اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خشکسالی بلای جان کشاورزان تاکستانی

انگور‌کاران تاکستانی نفس‌های آخر را می‌کشند

باغستان‌های سرسبز تاکستان که روزگاری جزء سرآمد‌ترین بخش‌های کشاورزی استان قزوین محسوب می‌شدند امروز به شدت در معرض خشکسالی و کمبود منابع آبی قرار دارد.

انگور‌کاران تاکستانی نفس‌های آخر را می‌کشند

به گزارش خبرگزاری فارس از تاکستان، تاکستان در 35 کیلومتری مرکز استان با جاذبه‌های منحصر به فرد کشاورزی جزو حاصلخیز‌ترین نواحی مستعد برای کاشت و برداشت انواع مرغوب محصول انگور است تا جایی که سالانه بیش از 350 هزار تن انگور از باغستان‌های پهناور شهر تاکستان به استان‌های مختلف و حتی چند کشور غرب آسیا ترانزیت می‌شود.

شهر تاکستان با فرهنگ چند هزار ساله و گویش‌های متعدد تا به امروز در بخش کشاورزی پیشرفت‌های اثر‌گذاری را داشته است که از تلاش و رنج فراوان انگورکاران تاکستانی حکایت دارد.

توسعه مدرن و پیشرفته باغستان‌های انگور این شهر از ابتدای دولت دهم با رویکردی خاص مورد توجه جهاد کشاورزی قزوین قرار گرفت و به طور مرتب در چرخه حمایتی حائز ردیف اعتباری شده است.

جایگزینی سیستم‌های آبرسانی باغی و خارج سازی روش‌های سنتی زیان‌ده و پرخرج با تزریق اعتبارات کلان و هزینه‌های هنگفت به مرحله اجرا رسیده است.

اردیبهشت و شهریور ماه سال جاری بروز بی‌سابقه سیل و سرما اما دسترنج یک ساله و حتی چند ساله انگور‌کاران تاکستانی را معدوم و دچار خسارت کرد.

بر پایه این گزارش ره‌آورد بارش‌های ناگهانی تگرگ و باران شدید برای انگورکاران به بار آمدن خسارات مالی سنگین و از بین رفتن باغستان‌های سرسبز و رنگارنگ انگور بوده است که البته با تشکیل فوری کمیته‌ها و سلسله جلسات مختلفی با حضور مسئولان ارشد استانی و کشوری تا به امروز قول‌هایی برای جبران این زیان کم‌سابقه ارائه شده است.

باغستان‌های انگور تاکستان که پهنه‌ای به درازای تمدن 7 هزار ساله این دیار را دارند در حال حاضر از بی‌آبی‌های چند ساله به سطوح آمده‌اند تا آنجایی که شمار فراوانی از انگور‌کاران تاکستانی دیگر از این راه امرار معاش نمی‌کنند و این کار را صرفا به منظور گذران اوقات و طبیعت‌گردی استفاده می‌کنند.

تزریق قطره‌ای اعتبارات و حمایت‌های بلاعوض به انگور‌کاران تاکستانی نیز بر درد‌های چندین‌ساله این قشر زحمت‌کش تاکستان افزوده است.

بر پایه این گزارش خبرگزاری فارس با ارائه گزارش‌های انتقادی مختلفی تاکنون با درخواست انگور‌کاران این موضوع را به طور ویژه پیگیری کرده است و مردم نیز با تماس با خبرنگار فارس مطالبات خود در این رابطه را اعلام می‌کنند که مسئولان باید مطالبات به جای مانده انگورکاران تاکستانی را پاسخ داده و مانع گسترش کم‌آبی و خسارت‌های هنگفت برای تاکستانی‌ها شوند.

----------------

رسول رامندی

----------------

انتهای پیام/77005/ی30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول