اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر کارگروه تخصصی سیل و طغیان رودخانه‌های لرستان:

رودخانه کشکان سیل‌خیزترین رودخانه لرستان است

دبیر کارگروه تخصصی سیل و طغیان رودخانه‌های لرستان گفت: در بین 30 رودخانه دائمی استان لرستان رودخانه کشکان سیل‌خیز ترین رودخانه در استان لرستان است.

رودخانه کشکان سیل‌خیزترین رودخانه لرستان است

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد رضا میرزایی ظهر امروز در جلسه کارگروه تخصصی سیل و طغیان رودخانه‌های لرستان که با حضور جمعی از رسانه‌های این استان برگزار شد، گفت: بر اساس آمارهای موجود طی پنجاه سال گذشته تاکنون در رودخانه کشکان که از سرشاخه‌های مهم ترخه محسوب می‌شود تعداد 16 سیلاب با دبی بیش از هزار متر مکعب در ثانیه رخ داده است.

میرزایی با بیان اینکه از سال 1370 تا 1392 در یک دوره حدود 22 ساله بر اثر بروز سیلاب‌‌های وسیع نزدیک به 300 میلیارد تومان (بر پایه قیمت‌های همان سال‌ها) خسارت به استان لرستان وارد شده، افزود: بزرگترین و مخرب‌ترین سیلاب استان لرستان سیل 15 بهمن سال 84 رودخانه کشکان با دبی سیلابی 3090 متر مکعب در ثانیه بوده که بیش از 80 میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های لرستان وارد کرد که با گذشت حدود هشت سال از این حادثه بخش زیادی از خرابی‌های به جا مانده در شهرستان پلدختر به علت عدم تخصیص اعتبار هنوز بازسازی نشده است.

این مسئول یادآور شد: با توجه به افزایش فعالیت‌های عمرانی در سال‌های اخیر در لرستان پیمانکاران پروژه‌های عمرانی به علت بی‌توجهی و سهولت کار مصالح حاصل از فعالیت‌های اجرایی را به ویژه راه شکافی‌ها را در بستر رودخانه استان که از سرشاخه‌های ترخه و دز نیز هستند می‌ریزند که این وضعیت علاوه بر تولید رسوب و حمل آن توسط جریان‌های سطحی به پشت سدهای ترخه و دز بلکه باعث بالا آمدن طراز بستر و شریانی شدن رودخانه‌ها شده و در مواقع سیلابی می‌تواند به اراضی و تأسیسات حاشیه رودخانه ایجاد خطر کند.

میرزایی در ادامه تصریح کرد: سیل‌ها از متداول‌ترین فجایع طبیعی هستند که در نقاط مختلف دنیا رخ می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون آمار و اطلاعات مقایسه‌ای در رابطه با خسارات ناشی از سیل و بلایای طبیعی در کشور ما منتشر نشده، یادآور شد: بانک اطلاعاتی دقیقی در این خصوص وجود ندارد اما خسارات مالی سیل به لحاظ گسترش وسیع آن نسبت به سایر بلاهای طبیعی در مرتبه بالاتری قرار دارند.

این مسئول گفت: طی سال‌های اخیر در کشور ایران سیل و به طبعات آن خسارت فراوانی بر جای گذاشته که استان لرستان نیز از این پدیده مستثنی نبوده است.

میرزایی بیان کرد: دخالت‌های انسانی، برهم زدن تعادل طبیعی حوزه‌های آبخیز استان به صورت تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها و تصرف سیلاب‌دشت‌ها، ساخت و سازهای غیراصولی و خرابی‌های نامناسب در حریم و بستر، برداشت‌های غیراصولی و بی رویه، مصالح رودخانه‌ای ناشی از عدم نظارت دستگاه‌های متولی و تخریب پوشش گیاهی عامل تشدید سیلاب و به ویژه افزایش خسارت وارده به استان لرستان شده است.

انتهای پیام/85001/ی30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول