اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون رئیس جمهور:

اماکن تاریخی باید با تغییر مدل مدیریتی از نابودی نجات یابند

معاون رئیس جمهور گفت: باید اماکن تاریخی‌، باستانی و میراثی به صورت ویژه با نگاه و تغییر مدل مدیریتی از ورطه نابودی نجات یابند.

اماکن تاریخی باید با تغییر مدل مدیریتی از نابودی نجات یابند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد،‌ مسعود سلطانی‌فر ظهر امروز در نشست مشترک با مدیران‌کل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی‌ و گردشگری استان‌ها که در هتل مدینه‌الرضا مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امسال سالی بود که با عمق‌نگری و ژرف‌اندیشی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال حماسه سیاسی و اقتصادی نام گرفت.

وی افزود: امسال با پیروزی مردم ایران در انتخابات 24 خردادماه، موفقیت در مذاکرات 1+5 در برخورداری از فناوری هسته‌ای، برخورداری ایران از حقوق بر حقش در روابط بین‌الملل و آغاز کار دولت جدید توأم با موفقیت در تثبیت قیمت‌های ارز و کالا، جلوگیری از رشد منفی اقتصادی و ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری همراه بود.

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه بالا بردن ضریب بهره‌وری، استفاده از همه ظرفیت‌های کشور در راستای فراهم کردن شرایطی برای حل مشکلات معیشتی مردم، کاهش تورم و ایجاد اشتغال جدید از اصول مهم و مبانی سیاست‌ها و برنامه‌ها در راستای اقتصاد مقاومتی است، خطاب به مدیران گفت: برنامه‌ها و سیاست‌های ابلاغ شده را بررسی کنید تا بتوانید در راستای خدمتگزاری به ملت ایران و حفظ و حراست از میراث فرهنگی و آثار تاریخی گام بردارید.

وی تصریح کرد: مجموعه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نظر دارد در انتخابات و جابه‌جایی‌ها از نیروهای سابقه‌دار و توانمند در این عرصه با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری دقیق استفاده کند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه این مجموعه طی 8 تا 10 سال گذشته سال‌های پرتلاطمی را پشت سر گذاشته است، افزود: جابه‌جایی بخش‌هایی از سازمان و انتقال به استان‌ها و برگشت آنها به تهران طی برنامه‌های غیرکارشناسانه و عجولانه آثار و عوارض زیانباری را برای سازمان دربرداشته است.

وی خاطرنشان کرد: آثار هنری و اسناد مهمی طی این جابه‌جایی‌ها نابود شده و جریان کلی حفاظت از میراث فرهنگی که یکی از مهم‌ترین وظایف این مجموعه است نیز دچار عوارض زیانبار شده که امیدواریم با این نشست‌ها در راستای تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های دقیق در این عرصه گامی مؤثر برداشته شود.

سلطانی‌فر با تأکید بر اینکه یکی از وظایف ما حفاظت از میراث فرهنگی به عنوان ریشه درخت فرهنگ است، ادامه داد: در برخی مقاطع شاهد موفقیت‌هایی در این سازمان بودیم و در برخی مقاطع نیز با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

وی اظهار کرد: بیش از یک میلیون آثار تاریخی در کشور موجود است که طی عمر این سازمان نزدیک به 32 هزار بناهای تاریخی و یا به عبارتی فقط 3 درصد آنها شناسایی و ثبت شده است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: تاکنون در اقدامات در زمینه‌های شناسایی، ثبت، مرمت، بازسازی و ... اماکن تاریخی دچار محدودیت‌هایی در منابع بوده‌ایم چراکه این منابع فقط از منابع دولتی تأمین شده است.

وی ادامه داد: تاکنون در بسیاری از 32 هزار مورد ذکر شده نیز نتوانسته‌ایم اقدامی در راستای احیا، بهره‌برداری، مرمت و بازسازی آنها انجام دهیم و در این زمینه نیازمند بازنگری در چگونگی سیاست‌ها و برنامه‌ها هستیم.

سلطانی‌فر تصریح کرد: اگر برای توسعه و رشد فرهنگی کشور نیازمند شناخت گذشته هستیم باید ظرفیت‌های نسل جوان، نخبه و فرهیخته را شناسایی کرده و نکات ضعف خود را در این عرصه بیابیم تا بتوانیم با ملت‌های دیگر تعامل برقرار کرده و تمدن فرهنگی خود را به رخ دنیا بکشیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه آنچه تاکنون اجرا و عملیاتی کرده‌ایم برخلاف شعارها، بحث‌ها و اعتقاداتمان بوده است، افزود: باید به عنوان سرباز کوچک نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده و دلسوز حفظ میراث فرهنگی و آثار باستانی باشیم.

وی با بیان اینکه اگر امروزه در دنیا مکانی، ملکی، ساختمانی و یا بنایی به عنوان آثار باستانی قلمداد شده و یا در حریم آثار باستانی قرار می‌گیرد با سیاست‌های کاری در فراهم کردن سازوکار اقتصادی از آن استفاده می‌شود، اظهار کرد: اقتصادی کردن هنر و فرهنگ در کشور ما مغفول مانده است.

معاون رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید با اصلاح روش‌ها در این عرصه اقدام کنیم، تصریح کرد: برای استفاده بهینه از همه مکان‌های تاریخی، فرهنگی و میراثی باید در راستای رشد و توسعه فرهنگی در راستای اهداف منطبق جهت حفظ این آثار تلاش کنیم.

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه طی مدت زمان راه‌اندازی صندوق احیا و مرمت در سازمان این صندوق کارنامه خوبی ندارد، افزود: در راستای حفظ و حراست عملیاتی و کارا از گنجینه‌های کشور باید مدل حمایتی تعویض شود، از بخش خصوصی علاقمند به سرمایه‌گذاری در این زمینه استفاده شده و از طرح‌، برنامه، نقشه و استانداردهای سازمان اماکن تاریخی و میراث فرهنگی را مرمت کنیم و به عنوان اقامتگاه فروشگاه صنایع دستی، رستوران‌های سنتی، دانشگاه، مدرسه و ... مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه اگر از منابع بخش خصوصی در این راستا استفاده شود در طول 30 تا 40 سال هزینه حفاظت و نگهداری از سازمان کاهش می‌یابد، اضافه کرد: می‌توانیم در هر یک از این اماکن نیز که مرتبط با بخش فرهنگ هستند ده‌ها نفر را به اشتغال گمارده و با بحران بیکاری مقابله کنیم.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: باید اماکن تاریخی‌، باستانی و میراثی به صورت ویژه با نگاه و تغییر مدل مدیریتی از ورطه نابودی نجات یابند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین ابزار و ملاک‌های عملکرد مدیران این سازمان تعداد شناسایی و ثبت اماکنی است که با استفاده از منابع بخش خصوصی و صندوق احیا و مرمت مورد بهره‌برداری قرار گیرند، افزود: ارزیابی 6‌ماهه از عملکرد مدیران در استان‌ها باید به سازمان ارائه شود.

وی با بیان اینکه ایران دارای 16 بنای ثبت شده در یونسکو به عنوان بناهای فاخر و کلاسیک و 76 مورد در نوبت ثبت است، خاطرنشان کرد: علاوه بر این موارد 100 بنای دیگر در کشور موجود است که توسط این سازمان ثبت شده و بهره‌برداری خواهد رسید.

سلطانی‌فر با بیان اینکه ده‌ها و صدها هزار مکان دیگر در کشور باید با مشارکت بخش خصوصی شناسایی و ثبت شود، افزود: در سال جاری فقط 80 میلیارد تومان اعتبار در مرکز برای مرمت آثار باستانی و  ... داشتیم که در این زمینه مشارکت بخش خصوصی مورد نیاز است.

وی ادامه داد: در بخش‌های گردشگری به عنوان یک سیاست مهم در دولت تاکیدات ویژه‌ای شده است اما باید گفت این بخش به عنوان قسمتی که در کشور دارای شرایط جاذبه است به لحاظ تعداد گردشگر ورودی با توجه به این جاذبه‌ها برازنده نیست.

این مسئول تصریح کرد: ایران در بخش جاذبه‌های طبیعی جزو 10 تا 15 کشور اول دنیا و در بخش جاذبه‌های تاریخی جزو 10 کشور نخست دنیا است و رتبه 51 را در جهان دارد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه ظرفیت‌های ایران در مقایسه با رتبه‌ای که در این عرصه در جهان دارد بسیار پایین است، اظهار کرد: طبق آمار سال 91، 4 میلیون و 300 هزار جهانگرد و توریست ورودی و 7 میلیون و 800 نفر خروجی داشتیم.

وی اضافه کرد: با توجه به فضای سیاسی خوبی که برای ایران در سال 92 در جهان به وجود آمده است می‌توانیم در بخش گردشگری اقدامات ویژه‌ای را انجام دهیم و با 50 تا 60 درصد کمک بخش خصوصی این حوزه را فعال‌تر کنیم چرا که 30 تا 40 درصد فعال کردن این بخش با سازمان میراث است.

سلطانی‌فر در رابطه با صنایع دستی به عنوان یکی از عرصه‌های مهم هنری و اقتصادی گفت: قشر زحمتکشی در این عرصه فعالیت می‌کنند که جزو هنرمندترین و خلاق‌ترین اقشار جامعه بوده و جزو ضعیف‌ترین اقشار در جامعه نیز هستند.

وی تصریح کرد: بیش از 2 میلیون نفر در بخش صنایع دستی در رشته‌های گلیم‌بافی، فرش‌بافی، مینیاتور، قلم‌زنی و ... مشغول به کار هستند و به عبارتی 1.5 خانواده از این رشته‌ها تأمین معیشت می‌کنند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: باید به لحاظ اقتصادی با تأمین نیازهای شاغلان این بخش و در بخش بازرگانی با فروش محصولات آنها در نمایشگاه‌هایی در خارج و داخل کشور به آنها کمک کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه جابه‌جایی این بخش از اصفهان به تهران ضربه مهلکی بر پیکره صنایع دستی کشور ایجاد کرده است، افزود: این در حالی است که از 450 رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا 350 رشته آن در کشور ایران بوده و کشور ظرفیت خوبی را در این بخش داراست.

وی در خصوص ستاد هماهنگی خدمات سفر گفت: ترکیب ستاد استانی همان ترکیب ستاد در تهران است و در هر استان این ستاد به ریاست استاندار آن و دبیری مدیر‌کل سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری است تا در تعطیلات نوروز 93 با هماهنگی که در کشور و استان‌ها در این زمینه صورت می‌گیرد ملت ایران تعطیلات مطلوب‌تری را داشته باشند.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: نباید در تعطیلات نوروزی شاهد افزایش قیمت هتل‌ها و ... باشیم؛ نظارت و کنترل سازمان در راستای افزایش سطح خدمات گامی مؤثر است.

وی با اشاره به خوردن استارت برنامه‌ریزی، برنامه ششم توسعه در سال آینده گفت: سارمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری به صورت جدی باید سهم، جایگاه، اعتبارات و ... خود را در این برنامه با اقداماتی کارشناسانه و دقیق داشته باشد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه برای اداره اماکن فاخر، اصلی و تاریخی که در یونسکو ثبت شده است و اماکنی که در نوبت ثبت نیز هستند، هیئت امنایی مرکب از تمامی کارشناسان، مطلعان، نخبگان، باستا‌ن‌شناسان و ... از همان منطقه مشخص می‌شود، گفت: درصدد هستیم تا با بسیج امکانات و عمق‌نگری همه‌جانبه اداره این اماکن را با مدیریت هیئت امنایی این بناها در راستای حفظ و حراست میراث فرهنگی داشته باشیم.

انتهای پیام/2202/ز40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول