اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

/تحولات آفریقا/

ادامه حملات در شمال نیجریه/ مخالفت رئیس‌جمهور سودان جنوبی با کناره‌گیری از قدرت

تظاهرات مخالفان بوتفلیقه در الجزایر و فرانسه، ادامه خشونت‌ها در سودان جنوبی و ترور رئیس شورای نظامی شهر سرت لیبی از جمله تحولات آفریقاست.

ادامه حملات در شمال نیجریه/ مخالفت رئیس‌جمهور سودان جنوبی با کناره‌گیری از قدرت

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع، اخبار برخی تحولات آفریقا در زیر آمده است:

تظاهرات مخالفان بوتفلیقه مقابل سفارت الجزایر در پاریس

در پاریس هم معترضان ضد بوتفلیقه در برابر سفارت الجزایر تجمع کردند.

معترضان گفتند ما اینجا هستیم تا به این نظام نه بگوییم. پانزده سال حاکمیت بوتفلیقه کافی است. باید این سال‌ها را با کار کردن در کنار یکدیگر جبران کنیم.

معترضان حمایت خود را از تظاهرات کنندگان در الجزایر که از سوی نیروهای امنیتیاین کشور سرکوب شدند اعلام کردند.

یکی از تظاهرات کنندگان گفت مردی که از لحاظ جسمی و روانی تحلیل رفته است به عنوان رئیس جمهور در راس قدرت یک کشور است، این اقدام ضد دموکراسی و ضد قانون اساسی است.

معترضان در پاریس همچنین خواستار انحلال اداره اطلاعات و امنیت این کشور شدند و تحریم انتخابات ریاست جمهوری هفدهم آوریل آتی را تایید کردند.

روز گذشته صدها تن در الجزایر به حضور عبدالعزیز بوتفلیقه در انتخابات ریاست جمهوری برای چهارمین دوره با وجود اوضاع جسمانی نا مطلوب اعتراض کردند.

پلیس الجزایر تظاهرات مخالفان رییس جمهور این کشور را سرکوب کرد.

بوتفلیقه 77 ساله از پانزده سال پیش قدرت را در دست دارد.

این در حالی است که تنها پنج تن از جمله 100 نفری که از وزارت کشور برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری فرم دریافت کرده بودند فرم خود را تحویل داده‌اند و تنها سه روز تا پایان مهلت قانونی چهارم مارس باقی مانده که شورای قانون اساسی می‌تواند فرم‌های نامزدها را دریافت کند.

این پنج نامزد شامل عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهور الجزایر، علی بن فلیس، نخست وزیر اسبق، لویزه حنون، رئیس حزب کارگران، عبدالعزیز بلعید، رئیس حزب جبهه المستقبل و موسی تواتی، رئیس جبهه ملی الجزایر هستند.

2 کشته در انفجار بمب در شرق الجزایر

دو مرد 40 و 38 ساله بر اثر انفجار بمب دست ساز که در مسیر خودرو آنها کار گذاشته شده بود در جاده ای نزدیک نورین در ایالت تبسه در 700 کیلومتری شرق پایتخت الجزایر کشته شدند.

پایگاه اینترنتی روزنامه «الشرق الیومی» شنبه شب اعلام کرد این حادثه در جاده‌ای نزدیک کوهی که افراد مسلح وابسته به گردان «فتح المبین» در آنجا مستقر هستند، روی داد و دو قربانی پس از انتقال به بیمارستان جان باختند.

دستکم 10 کشته در انفجار دو بمب در نیجریه

پلیس نیجریه اعلام کرد انفجار دو بمب شنبه شب در بازاری شلوغ در شهر مایدوگوری در شمال شرقی این کشور، به کشته شدن دست‌کم 10 نفر منجر شد.

کمیسر پلیس ایالتی تلفنی به شین‌هوا گفت تاکنون 10جسد کشف شده است.

برخی منابع از کشته شدن 35 تن در این انفجارها خبر می‌دهند که در نزدیکی مرکز مشاهد مسابقات فوتبال روی داد.

20 کشته و 25 زخمی در حمله هوایی ارتش نیجریه در شمال شرق این کشور

از سوی دیگر در حمله هوایی شنبه شب نیروی هوایی نیجریه علیه یکی از پایگاه‌های گروه شبه نظامی بوکوحرم در استان اداماوا در شمال شرق نیجریه دستکم 20 تن کشته شدند.

اگرچه مقامات امنیتی هنوز در این باره بیانیه‌ای صادر نکرده‌اند اما شاهدان عینی و منابع پزشکی گفتند که 265 زخمی و اجساد 20 غیرنظامی به بیمارستان منتقل شده است.

ادامه خشونت‌ها در سودان جنوبی

به رغم اینکه نظامیان سودان جنوبی و شورشیان در ماه ژانویه توافق آتش بس امضا کردند اما به نظر نمی‌رسد به این توافق عمل شده باشد زیرا شورشیان همچنان به عملیات خود ادامه می‌دهند.

مالاکال که ماه اخیر شاهد درگیری‌های خشونت باری بوده به شهری خالی از سکنه تبدیل شده است و تنها حاضران این شهر شورشیان هستند.

اوضاع انسانی در این شهر نگران کننده است و فعالان حقوق بشر برای ادامه فعالیت خود باید با شورشیان مذاکره کنند.

میشل ول نیاک رهبر شورشیان در مالاکال گفت: ما ستاد فرماندهی خود را در مالاکال مستقر کردیم، اما نیروهای ما به پیشروی ادامه خواهند داد تا ذخایر نفت را در اختیار بگیرند.

در همین حال دولت سودان جنوبی درخواست‌های شورشیان به رهبری ریاک ماشار برای تشکیل دولت انتقالی بدون حضور سلواکر میاردیت، رئیس جمهور کنونی در آن را رد کرد و گفت: دلیل برای کناره گیری سلواکر از قدرت وجود ندارد مگر اینکه وی در انتخابات ریاست جمهوری ماه آتی پیروز نشود.

اتینگ ویک، مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور سودان جنوبی در اظهاراتی خبری اعلام کرد که دولت جوبا از حضور شورشیان در انتخابات سال آتی استقبال می‌کند و همچنان به اصل گفت وگو برای پایان دادن به خشونت‌ها در این کشور پایبند است.

ویک تاکید کرد: مذاکرات جاری بین دولت و شورشیان در آدیس آبابا به رغم موانع، همچنان ادامه دارد.

ترور رئیس شورای نظامی شهر سرت لیبی

منابع بیمارستانی و امنیتی لیبی اعلام کردند افراد مسلح رئیس شورای نظامی شهر سرت را در پانصد کیلومتری طرابلس، پایتخت این کشور، به قتل رساندند.

یک مسئول امنیتی لیبی که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد: مردان مسلح ناشناس مخلوف بن ناصر الفرجانی، رئیس شورای نظامی شهر سرت را به ضرب گلوله کشته و متواری شدند.

در پی سقوط رژیم معمر قذافی در اکتبر سال 2011 در لیبی، شوراهای نظامی توسط انقلابیون سابق با هدف تامین امنیت شهرها تشکیل شدند.

با وجود اینکه شوراهای نظامی لیبی رسما به وزارت دفاع این کشور وابسته هستند اما این وزارتخانه هیچ گاه کنترل کامل خود را بر این شوراها که بر اساس پایگاه‌های قبایلی تشکیل شده‌اند،‌ اعمال نکرده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول