اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان امور اراضی کشور خبر داد

80 هزار پرونده کاربری زمین‌های کشاورزی در مراجع قضایی

رئیس سازمان امور اراضی کشور از وجود 80 هزار فقره پرونده مربوط به حفظ کاربری زمین‌های کشاورزی در مراجع قضایی خبر داد.

80 هزار پرونده کاربری زمین‌های کشاورزی در مراجع قضایی

قباد افشار در حاشیه گردهمایی سراسری ویژه رؤسای ادارات حقوقی و دبیر هیئت‌های نظارت سازمان‌های جهاد کشاورزی سراسر کشور که در سالن باغستان شهر قزوین برگزار شد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: در زمینه حفظ کاربری زمین‌های کشاورزی حدود 80 هزار فقره پرونده در مراجع قضایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه برای بیش از 50 درصد این پرونده‌ها حکم قضایی صادر شده است و در مراحل تجدید نظر قرار دارند، افزود: برای بخش زیادی از آنها نیز حکم‌هایی صادر شده و در مرحله اجراست.

رئیس سازمان امور اراضی کشور ادامه داد: این سازمان از کسانی که قصد تجمیع زمین‌های کوچک خود را دارند با اعطای مشوق‌ها و کمک در حل مسائل ملکیث حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه ایران دارای 164 میلیون هکتار مساحت است، اظهار کرد: از این میزان حدود 30 میلیون هکتار قابل کشاورزی و سکونت است و به همین دلیل باید نهایت دقت و مراقبت را برای حفظ این اراضی به کار گرفت و کمبود منابع آب ضرورت حفظ این زمین‌ها را دوچندان می‌کند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد: 1.5 میلیون هکتار از زمین‌های کشور استعدادیابی شده که بین 20 تا 30 درصد آن خارج از بخش کشاورزی خواهد بود.

افشار با اشاره به وجود حدود 18 تا 19 میلیون هکتار زمین کشاورزی در کشور و بی‌سند بودن بخش عمده‌ای از این زمین‌ها، تصریح کرد: طرح مهمی که برای سال آینده در خصوص آن کار می‌کنیم سنددار کردن زمین‌های کشاورزان است چراکه در حال حاضر بیش از 70 تا 80 درصد زمین‌های کشاورزی کشور فاقد سند است و به همین دلیل کشاورزان نمی‌توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور اضافه کرد: انجام این اقدام در دستور کار سازمان قرار دارد و با کمک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی در راستای دستیابی به توسعه، همه اختیارات مربوط به اراضی را به سازمان امور اراضی واگذار کرده است، عنوان کرد: باید در قالب یک برنامه حداقل 10 ساله تمام زمین‌های کشاورزی را صاحب سند کنیم.

رئیس سازمان امور اراضی کشور اضافه کرد: واگذاری زمین‌ها پیش از این نیز به تناسب شرایط به انجام می‌رسیده اما برخی از آنها اشکالات قانونی داشته است که ما اصلاح می‌کینم.

افشار ادامه داد: برای تسهیل در امور کشاورزی همه کار می‌کنیم و تا جایی که بتوانیم تلاش خود را به کار می‌گیریم اما با کسانی که دنبال زمین‌بازی هستند، به طور جدی مقابله می‌کنیم.

رئیس سازمان امور اراضی کشور افزود: تاکید رهبر معظم انقلاب امروز بر اقتصاد مقاومتی است و به همین منظور باید بر تولید داخل و تسهیل آن به ویژه در بخش کشاورزی توجه کرد که این امر تسهیل امور کشاورزی را می‌طلبد.

وی بیان کرد: در حوزه واگذاری زمین‌های کشاورزی به دنبال این هستیم که واگذاری‌ها را از متقاضی محوری خارج و به برنامه محوری تبدیل کنیم به طوری که برنامه‌های کشاورزی و غیرکشاورزی تهیه و بر اساس آن عمل شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور با تاکید بر لزوم تسریع در تهیه سند آمایش سرزمینی به شکل درست و کارشناسی شده، یادآور شد: در آستانه سال نو باید نگاه جدیدی برای تغییر داشته باشیم و دولت نیز تدبیر خود را به مردم نشان دهد.

انتهای پیام/77011/غ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول