اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نحوه تنظیم بازار قزوین در روزهای پایانی سال

تنظیم بازار مجموعه‌ای از مقررات، سیاست‌ها و استراتژی‌هایی است که برای حمایت از نهادهای بازار مانند مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان اعمال شده و در روزهای پایانی سال شدت می‌گیرد.

نحوه تنظیم بازار قزوین در روزهای پایانی سال

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، برای اینکه بتوان اقدامات مفیدی در راستای تنظیم بازار انجام داد باید سیاست‌ها و اقداماتی برای تغییر در عوامل موثر بر عرضه و تقاضای کالاها اعمال شود.

تامسون اعتقاد دارد تنظیم بازار این است که دولت در اقتصاد از طریق ابزارهای غیر قیمتی همچون سهمیه، کنترل‌های انحصاری، اطلاعات مربوط به مشتریان (مثل برچسب) و استانداردهای کیفی محصولات دخالت کند.

یکی از مباحث بسیار مهم در تنظیم بازار نهاد تصمیم‌گیری است؛ نهادهای تنظیم بازار در ایران در سال‌های گذشته تغییر یافته است و معمولا یک نهاد متولی که بتواند تصمیمات نهایی را اعمال کند، وجود ندارد، اما در حوزه بازرگانی و خدمات اقداماتی طی سال‌های اخیر در استان قزوین صورت گرفته است.

حوزه‌های توسعه بازرگانی داخلی شامل جلسات تنظیم بازار (فرعی و اصلی)، مصوبات جلسات در جهت تنظیم بازار، کالاها و قیمت‌های قیمت‌گذاری شده، کالاهای اساسی توزیع شده (برنج، روغن، قند و شکر) و در نهایت پروانه کسب صادره (تولیدی، توزیعی، خدماتی و خدمات فنی) از جمله موارد مهم در جهت تنظیم بازار به شمار می‌آید.

مرتضی روزبه استاندار قزوین در این خصوص می‌گوید: اصناف نقش مهمی در بازار دارند و باید اثبات کنند که می‌توانند بازار را مدیریت کنند و از عهده سالم سازی و نظارت بر مجموعه خود بر بیایند تا با تحقق این مهم هیچ کس به خود حق دخالت در بازار و تنظیم بازار را ندهد.

جلسات تنظیم بازار در استان قزوین در سال 88 چهار جلسه، در سال 89، 20 جلسه در سال 90 و 91 نیز به ترتیب 11 و 12 جلسه برگزار شده است که درصد تغییرات در سال‌های 88 تا 91 برابر 200 است.

مصوبات جلسات برگزار شده در راستای تنظیم بازار نیز در سال 88، 125 مصوبه در سال 89، 90 مصوبه و در سال 90 و 91 نیز تعداد 44 و 58 مصوبه جهت تنظیم بازار در استان قزوین به تصویب رسیده است که این مصوبات با رشد منفی معادل 53.6- طی این چهار سال مواجه شده است.

کالاها و خدمات قیمت‌گذاری شده نیز در این حوزه مهم و قابل توجه است؛ در سال 88، 33 کالا و خدمات در سال 89، 30 کالا و خدمات در سال 90، 36 و در سال 91، 98 کالا و خدمات قیمت‌گذاری شده است که در جهت تنظیم قیمت‌های بازار مفید بوده و همچنین نرخ رشد این اقلام و خدمات معادل 196.9 بوده است.

کالاهایی هم جهت تنظیم بازار در این مدت توزیع شده که شامل برنج، روغن، قند و شکر است.

برنج در سال 88 یک هزار و 410 واحد، در سال 89، 420 واحد و در سال‌های 90 و 91 نیز به ترتیب 298 و هشت هزار و 268 واحد بوده است که درصد تغییرات این چهار سال برابر 486.3 بوده است.

روغن در سال 88، 537 واحد، در سال 89، 71 واحد و در نهایت در سال 90، 184 واحد توزیع شده است که در سال 91 روغنی توزیع نشده است.

قند و شکر نیز در سال 88، 230 واحد، در سال 89، 71 واحد و در سال 90، 650 واحد توزیع شده است که مانند روغن در سال 91 هیچ قند و شکری در جهت تنظیم بازار در استان قزوین توزیع نشده است.

یکی دیگر از حوزه‌هایی که در آن فعالیت‌هایی در جهت تنظیم بازار صورت گرفته، پروانه کسب صادره است که در بخش‌های تولیدی، توزیعی، خدماتی و خدمات فنی تقسیم‌بندی شده است. در بخش تولیدی پروانه کسب صادره در سال 88، 567 پروانه، در سال 89، 445 پروانه و در سال‌های 90 و 91 نیز به ترتیب 252 و 480 پروانه کسب صادر شده است که نرخ رشد آن طی این سال 15.3- بوده است.

در گروه پروانه‌های کسب صادره توزیعی در سال 88 دو هزار و 45، در سال 89 یک هزار و 717، در سال 90، 862 پروانه و در سال 91 یک هزار و 225 پروانه در این زمینه صادر شده است که دارای درصد تغییراتی معادل 40.09- است.

در قسمت پروانه‌های کسب خدماتی در سال 88، 453؛ در سال 89،353 و در سا‌ل‌های 90 و 91 تعداد 209 و 570 پروانه صادر شده است که رشدی برابر با 25.8 در طی سال‌های 88 تا 91 دارد. در بخش پروانه‌های کسب خدمات فنی نیز در سال 88 ، یک هزار و 118 در سال 89 ، 805 پروانه و در سا‌ل‌های بعد به ترتیب 345 پروانه در سال 90 و 628 پروانه در سال 91 صادر شده است که رشد آن منفی بوده و معادل 43.8- است.

هر سال با نزدیک شدن به عید نوروز نیاز تنظیم بازار در استان‌های کشور به شدت احساس می‌شود که یکی از راهکارهای آن نیز برپایی نمایشگاه‌های بهاره است.

تنظیم بازار علاوه بر اینکه متولی دولتی دارد، به بخش خصوصی نیز وابسته است، به طوری که کارشناسان این مهم را تأیید می‌کنند.

البته هر سال دولت‌ها از کنترل قیمت‌ها در این ایام سخن می‌گویند ولی آنچه در نهایت نصیب مردم می‌شود، گرانی شب عید است که با سال نو همیشه گره خورده است.

دولت دهم که در نوروز سال 92 ایده تزریق تأخیری میوه به بازار را برای کنترل قیمت‌ها اعمال کرده بود، نتوانست توفیق چندانی در این خصوص کسب کند و دولت یازدهم نیز در نخستین نوروزش صحبت‌هایی از تنظیم بازار و کنترل‌ قیمت‌ها در روزهای پایانی سال به میان اورده است که باید منتظر بود و نتیجه کار را ارزیابی کرد.

امسال نیز مانند سال‌های گذشته نمایشگاه‌های بهاره برای عرضه کالای مورد نیاز مردم استان قزوین مانند پوشاک، مواد غذایی، آجیل، خشکبار، کیف و کفش و مواد پروتئینی نظیر گوشت و مرغ  در شهرستان‌های استان آغاز به کار می‌کند.

این نمایشگاه‌ها تقریبا تا پنج روز مانده به پایان سال دایر است و بازرسی‌ و نظارت در خصوص کنترل و تنظیم قیمت‌ها از سوی دستگاه‌های نظارتی در آنها نیز از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

انتهای پیام/77013/ب40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول