اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد:

شرایط تولید بدون کارخانه در استان یزد فراهم است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد گفت: شرایط تولید بدون کارخانه در این استان فراهم است.

شرایط تولید بدون کارخانه در استان یزد فراهم است

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، محمدمهدی زارع پیش از ظهر امروز در همایش مدیران و دست‌اندرکاران صنعت کاشی ایران در یزد، اظهار داشت: تنوع و کیفیت در حوزه کاشی و سرامیک کشور و استان یزد به خوبی قابل مشاهده است و با مراجعه به نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌ها می‌توان به جهش کیفی تولید کاشی در کشور طی سال‌های اخیر پی برد.

وی عنوان کرد: در زمینه طراحی، ابعاد، تنوع، طرح و رنگ کاشی‌ها و حتی لعاب کارهای جدیدی انجام شده اما هنوز برخی مشکلات وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

زارع خاطرنشان کرد: با پیشرفت‌های انجام شده، هنوز این سئوال مطرح است که چرا وقتی کاشی ایران و ترکیه با یکدیگر مقایسه می‌شوند، ترکیه با اینکه بسیار دیرتر از ایران فعالیت در این زمینه را آغاز کرده، اما از وضعیت بهتری در بازارهای جهانی برخوردار است.

وی تصریح کرد: وقتی ترکیه به عراق کاشی صادر می‌کند، عایدی او 5.8 درصد و عایدی ما 3.7 درصد است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد تاکید کرد: عامل عدم پیشرفت کاشی ایران در بازارهای هدف صادرات، سرعت پایین و بازار باد‌آورده‌ای است که داریم.

وی تصریح کرد: اگر به این موضوع توجه نشود، به طور قطع دچار مشکل خواهیم شد و این موضوع بارها و بارها به سرمایه‌گذاران جدید نیز گوشزد شده است.

زارع عنوان کرد: ما اکنون نگران تولید نیستیم زیرا کارخانه و نیروهای کارآمد بسیار داریم و اکنون شرایط برای تولید بدون کارخانه در استان یزد فراهم شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد یادآور شد: مشکل اصلی ما آنجاست که می‌خواهیم کالاها را به فروش برسانیم و آنچه را رقابت را بسیار جدی می‌کند، بحث بازار فروش است و اگر به این بازارهای بادآورده دل خوش کنیم، باخته‌ایم.

زارع اظهار داشت: اکنون عمده صادرات کاشی و سرامیک کشور ما از جمله استان یزد به کشور عراق است و این کشور با یک نوسان کوچک داخلی، می‌تواند بر صادرات ما اثرگذار باشد و آن را تحت تاثیر قرار دهد.

وی عنوان کرد: صادرات کاشی و سرامیک استان یزد قبل از عراق به آسیای میانه بود و در آنجا با مشکلات جدی مواجه شدیم به همین دلیل آنچه مهم است این است که اگر بخواهیم رقابت کنیم، باید سرعت تغییر را افزایش دهیم.

زارع همچنین بر ارتقا کیفیت در زمینه لعاب و تنوع طرح بیش از پیش تاکید کرد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد با بیان اینکه هنوز در حوزه لعاب کاشی و سرامیک ضعف‌ داریم، خاطرنشان کرد: با این همه تولیدی که در استان یزد انجام می‌شود، هنوز نتوانسته‌ایم در زمینه لعاب و بازاریابی کاری موفق ارائه دهیم.

وی تاکید کرد: اگر برای این امر چاره‌اندیشی نشود، به سرعت دچار مشکل خواهیم شد و شرایط روز به روز بدتر می‌شود.

زارع همچنین بر فعالیت انجمن‌های شکل گرفته در کشور در حوزه صنعت کاشی و سرامیک تاکید کرد و افزود: انجمن‌ها با کمک دانشگاه، شرکت‌های دانش‌بنیان و ... در حوزه لعاب و فناوری تولید همکاری کنند.

وی با بیان اینکه واحدهای صنعتی فعلی توان ورود به این عرصه را دارند، یادآور شد: تنها چیزی که باید مورد توجه قرار گیرد، نگاه منطقی و تشکیلاتی ماست.

زارع ادامه داد: در این زمینه به طور قطع سهمی نیز برای دولت هست و این آمادگی در مجموعه صنعت، معدن و تجارت هست تا شرایط را برای پیشرفت صنعت کاشی و سرامیک فراهم کنیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد با بیان اینکه یزد به تنهایی قادر به تامین نیازهای کاشی و سرامیک کشور است، تاکید کرد: برای صادرات باید اقدامات موثر انجام شود.

وی بیان کرد: البته برخی امور در کارگروه صادرات استان یزد در حوزه صادرات کاشی و سرامیک انجام شده اما به نتیجه نرسیده است زیرا به هر حال کار یک جا باید به بخش خصوصی واگذار شود.

انتهای پیام/2464/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول