اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئولان هوشیار باشند

شناسایی دقیق نیازمندان واقعی از فریبکاران متکدی در قزوین

مسئولان قزوینی در اجرای طرح ساماندهی و جمع‌آوری متکدیان باید دقت ویژه‌ای در شناسایی نیازمندان واقعی از فریب‌کاران متکدی که به صورت حرفه‌ای در پشت نقاب محرومیت تکدی‌گری می‌کنند، داشته باشند.

شناسایی دقیق نیازمندان واقعی از فریبکاران متکدی در قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، متکدی کسی است که در پی کمک گرفتن دست به سوی دیگری دراز می‌کند و گاه با سماجت تمام خواستار کمک نقدی و غیرنقدی می‌شود.

متأسفانه متکدیان بدون هیچ سختی پول خوبی در حرفه تکدی‌گری به دست می‌آورند و همین امر موجب شده تا افرادی که در سلامت کامل هستند به این حرفه روی بیاورند.

در برخی از کشورها این عمل قانونی و به شدت رواج دارد و در برخی دیگر نه تنها قانونی نیست بلکه جرم و مجازات حبس و زندان را به دنبال دارد به هر حال این مسئله در کشور ما جرم محسوب می‌شود و مسئولان مربوط با این پدیده زشت برخوردهای مختلفی می‌کنند.

اخیرا مسئولان قزوینی با اجرای طرح ساماندهی متکدیان به صورت جدی با این پدیده زشت اجتماعی برخورد می‌کنند که در همین راستا گزارشی از زوایای دینی و شهری این طرح تهیه شده که از نظرتان می‌گذرد.

حجت‌الاسلام علی قابل رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قزوین در این خصوص می‌گوید: از آنجایی که تکدی‌گری بیشتر به دلیل نیازمندی و فقر در جامعه است به همین دلیل در بین متکدیان افرادی هستند که به دلیل یاد شده به این حرفه روی آوردند و افرادی دیگری هم با سوءاستفاده از این موضوع به صورت حرفه‌ای در این شغل فعالیت می‌کنند که باید در این راستا دقت ویژه‌ای کرد تا در برخورد با آنان نیازمند واقعی با غیر واقعی به خوبی تفکیک و شناسایی شوند.

وی یادآور شد: قرآن کریم برای تحقق این مهم راهکارهایی را ارائه می‌دهد اول اینکه باید تکدی‌گری را مسئله فرهنگی و اجتماعی دانست، دوم از راه تشویق و ترغیب به خودداری از تکدی‌گری برخورد کرد، سوم آنکه افراد ثروتمند را به موقعیت و مسایل اجتماعی آگاه کرد تا آنها با این مسایل درگیر شوند و چهارم آن که با پرداخت و کمک مالی به فقرا از گسترش تکدی‌گری و گداپروری در جامعه جلوگیری شود.

این مسئول ادامه داد: قرآن کریم دور کردن خشونت‌آمیز متکدیان و گدایان را نادرست می‌داند و مسلمانان را از آن نهی کرده و به عنوان عملی ناپسند قلمداد می‌کند چراکه برخورد خشونت نادرست با آنان بدون از بین بردن عوامل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن خود عامل افزایش بحران در جامعه است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قزوین افزود: قرآن برای رهایی از مسئله تکدی‌گری و گدایی پیشنهاد می‌دهد که نیازهای نیازمندان از سوی جامعه اسلامی تأمین شود و راهی برای پیشگیری این معضل ایجاد و فراهم شود.

وی بیان کرد: بحث متکدیان از قدیم در جوامع مسلمین وجود داشته و به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر رشد جالبی پیدا کرده که باید به این مسئله با یک نگاه تردید و عمقی نگریست چراکه با توجه به  خدمات و کمک‌های مختلفی که اکنون کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و حتی مراکز محلی در صندوق کمک‌های خیریه در مساجد و ائمه جمعه به محرومان جامعه دارند ولی باز هم این پدیده زشت در جامعه خودنمایی می‌کند.

این مسئول با اشاره به اینکه متأسفانه برخی افراد به دلیل ناهنجاری‌های اجتماعی مانند معتادان و افرادی هم به صورت حرفه‌ای و سازمان یافته با استفاده از کودکان و معلولیت افراد دست به این اقدام می‌زنند، اظهار داشت: متأسفانه تحقق این مهم به صورت یک چهره زشت اجتماعی که مکدر کننده روح انسانی است در شهر خودنمایی و چهره‌نمایی می‌کند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قزوین با بیان اینکه در دین اسلام و احادیث از ائمه‌ اطهار (ع) بیان شده، کسی که بارش را به دوش دیگران بیاندازد و مسئولیت اداره زندگی خود را نپذیرد مورد لعن و نفرین بوده و مردم باید به این افراد کمک نکنند، اذعان داشت: برازنده جامعه اسلامی نیست که این پدیده زشت در جامعه خودنمایی کند به همین دلیل با شناسایی ریشه‌های عوامل آن باید پدیده یاد شده را از بین برد.

این مسئول با اشاره به طرح ساماندهی جمع‌آوری متکدیان در قزوین گفت: جمع‌آوری متکدیان اقدام مطلوبی است ولی باید دقت کرد که در بین آنان نیازمندان واقعی از حرفه‌ای و معتادان به درستی شناسایی شوند تا به آنها کمک‌های لازم انجام بشود.

قابل تصریح کرد: مسئولان در برخورد با متکدیان باید از یک طرف سختگیرانه عمل کنند تا این معضل شهری در جامعه از بین برود و از طرفی دیگر محتاطانه عمل کنند که حتی یک نیازمند واقعی از دریافت کمکهای مردمی محروم نشود به همین دلیل آنها باید هوشیار و دقت بیشتری در این طرح کنند.

حجت‌الاسلام علی عباسی معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه قزوین در این خصوص می‌گوید: در آموزه‌های دینی کسی که دست خود را به سوی کسی دیگر دراز می‌کند و شخصیت انسانی و کرامت خود را می‌شکند، پدیده زشت نام برده شده است.

وی بیان کرد: تکدی‌گری کار زشت و در روایات از آن به شدت منع شده ولی کمک نکردن به متکدیان نیازمند واقعی در واقع اشتباه انداختن افکار مردم است چرا که کمک کردن به آنها در نظام اسلامی بسیار سفارش شده است.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه قزوین ابراز داشت: نهادهایی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی از نیازمندان حمایت می‌کند ولی قشر ضعیف جامعه باید دارای شرایط خاصی باشند تا زیر پوشش این نهادها قرار بگیرند که تحقق این مهم موجب می‌شود به همه نیازمندان کمک‌های مردمی نرسد.

عباسی ادامه داد: از طرف دیگر مردم تابع احساسات دینی هستند و دوست دارند که به محرومان جامعه کمک کنند و نمی‌توان به تک تک آنها توجیه کرد که شما به متکدیان کمک نکنید این‌ها مستحق واقعی نیستند چرا که در برخی از مواقع دیده شده که افراد از روی بدبختی و نداری دست به سوی دیگری دراز می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد که در مساجد و حسینیه‌ها به دلیل نیازمندی مجبور شدند که خلاف کرامت انسانی عمل ‌کنند و به سوی دیگران دست دراز کنند، بیان کرد: کمک نکردن به این افراد نظریه درست نیست و فرافکنی است چرا که طبق روایات و احادیث کمک کردن به نیازمندان باید انجام شود و تحقق این مهم از سنت‌های حسنه پیامبر اکرم (ص) و پیامبر اسلام است.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه قزوین اظهار داشت: اینکه چگونه مردم براحتی نیازمندان واقعی و غیرواقعی تشخیص دهند و همه نیازمندان در یک موسسه جذب شوند را باید مسئولان مربوطه برطرف کنند به همین دلیل باید طرحی در نظام اسلامی اجرا شود که مردم از یک طرف به موسسه‌های خیریه و نیازمندان واقعی کمک کنند و از طرف دیگر همه محرومان جامعه براحتی در این موسسه‌ها جذب شوند تا این کمکها را دریافت کنند.

این مسئول اظهار داشت: جمع‌آوری متکدیان و ساماندهی دقیق آنها طرح خوبی است به شرط اینکه دقت و اهتمام ویژه‌ای شود که نیازمندان از فریب‌کاران به درستی تشخیص داده و از آنها به نحو مطلوبی در رفع نیازهایش حمایت شود.

حسین بهزادپور معاون خدمات شهری شهرداری قزوین در این خصوص به خبرنگار فارس می‌گوید: نیازمندی دلیل بر تکدی‌گری نیست و این موضوع با فرهنگ اصیل ایرانی و قانون مغایر و از دیدگاه دینی و اجتماعی نیز منفور شناخته شده است به همین دلیل باید نسبت به این موضوع در شهر برخورد کرد.

وی ابراز داشت: متکدیان به شکل‌های مختلف مانند دود کردن اسفند و تمیز کردن شیشه خودرو از مردم تکدی‌گری می‌کنند که این مهم موجب زشت شدن چهره شهری شده که در راستای رفع آن مردم باید به شدت از کمک کردن به این افراد پرهیز کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری قزوین اظهار داشت: مردم مهم‌ترین نقش را در برخورد و کاهش رونق تکدی‌گران در شهر قزوین دارند و آنان با عدم کمک کردن به نیازمندان غیر واقعی می‌توانند نذورات خود را به موسسه‌های خیریه و نهادهای حمایتی و دولتی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی پرداخت کنند تا با تحقق این مهم کمک‌های خیر مردم به دست فقرای واقعی برسد.

معاون خدمات شهری شهرداری قزوین ادامه داد: آنان با خودداری از کمک کردن به این افراد می‌توانند کمک بسزایی در رفع این مشکل و از بین بردن این چهره زشت اجتماعی به شهرداری قزوین‌ کنند.

بهزادپور اظهار داشت: پرداخت مستمری نهادهای دولتی به نیازمندان کم است ولی اگر نیت‌های خیر نذورات و تلاش و مشارکت‌های خالصانه مردم در مسیر واقعی هدایت شود نهادهای دولتی و موسسه‌های خیریه بیشتر به نیازمندان واقعی کمک می‌کنند.

این مسئول ابراز داشت: شهرداری قزوین با مدیریت فرمانداری و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی از جمله بهزیستی، اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره)، نیروی انتظامی و دادستان با متکدیان برخورد می‌کنند، و بر اساس تکالیف قانونی شهرداری قزوین به همراه نیروی انتظامی مسئولیت شناسایی و جمع‌آوری این معضل را بر عهده گرفته است.

معاون خدمات شهری شهرداری قزوین بیان کرد: شهرداری قزوین در صبح و عصر متکدیان را با همکاری نیروی انتظامی رصد و جمع‌آوری و به اردوگاه متکدیان قزوین منتقل می‌کنند، تجهیزات این اردوگاه توسط شهرداری قزوین مجهز و توسط فرمانداری مدیریت می‌شود.

بهزادپور خاطرنشان کرد: مددکاران اجتماعی اداره‌کل بهزیستی قزوین در این اردوگاه اقدام به پایش و تشکیل پرونده متکدیان می‌کنند تا با تحقق این مهم علت و عوامل تکدی‌گری در این افراد مشخص ‌شود.

وی افزود: این مددکاران بعد از تشخیص و شناسایی علت تکدی‌گری فرد به نهادهای مربوطه مانند کمیته امداد، قضایی، اداره کار، علوم پزشکی و بهزیستی سپرده می‌شوند تا با ساماندهی این افراد از ورود مجدد آن‌ها به این شغل در درون جامعه جلوگیری کنند ولی در تحقق این مهم خود مردم نقش بیشتری دارند.

این مسئول با بیان اینکه تبریز شهر نمونه در عدم حضور متکدیان در خیابان‌ها است، ابراز داشت: مردم این شهر نسبت به موضوع تکدی‌گری حساسیت داشتند و به آنها کمک نکردند و به همین دلیل در این شهر گدا وجود ندارد.

بهزادپور با بیان اینکه تبریز شهر بی‌گدا است و قزوین برای رسیدن به این شهر فاصله دارد و تلاش می‌کند به این جایگاه نزدیک شود، اظهار کرد: با فرهنگ‌سازی عدم کمک کردن به متکدیان می‌توان این موضوع را به نحو مطلوبی در این شهر برطرف کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری قزوین افزود: با تحقق این مهم می‌توان از منابع مالی مانند نیرو که در ساماندهی این موضوع صرف می‌شود جلوگیری و آن را در رفع مشکلات مهمتری هزینه کرد.

مرتضی روزبه استاندار قزوین نیز در نیمه دی ماه امسال در دیدار مدیران زیر مجموعه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در استان قزوین با بیان اینکه با برنامه‌‌‌‌‌‌‌ریزی و پیگیری دستگاه‌های مسئول در سال 93 قزوین باید به استانی بدون متکدی تبدیل شود، خاطرنشان کرده بود: تا دو ماه آینده باید این پدیده زشت را از سطح شهر قزوین جمع کرد.

============

گزارش از زهرا محبی

============

انتهای پیام/77009/ی40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول