اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سد نهرعلی هریس 17 سال است به حال خود رها شده است

آب در پشت سد و هریس تشنه لبان می‌گردد/ نمک‌ خوره جان سد آرباتان

عضو شورای شهر هریس گفت: هریس در حالی از بی‌آبی رنج می‌برد که سد نهرعلی هریس 17 سال است به حال خود رها شده و بیش از 6 سال است که نمک‌ها خوره جان سد آرباتان هریس شده است.

آب در پشت سد و هریس تشنه لبان می‌گردد/ نمک‌ خوره جان سد آرباتان

محرم فرزانه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: هریس در حالی از بی‌آبی رنج می‌برد که سد نهرعلی هریس 17 سال است به حال خود رها شده و بیش از 6 سال است که نمک‌ها خوره جان سد آرباتان هریس شده است.

وی سد نهرعلی هریس با حجم ذخیره‌سازی 250 هزار متر مکعب و پایاب یک هزار و 200 هکتار که 17 سال از بهره‌برداری آن می‌گذرد و در این مدت به حال خود رها شده مزیتی برای آبیاری اراضی کشاورزی هریس اعلام کرد و افزود: این مزیت در حالی به حال خود رها شده که اراضی و مزارع کشاورزی هریس از بی‌آبی می‌نالند.

وی یادآورد شد: با اجرایی شدن فاز دوم این طرح شاهد ذخیره‌سازی بیش از350 هزار متر مکعب آب و در نتیجه با استفاده از این حجم آب ذخیره شده امکان آبیاری بیش از 2 هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت هریس تا روستای باروق ممکن خواهد شد.

فرزانه تاکید کرد: برای مهار و بهره‌برداری بیشتر از منابع آب سطحی می‌توان از سد نهرعلی هریس به بهترین وجه استفاده کرد و بالا بودن آب استحصالی آن باید مورد توجه قرار گیرد و با تغییر کاربری سد نهرعلی در اسرع وقت در گام بعدی فاز دوم آن را راه‌اندازی کرد و با آبگیری پشت سد نهرعلی و بازگشایی آن اراضی کشاورزی هریس هیچ مشکلی از لحاظ آبیاری ندارند.

عضو هیئت رئیسه شورای آذربایجان شرقی از سد آرباتان نیز دیگر مزیت موجود شهرستان برای حل مشکل آب یاد کرد و گفت: به دلیل وجود لایه نمکین در عمق تقریبی 30 متری و نفوذپذیر شدن به آب و در نتیجه خروج آب از سد آرباتان نزدیک 6 سال است این اتفاق افتاده است.

وی افزود: خارج کردن سد آرباتان که از سال 1363 با حجم 30 میلیون مترمکعب برای تامین آب 4500 هکتار از اراضی 11 روستای شهرستان ساخته شد از این وضع نابسامان نیاز به تخصیص اعتبار دارد.

فرزانه آب رودخانه‌های گوراوان و تازه‌کند و آب‌های سطحی ارتفاعات شهرستان هریس را راه حلی برای آبیاری بخشی از اراضی شهرهای این شهرستان دانست و گفت: با ذخیره آب رودخانه‌های گوراوان و تازه‌کند و آب‌های سطحی ارتفاعات اطراف در پشت سد هرزه ورز از این طریق اراضی قابل توجهی از شهرهای زرنق، کلوانق، بخشایش و هریس آبیاری می‌شود.

عضو شورای شهرستان هریس اضافه کرد: با موارد اشاره شده ظرفیت‌های مناسبی جهت‌آبزی پروری در شهرستان هریس وجود دارد که جهاد کشاورزی با بالفعل کردن این پتانسیل‌های بالقوه می‌تواند زمینه تحولات اساسی در اقتصاد، اشتغال و در نتیجه توسعه همه جانبه این شهرستان را فراهم آورد.

انتهای پیام/60001/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول