شهرداری یاسوج در افکار عمومی از نقاط قوت شهردار تلقی می‌شوند؛ چراکه تیم فوتبال شهرداری از آرزوهای جوانان این استان است و تعطیلی کمیسیون توافقات هم آنگونه که محمدعلی جاوید می‌گوید اقدامی در جهت منافع مردم و جلوگیری از برخی رانت‌خواری‌ها بوده است.

از سوی دیگر، برخی سوالات مطرح شده در مصاحبه اردشیری از مطالبات مردم نیز هستند. موضوعی چون عدم شفافیت محاسبه عوارض ساختمانی، جریمه‌ها و تراکم و همچنین اخذ این پول‌ها در چندین نوبت از مردم نیاز به پاسخگویی شهردار دارند؛ به عنوان مثال قانون در مورد ساختمان‌های زیر 4 طبقه، هزینه تراکم را برای مالک در نظر نگرفته ولی گاها از سوی شهرداری یاسوج محاسبه می‌شود.

هر چه باشد، آنچه اردشیری در این روز رسانه‌ای خود، افشا کرد نشان از یک زخم کهنه در 13 سال گذشته تجربه شوراها در این استان است.

باید تحلیل کرد و گفت که این اختلافات در شورایی که همه شهر را یک شهرداری می‌بینند و بس، چه ریشه‌ای دارند و آنها از شهردار چه می‌خواهند که عملیاتی نمی‌شود؟

از طرف دیگر چرا یک گروه 6 نفره در شورا عملکرد شهردار را مناسب می‌بینند ولی یک گروه 5 نفره آن را بر ضد منافع مردم! و این اعلام موضع تقریبا در همه اظهارنظرهای این دو گروه مشهود است.

چرا مردم و نمایندگان افکار عمومی محرم شناخته نمی‌شوند و دور از چشم، خبرنگاران چنین اختلافات نامیمونی تبدیل به آتشی زیر خاکستر می‌شود که دامان شهری را می‌سوزاند؟ آیا در شورای شهر بر سر حقوق مردم و منافع ملی این استان معامله می‌شود؟

همه این سؤالات و چراهای متعدد بسیاری در افکار عمومی بی‌پاسخ مانده است تا شهر یاسوج همچنان در آتش این اختلافات بی‌اساس بسوزد.

از سوی دیگر آیا شهردار یاسوج به گروه 6 نفره معروف شورا نزدیک‌تر است و بیشتر به خواسته‌های آنان توجه می‌کند یا این اتهامات بی‌اساس است؟

آنچه اکنون مطرح است این بوده که ترکیب 11 نفره آن به دو گروه 6+5 تجزیه شده و آقایان وظیفه‌شناس، زهرا زمانی، هدایت اکبری، هدایت امیری، اکبری‌تبار و مفتح بر یک بال این اختلاف نشستند و علی علی‌پور، سرافراز اردشیری، خدابخش امیری، سعید پایدار و مرتضی فروغ‌فر نیز بر بال دیگر آن نشسته‌اند تا پرنده زخمی و رنجور شهر یاسوج برای پرواز، سنگینی این اختلافات را بر بال‌های خود حس کند.

اما گفت‌گو با سه تن از اعضای شورای شهر یاسوج تا حدی به سوالات و ابهامات مذکور پاسخ می‌دهد.

طرح سوال به منزله ناکارآمدی شهردار یاسوج نیست

در این بین، سعید پایدار یکی از اعضای منتقد عملکرد شهردار یاسوج نظرات جالبی دارد؛ او هر گونه اختلاف و بحرانی را در شهر به شدت رد می‌کند و می‌گوید: چون رویکرد پرسشگری و مطالبه‌گری در شورای شهر یاسوج، یک رویکرد جدید است، طرح مسائلی انتقادی از سوی یک عضو شورای شهر تا این حد بزرگ می‌شود در حالی که مسائل مطرح شده در مصاحبه آقای اردشیری، طرح سوال بوده نه طرح اختلاف و اتهام.

وی گفته است: سؤال حق اعضای شورا است و مسائل اخیر نیز نشان از اختلاف و مشکل بزرگی نیست کما اینکه طرح چنین مسائلی به هیچ عنوان نشان از ضعف و ناکارآمدی شهردار ندارد و طرح سوال و انتقاد می‌تواند به شهردار در اداره بهتر شهر کمک کند.

پایدار ادامه داد: آنچه در روزهای اخیر در رسانه‌ها به قول از یک عضو شورای شهر، به شهردار گفته شده، طرح سؤال بوده نه اتهام و این موضوعات یک امر طبیعی هستند.

وی، اختلاف‌نظر میان دو گروه 5 و 6 نفره شورا را تایید کرد و گفت: 6 نفر در شورا می‌گویند، اوضاع بر وفق مراد مردم است و 5 نفر می‌گویند مطالبات مردمی رها شده و رویه اداره شهر، همانند گذشته است.

این عضو شورای شهر، سفارش‌پذیری شهردار را امری نادرست خواند و گفت: این‌ها سؤال و شبهاتی است که شهردار ممکن است پاسخ‌های مستدلی برای آنها داشته باشد ولی به طور کلی لابی در شهرداری بسیار خطرناک است و ما به عنوان منتقدین آقای جاوید از او انتظار داریم که با اهرم قانون، اجازه دخالت برخی اعضای شورای شهر را در امورات مردم و شهرداری ندهد.

وی گفت: شهردار یاسوج 11 رای داشته و ما هم به وی رای دادیم و می‌توانیم سفارش‌هایی داشته باشیم ولی حرف ما این است که اعضای شورا نباید در کار شهردار دخالت کنند تا او با اختیارات کامل، دستش باز باشد و پاسخگوی عملکردش به مردم و اعضای شورا باشد.

وی بار دیگر بر عادی بودن این اختلافات تاکید کرد و گفت: رسانه‌ها در یکی از جلسات شورا بدون شک پاسخ آقای شهردار را به سؤالات گروه منتقد می‌شنوند و آن را رسانه‌ای می‌کنند، پس اتفاق خاصی نیفتاده است که بخواهیم آن را بزرگ کنیم و فضای اختلافات ریشه‌ای را دامن بزنیم.

عضو شورای شهر یاسوج، طرح این مسائل را نشان از شفافیت گروه 5 نفره این شورا دانست و گفت: تجربه نشان داده است که رسانه‌ای کردن این ابهامات از طریق رسانه‌ها به بهبود امور مردم کمک کرده است.

وی گفته است: استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در بیان این مسائل تشخیص درستی داده و به خوبی و کلی اختلافات را نکوهش کرده و اوضاع را بحرانی جلوه نداده است.

هیچ نیرویی به شهردار یاسوج تحمیل نشده است

هدایت اکبری از دیگر اعضای شورای شهر یاسوج است که در این‌باره گفته است: دو گروه کردن شورای شهر به 5+6 کار درستی نیست و این مسئله به ماه‌های نخست عمر شورا بر می‌گردد.

وی که از موافقان عملکرد شهردار یاسوج است، افزود: بیش از 80 درصد مصوبات شورای شهر یاسوج به بیش از هفت رای بوده و بخش زیادی از آنها بیش از هشت رای و حتی 11 رای به تصویب رساندند که این موضوع نشان می‌دهد اعضای شورا با هم طلب و حساب و اختلاف عمیقی ندارند و منافع مردم مبنای تصمیم‌گیری‌های آنان است.

اکبری رای قاطع شورای چهارم به دکتر جاوید را بی‌سابقه خواند و ادامه داد: انتخاب تیم مدیریتی یکی از ابتدایی‌ترین حقوق شهردار است و در این بین ممکن است یکی از اعضای این تیم مدیرتی هم با فلان عضو شورا نسبتی داشته باشد ولی آنچه مهم است این بوده که هیچ نیرو و مدیری به شهردار یاسوج تحمیل نشده و اگر چنین قصدی هم بوده، شخص آقای جاوید چنین روحیه‌ای را ندارد و او قطعاً با آدم ضعیف کار نخواهد کرد.

وی شروع به کار دوران مدیریت جاوید را همزمان با بارش‌های رحمت خداوند دانست و گفت: تاکنون فرصتی برای کار عمرانی در یاسوج نبوده و من به عنوان یکی از اعضای شورای شهر از مردم و رسانه‌ها انتظار دارم که صبر کنند تا یک سال از مدیریت شهردار جدید بگذرد و آن وقت بدانند اگر قصور و ضعفی مشاهده شد خود موافقین او هم وی را به چالش خواهند کشاند.

اکبری، 15 اسفند را نقطه حرکت شهر یاسوج به سمت پویایی دانست و گفت: مردم تغییرات جدید در این شهر را لمس خواهند کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، اختلاف نظر را امری طبیعی دانست و تصریح کرد: اگر همه اعضای شورای شهر یک نظر واحد داشتند باید به سلامت آنها شک کرد؛ آقای اردشیری هم بدون اهانت به فردی طرح سوال کرده و نظراتش را گفته که از حقوق او است ولی گروه اقلیت و اکثریت در همه پارلمان‌ها امری طبیعی است، ضمن اینکه هر نقد سازنده‌ای بهتر است در یک محیط آرام و همدل طرح شود.

این عضو شورای شهر با قاطعیت گفت: هیچ نیرویی خارج از ضوابط به شهرداری نیامده و تاکنون هیچ گزارشی حتی از سوی آقای اردشیری هم مبنی بر جذب نیرو در بدنه شهرداری به ما نرسیده است کما اینکه اگر حتی یک نیرو هم بدون قانون آمده، به شخصه تا اخراج او دست از پیگیری بر نمی‌دارم.

او طرح برخی از انتقادات را بر اساس مدل « یک کلاغ و صد کلاغ» دانست و گفت: اختلافات اخیر به هیچ عنوان عمیق نیست و شهردار هم در یک فضای منطقی به سوالات مطرح شده پاسخ می‌دهد و چنانچه وی پاسخ معقول نداشته باشد حتی گروهی که اکنون موافق عملکرد او هستند نیز از سوال کنندگان حمایت می‌کنند.

وی از اهالی قلم خواست تا اگر واقعا دلسوز شهر هستند، به فضای تشنج و اختلاف کمک نکنند.

شهردار باید مستقل باشد

علی علی‌پور هم دیگر عضو شورا است که اختلافات اخیر را طبیعی می‌داند و می‌گوید: ریشه این اختلافات منافع مردم است.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم معاونین شهرداری یاسوج باید از درون مجموعه باشد چرا که در این نهاد نیروهای توانمند زیادی وجود دارد؛ از طرفی معاونی که به اعضای شورای شهر وابسته باشد به معنی عدم استقلال شهردار است.

وی کوچک‌سازی بدنه شهرداری، وجود نیروهای مازاد، اضافه کردن نیروی جدید به بدنه شهرداری را از مهم‌ترین انتقادات خود دانست و گفت: حالا که می‌خواهند نیروی جدید بیاورند چرا باید نیروی وابسته بیاورند؟!

علی‌پور تنزل معاونت فرهنگی و امورات فرهنگی را به سطح روابط عمومی از دیگر ایرادات مدیریت جاوید دانست و بیان کرد: این‌گونه نیست که یک گروه همیشه موافق عملکرد شهردار باشند و یک گروه مخالف بلکه هر جا که انتقاد و یا تخلفی وارد باشد، اعضای شورا تذکر می‌دهند و این یک امر طبیعی است.

همه این‌ اظهارنظرها نشان از یک اختلاف بی‌اساس ولی نگران کننده در شورای شهر و شهرداری یاسوج دارد؛ موضوعی که البته شهردار یاسوج آنرا رد می‌کند و می‌گوید آنچه من در همایش شهرداران گفتم پاسخ آقای اردشیری نبوده و من آن حرف‌ها را به صورت کلی بیان کردم.

از سوی دیگر باید گفت که برای قضاوت در مورد عملکرد شهردار یاسوج کمی زود است هر چند او نشان داده است مدیر جسور و باتجربه‌ای است ولی نباید از یاد ببریم که فصل کار و عمران تازه شروع شده و حجم کارهای بر زمین مانده بسیار زیاد؛ برای ساختن این شهر نباید شهردار را تنها گذاشت و او را درگیر حواشی و اختلافاتی کرد که اگر ریشه آنها منافع مردم است بدون شک نباید ادامه پیدا کنند.

آنچه در این بین مهم است این بوده که آیا در محتوا و علت این اختلافات، مردم هم سهمی دارند یا نه!

برای پاسخ به این سوال زمان و اطلاعات بیشتری نیاز است.

--------------------

گزارش از کریم بنام

---------------------

انتهای پیام/82005/ذ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول