اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

رونمایی از کتاب «نبیل» در قزوین / شهید نبیل سمبل زیبای ارزش‌های اخلاقی

با حضور مسئولان استانی از کتاب نبیل اثر حسن شکیب‌زاده محقق و نویسنده حوزه ایثار و شهادت قزوین که برای نخستین بار نماینده ولی‌فقیه استان قزوین بر روی این کتاب تقریظ نوشت، رونمایی شد.

رونمایی از کتاب «نبیل» در قزوین / شهید نبیل سمبل زیبای ارزش‌های اخلاقی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، پیش از ظهر امروز در مراسم شب خاطره شهید مجید نبیل که در سالن اجتماعات محل دائمی نمایشگاه‌ بین‌المللی استان قزوین برگزار شد، مسئولان استانی از کتاب شهید نبیل رونمایی کردند.

در این مراسم مرتضی روزبه استاندار قزوین گفت: باید با شهدا ارتباط برقرار کنیم چراکه آنها نقشه راه زندگی ما هستند و شیوه زندگی شهدا برای ما یک سبک روش و منش زندگی است.

استاندار قزوین افزود: در این دنیای وانفسا که همه در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف زندگی گرفتار مشکلات هستند، باید روش زندگی شهدا برای رفع مشکلات آنها مدل و الگو بشود.

وی با اشاره به اینکه در صدر اسلام و پس از آن شهدایی الگوی ما بودند که آنها را هرگز به چشم ندیده بودیم، بیان کرد: در دوران نوجوانی، شهدا در دسترس و قابل لمس برای ما نبودند که به عنوان مدل و الگو آنها را درک نماییم.

این مسئول ادامه داد: امروز خداوند با ما معامله‌ای کرده است که شخصیت‌هایی را در زندگی دیده‌ایم که با آنها نفس کشیده، زندگی کرده، رفت‌وآمد داشته و هم کلام بوده‌ایم، بنابراین امروز سخت و زیان‌آور است که شهدایمان مدل و نقشه‌ی راه زندگیمان نشوند.

روزبه با تقدیر از مؤلف کتاب نبیل گفت: شکیب‌زاده در تدوین و انتشار کتاب شهید نبیل همت مردانه کرده و اثری که آفریده قابل تقدیر و تشکر است، اما باید از همین حالا برنامه‌ریزی شود تا در سالگرد شهادت این عزیز، آثار فرهنگی و هنری در خور و در شأن این شهید بزرگوار تولید شود.

استاندار قزوین افزود: با همت بلند و عالی فرهنگیان و هنرمندان استان باید آثار فاخر و ماندگاری در خصوص تمامی شهدا، تولید و عرضه شود.

حجت‌الاسلام محمد‌ باریک‌بین امام جمعه موقت قزوین در ادامه این مراسم ضمن تشریح خصوصیات اخلاقی و مدیریتی شهید مجید نبیل گفت: انتشار کتاب نبیل کار ارزشمندی بود که اگر در این مقطع اتفاق نمی‌افتاد، قطعا خاطرات از ذهن خارج و یا کمرنگ می‌شد.

باریک‌بین خاطرنشان کرد: ما وظیفه داریم با انتشار کتاب و بیان سرگذشت و خاطرات در قالب‌های هنری و جذاب، شهدا را به عنوان الگوهای بهتر به نسل جوان امروز و فرداها معرفی کنیم تا آنان بیشتر با سیره زندگی آنان آشنا شوند.

امام جمعه موقت قزوین از شهید فرهیخته مجید نبیل به عنوان سمبل و تابلوی زیبایی از همه ارزش‌های فکری، فرهنگی و اخلاقی یاد کرد و گفت: شهید نبیل جامع بسیاری از ارزش‌های اخلاقی و کمالات و در عین حال از مدیریت و قاطعیت خوبی در کارها برخوردار بود.

حمید عابدی‌ها، محقق، ادیب و استاد دانشگاه نیز با تشریح ویژگی‌های شهید و شهادت مجید نبیل گفت: هر کسی از ما می‌تواند برای جمعی که در آن جمع زندگی می‌کند، نبی باشد و شهید نبیل‌ها از یک رسالت نبی گونه و یک نوع نبوت برخوردار بوده و برای من و امثال ما شهید کسی است که قبل از  اینکه بی‌جان بشود به مقام شهود رسیده است.

وی گفت: ما باید تاریخ شفاهی دفاع مقدس را زنده کرده و به دور از نقدهایی که به اصل جنگ و انقلاب می‌شود، مقام و جایگاه بزرگ مردان و پرچمداران و قهرمانان علما و دینی‌مان را پاس بداریم.

عابدی با بیان رشادت‌ها و افتخارات رزمندگان در طول دفاع مقدس افزود: درست در شرایطی که ناموس، آبرو، آب و خاطر و کشورمان به مخاطره افتاد، شهدا و ایثارگران، قهرمانانه تلاش کردند و همین کافی است که نگذاریم غبار فراموشی به روی شهدا و رزمندگان هشت ساله دفاع مقدس بنشینید.

وی خاطرنشان کرد: روایت حماسه‌های ماندگار شهدا باید در قالب تاریخ شفاهی جمع‌آوری و به نسل‌های آتی منتقل شود.

جانباز فرهیخته جعفر یعقوبی یکی از همسنگران شهید مجید نبیل نیز در این مراسم به بیان ویژگی‌هایی شهید مجید نبیل  پرداخت و عامل امر بودن را یکی از ویژگی‌های شاخص او دانست و گفت: اگر بخواهیم گفته‌هایمان مورد توجه نسل جوان و جامعه قرار بگیرد باید خود نسبت به گفته‌هایمان عامل بوده و به أنچه که می‌گوییم عمل کنیم.

وی با بیان اینکه نسل جدید باید ابتدا اعمال ما را ببیند و سپس به گفته‌هایمان باور کرده و ایمان بیاورند، گفت: اگر قرار است امروز جامعه ما الگو برای سایر ملت‌ها باشد باید نمادهایی برای ارائه به ملت‌ها داشته باشیم و شهدا بهترین نماد و عمل‌کننده به حرف‌ها و گفته‌هایشان بودند.

یعقوبی ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران انتشار کتاب نبیل گفت: امروز ثواب گردآوری و انتشار کتاب در وصف شهدا کمتر از مجاهدت شهدا و رزمندگان نیست و این کار در واقع انتقال‌دهنده الگوها و معرفی است به نسل جدید هستند که این کار در زمره‌ عبادات الهی محسوب می‌شود.

در پایان این مراسم رونمایی کتاب نبیل که با حضور خانواده و همسنگران شهید و جمعی از مدیران فرهنگی و فرهیخته استان قزوین برگزار شد و تقریظ آیت‌الله هادی باریک‌بین نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بر کتاب نبیل قرائت شد.

انتهای پیام/77009/ح40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول