به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمود سیادت ظهر امروز در نشست هماندیشی توسعه صادرات کالا و خدمات دانشبنیان که در سالن جلسات پارک علم و فناوری خراسان برگزار شد، گفت: توسعه صادرات به کشورهای همسایه نیازمند درک مشترک از مسائل حوزه بازارهای هدف است.
وی افزود: به عنوان مثال قدرت و توانمندی ایران در توسعه صادرات به کشور افغانستان پس از خروج آمریکا از منطقه با جهش ناگهانی روبهرو شده است.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت شرکتهای دانشبنیان پارک علم و فناوری خراسان، ادامه داد: ابتدا باید تعریف دقیق و مشخصی از شرکتهای دانش بنیان صورت گرفته و امتیازات قابل احصای آنها مشخص شود.
سیادت خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از صادرات میشود، نمیتوان بازار هدف را بازار آزمون و خطا قرار داد، بلکه باید کالاهای دانشبنیان ابتدا بازار داخلی را کسب کنند تا ضعفها و مشکلات خود را جهت صادرات برطرف کرده باشند.
وی یکی از مشکلات عمده در حوزه صادرات را عدم آشنایی مسئولان با فضای صادرات دانست و تصریح کرد: این امر باعث شده است تا بسیاری از تجربیات این افراد در حد تئوری باقی مانده و قابلیت اجرایی نداشته باشد.
رئیس اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان اظهار کرد: در رابطه با شرکتهای دانشبنیان با دو مقوله کالا و خدمات روبهرو هستیم، لذا باید دید آیا کالاهای ما ظرفیت رقابت با کشورهای خارجی را دارند.
سیادت با اشاره به ظرفیت کشورهای آسیای میانه در حوزه خدمات خاطرنشان کرد: با توجه به پیشرفتهای اخیر ایران در حوزه شرکتهای دانشبنیان و حمایتهای صورت گرفته از سوی دولت، میتوان حضور فعالتری در کشورهای همسایه داشت.
وی افزود: اگر چه با بهبود فضای بینالمللی، رفع موانع موجود و تسهیل قوانین مربوطه میتوان رشد بیشتری را در حوزه صادرات شاهد بود، اما باید رویکرد اصلی خود را بر محور صادرات خدمات متمرکز سازیم.
رئیس اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان با بیان اینکه امروزه جنس نیازهای افغانستان تغییر کرده است، خاطرنشان کرد: اگر در گذشته کشور افغانستان کالاهای مختلفی را از ایران درخواست میکرد اکنون بیشتر به دنبال مشاوره، مدیران، متخصصان و مباحث نرمافزاری است.
سیادت تصریح کرد: برای حضور در افغانستان باید با برنامهای راهبردی جهت حفظ شرایط موجود با استفاده از کالاهای دانشبنیان، فنی و مهندسی و صنایع سبک اتخاذ کنیم، زیرا افغانستان از یکسو برای حفظ امنیت خود نیاز به ایجاد اشتغال دارد و از سوی دیگر با توجه به امکانات کم مالی تنها توان وارد کردن صنایع سبک و کمسرمایه را دارد.
وی با بیان اینکه بخش عمدهای از صادرات ایران به افغانستان شامل مواد غذایی، مصالح ساختمانی، پوشاک، مواد پلاستیکی و پتروشیمی است، افزود: همچنین کالاهایی که توسط ایران صادر نمیشود از بازارهای دیگری مانند چین، هند و ترکیه تامین میشود و این کشورها همچنان در فکر توسعه بازار و کاهش سهم حضور دیگر کشورها از جمله ایران نیز هستند.
رئیس اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان یادآور شد: کاری که میتوان در افغانستان امروز انجام داد، صدور خدمات فنی و مهندسی چه در حوزه زیرساختها مثل سد، جاده، نیروگاه، چه در صنایع مادر و چه در حوزه کارشناسی و خدمات فنی و مهندسی به معنای مشاوره صنعتی برای ایجاد واحدهای صنعتی است.
سیادت با تاکید بر ضرورت حضور بیشتر شرکتهای دانشبنیان در کشور افغانستان اظهار کرد: باید افق کار این شرکتها جهت حضور در این کشور مشخص شود تا با بهرهگیری از ظرفیتهای صادرات صنایع کوچک به کشورهای آسیای میانه زمینه توسعه اقتصادی استان را فراهم آوریم.
وی مهمترین نیازهای روز افغانستان را شامل خدمات فنی و مهندسی، خدمات عمومی، شرکتهای مشاورهای به ویژه در حوزه صنعت و سرمایهگذاری و ماشینآلات صنعتی برشمرد و تصریح کرد: برخورداری دو کشور ایران و افغانستان از مرزهای مشترک، فرهنگ و زبان مشترک سبب شده است که بحث تامین نیازها و خدمات پس از فروش نیز با سهولت بیشتری انجام گیرد.
رئیس اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان در پایان گفت: امروزه یکی از موضوعات حائز اهمیت برای جمهوری اسلامی ایران، بحث مشارکت، سرمایهگذاری و انتقال دانش فنی به افغانستان است؛ چرا که در پی این اقدام تجار و فعالان افغانستان میتوانند محصولات مورد نیاز خود را در کشور خود تولید کنند.
انتهای پیام/2202/ز/چ3000