اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از برنامه‌های روز بوشهر گزارش می‌دهد

ادای احترام به شهدا در قلعه ریشهر و محل شهادت رئیسعلی دلواری

ادای احترام به شهدای بوشهر از دوران احمد خان تنگستان تا رئیسعلی دلواری و شهدای دوران دفاع مقدس محوری‌‌ترین برنامه‌های هفته بزرگداشت روز بوشهر بود.

ادای احترام به شهدا در قلعه ریشهر و محل شهادت رئیسعلی دلواری

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، امروز نخستین روز از برگزاری هفته بوشهر بود که با برنامه‌ریزی منظم دبیرخانه ستاد روز بوشهر و در اقدامی درخور تحسین برای نخستین‌بار برنامه‌های روز بوشهر با ادای احترام به شهدای این دیار آغاز شد.

بر اساس تقویم برنامه‌های روز بوشهر امروز به نام روز دفاع و پایداری و اقدامات صلح آمیز هسته‌ای نامگذاری شده است و به همین دلیل مسئولان شهری بوشهر از جمله شهردار، اعضای شورای شهر اهالی رسانه و قشرهای مختلف مردم به مقام شامخ شهدای این شهر ادای احترام کردند.

تپه باستانی ریشهر و مقاومت دلیرانه احمد خان تنگستانی

نخستین برنامه حضور مسئولان و مردم در قلعه تاریخی و تپه ریشهر بود که این برنامه با استقبال مسئولان شهری و دانش‌آموزان بوشهری همراه بود و یک گروه موسیقی محلی نیز آغازگر این برنامه شد.

کارگردانی ویژه برنامه‌های روز نخست در بوشهر بر عهده مهدی دهقان و عباس مطاف دو چهره سرشناس و هنرمند بوشهری بود که برنامه‌های روز نخست را با نظم و ترتیب خاصی اجرا کردند.

در ادامه این برنامه از یادمان احمدخان تنگستانی که در قرن 18 در ریشهر مقابل انگلیسی‌ها دلیرانه مبارزه کرد و شهید شد رونمایی و کلنگ ساخت یادمان نیز با حضور مسئولان به زمین زده شد.

سعید آزاد شهرکی شهردار بوشهر در حاشیه این آیین گفت: احمد خان تنگستانی نماد مقاومت، پایداری و دلاوری مردمان این دیار است و امیدواریم عملیات ساخت یادمان شهید احمد خان تنگستانی هر چه زودتر اجرا شود.

ادای احترام به رئیسعلی دلواری در محل شهادت آن شهید

در ادامه برنامه‌های روز نخست مسئولان بوشهر با حضور در منطقه تنگک(محلی که رئیسعلی دلواری به شهادت رسید) به مقام شامخ آن شهید بزرگوار ادای احترام کردند.

امید پارسایی‌فر دبیر ستاد روز بوشهر در این آیین گفت: منزلی که شهید رئیسعلی دلواری در آن به شهادت رسیده هم اکنون در تملک میراث فرهنگی است و بزرگداشت روز بوشهر فرصت خوبی است که مسئولان به فکر این محل بوده و نسبت به بازسازی آن اقدام کنند.

آزادشهرکی شهردار بوشهر نیز در این بازدید دستور لازم برای آسفالت کوچه منتهی به محل شهادت رئیسعلی دلواری را صادر کرد.

بازدید از کوه «کزی» محل نبرد رئیسعلی دلواری و مقاومت خالو حسین بردخونی

حضور در منطقه و کوه کزی از دیگر برنامه‌های روز نخست بزرگداشت هفته بوشهر بود، در این محل خالو حسین بردخونی از مبارزان جنوب علیه استعمار انگلیس با استعمارگران مبارزه کرده و پس از اینکه به اسارت انگلیسی‌ها در می‌آید به شهادت می‌رسد ضمن اینکه در این مبارزه 63 مبارز خطه جنوب نیز به شهادت می‌رسند اما به گفته شاهدان عینی در همین مبارزه حدود هزار سرباز انگلیسی نیز کشته می‌شوند.

مسجد تنگک که هنوز پابرجاست محلی بوده که  انگلیسی‌ها می‌خواستند اجازه ندهند دلیران تنگستان از این منطقه وارد بوشهر شوند و این مبارزه در حوالی همین مسجد اتفاق افتاده است.

ثبت نام نمادین برای حضور در جبهه‌های نبرد با رژیم بعثی

برنامه دیگر روز نخست، ثبت نام و اعزام نمادین افراد برای حضور در جبهه‌های نبرد علیه رژیم بعثی بود که با ابتکار خوب ستاد بزرگداشت روز بوشهر انجام شد.

در این آیین، روند اعزام افراد داوطلبی به جبهه با حضور بسیجیان پیشکسوت انجام و شمار زیادی از دانش‌‌آموزان شهر بوشهر نیز در این آیین حضور داشتند.

شهردار بوشهر در این آیین گفت: برگزاری نخستین روز بزرگداشت هفته بوشهر با محوریت شهدا، اقدامی بسیار تاثیرگذار و قابل تحسین است و این برنامه نیز موجب پیوند بسیج و شهرداری بوشهر شده است.

آزادشهرکی گفت: باید این پیوند مبارک را به فال نیک بگیریم و از عوامل دست اندرکار ستاد بزرگداشت روز بوشهر قدردانی کنیم.

ادای احترام به شهدای دوران انقلاب و دفاع مقدس

پایان بخش برنامه‌های روز نخست بزرگداشت هفته بوشهر، حضور مسئولان در گلزار شهدای بوشهر و ادای احترام به این شهدا بود، مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر بوشهر، با حضور در گلزار شهدا و نثار گل بر مرقد مطهر آنان، یاد و خاطره شهدای گلگون کفن بوشهر را گرامی داشتند.

در این مراسم علاوه بر شهردار و اعضای شورای شهر بوشهر، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، مشاور فرهنگی استاندار بوشهر نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/66006/غ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول