اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در راستای تبیین اهمیت مباحث تقلید در زندگی انسان

کتاب «نقش تقلید در زندگی انسان» منتشر می‌شود

مدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) از چاپ هفتم کتاب نقش تقلید در زندگی انسان در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

کتاب «نقش تقلید در زندگی انسان» منتشر می‌شود

محمد روحانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به کتاب نقش تقلید در زندگی انسان اظهار کرد: این کتاب دارای مخاطبان فراوانی است و به صورت جلسه به جلسه طراحی شده است.

وی با اشاره به مبحث نقش تقلید در زندگی انسان گفت: تردیدی نیست که مبحث تقلید قلمرویی است که شبهه‌انگیزی‌های شیطانی زیادی بر اساس طرح و نقشه‌های حساب شده و در راستای تقدس‌زدایی، دین‌زدایی و هماهنگی کامل با عوامل استکبار و دشمنان اسلام و به منظور فروپاشی نظام اسلامی دارد.

مدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) عنوان کرد: به طور طبیعی شبهه‌افکنان تنها به زیر سئوال بردن مسائل تقلید و الگودهی در رفتار اکتفا نکرده و فراتر از آن تبعیت از گفتار و آموزه‌های دینی را نیز زیر سئوال می‌برند.

وی یادآور شد: با توجه به وظیفه‌ای که خداوند بر عهده دین‌باوران و عالمان دین گذاشته، علامه مصباح‌یزدی مباحثی را در زمینه تبیین جایگاه و ضرورت تقلید و قلمروهای آن در آخرین دهه ماه مبارک رمضان سال 81 در دفتر رهبری شهر مقدس قم ایراد کردند و به رد شبهات بدخواهان پرداخته‌اند.

روحانی عنوان کرد:‌ جلسه نخست این کتاب جستاری در مقام‌ها و وظایف پیامبر و امامان معصوم است که مقام‌های پیامبر و امامان معصوم را در چهار بعد مقام تفسیر قرآن، بیان احکام و معارف،‌ ولایت و حاکمیت،‌ قضاوت و داوری،‌ تزکیه و تربیت بررسی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه دوم به بررسی حقیقت تقلید و جایگاه و ضرورت آن پرداخته شده و موضوعاتی مانند الگوی سرمشق برای تربیت انسان و قرآن و پیروی از هدایت‌یافتگان،‌ دعوت قرآن به تقلید از هدایت‌یافتگان و پرهیز از منحرفان از موضوعات مهم در این جلسه است.

مدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه بازخوانی انگیزه‌های تقلید و تبعیت از دیگران از مباحث جلسه سوم این کتاب است، گفت: تقلید کورکورانه و ناصحیح یکی از مهم‌ترین مباحث این جلسه است که در سه وجه تقلید در رسوم و آداب ناپسند گذشتگان،‌ تقلید برای کسب شهرت و اعتبار و تقلید در راستای منافع حزبی و جناحی پرداخته شده است.

وی همسویی جریان نفاق با بیگانگان و پروژه ننگین حساسیت‌زدایی نسبت به ارزش‌ها را از موضوعات دیگر این جلسه ذکر کرد.

روحانی عنوان کرد: جلسه چهارم دارای عنوان امکان و ضرورت تاسی و تبعیت از معصوم است که ساحت‌های تقلید در آن از مهم‌ترین مباحث است که ساحت باورها، ارزش‌ها، ‌روش‌ها،‌ ابزارها و وسایل را شامل می‌شود.

وی با اشاره به بررسی حوزه‌های تبعیت از عقل و وحی به عنوان مبحث دیگر این کتاب گفت: این بخش نگاهی به نقش عقل در تقلید و الگوگزینی صحیح دارد و تصمیم عقل در برابر وحی، سیره عقلا ملاک تقلید از فقیه و مباحثی از جمله پیروی از قوانین اسلام و نفی پیروی از قوانین غرب در این بخش مطرح شده است.

مدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: نگرش اسلام و لیبرالیسم به سنت‌ها، باورها و ارزش‌ها از مباحث دیگر این کتاب است که به طور طبیعی تقابل مباحث لیبرالیستی در مباحث سنت‌ها،‌ باورها و ارزش‌ها با اسلام را طرح کردند.

وی عنوان کرد: نقد و بررسی نظریه عدم ثبات قوانین و احکام است که به پیشینه و ریشه‌های تجدید نظر در دین اشاره کرده و یکی از مهم‌ترین موضوعات اسباب فقهی را مطرح کردند.

روحانی با اشاره به مقابله جبهه نفاق و کفر با جبهه حق به عنوان مبحث دیگر این کتاب گفت: دستیابی به حق ملاک خدا و برگزیدگان اوست و همچنین موضوعاتی در زمینه راهبری منحرفان و دیگراندیشان را در بر می‌گیرد.

گفتنی است، کتاب نقش تقلید در زندگی انسان اثر علامه مصباح‌یزدی است که چاپ هفتم آن در تیراژ یک‌هزار عدد و با قیمت 6 هزار تومان در آینده‌ای نزدیک به همت انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) منتشر می‌شود.

انتهای پیام/78003/م30/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول