اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بیان دیدگاه‌های گروه NA و «بازی با سرمایه»

همایش «بازی با سرمایه» با محوریت بحث اعتیاد در دانشگاه بوعلی سینا با حضور گروه NA برگزار شد.

بیان دیدگاه‌های گروه NA و «بازی با سرمایه»

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، بعد از ظهر امروز همایش «بازی با سرمایه» با محوریت اعتیاد در دانشگاه بوعلی سینا با حضور گروه NA برگزار شد.

این همایش که با همکاری کانون هلال احمر وابسته به معاونت فرهنگی – اجتماعی دانشگاه برگزار شد، با استقبال دانشجویان مواجه شد.

مصیب یارمحمدی واصل، عضو هیئت علمی روانشناسی دانشگاه بوعلی سخنران اصلی این همایش بود، او سخنان خود را با طرح این سئوال که «آیا اعتیاد یک مشکل اخلاقی و ضعف روانی است یا نه؟»، آغاز کرد و در ادامه اظهار داشت: اعتیاد یک عادت نیست بلکه یک نیاز خودساخته است که به دلیل تغییرات در مغز ایجاد می‌شود.

وی سه مقوله «فرد»، «خانواده» و «محیط» را سه عامل زمینه‌ساز اعتیاد برشمرد و بیان کرد: اعتماد به نفس پایین، لذت‌طلبی، اختلال روانی، فقدان دانش کافی درباره اعتیاد و عوارض آن، عدم توانایی در مهارت نه گفتن، احساس حقارت و اعتماد به نفس کاذب از جمله عوامل فردی زمینه‌ساز در اعتیاد است.

* 70 درصد مردم کنجکاو یک بار مصرف مواد مخدر هستند

عضو هیئت علمی روانشناسی دانشگاه بوعلی یکی از عوامل تأثیرگذار بر اعتیاد افراد را تله فرد برشمرد و تصریح کرد: در این حالت فرد لذت کوتاه‌مدت امروز را به لذت بلندمدتی که در آینده از دست خواهد داد را ترجیح می‌دهد.

وی اذعان داشت: در زمینه اعتیاد بیش از 70 درصد مردم کنجکاو یک بار مصرف مواد مخدر هستند و یک فرد معتاد می‌تواند برای پیدا کردن همدرد افراد دیگری را به سمت اعتیاد بکشاند.

یارمحمدی شرکت در پارتی‌ها و جشن‌ها، همنوایی با جمع و تأیید گروه، برقراری ارتباط با دوستان ناباب، کنجکاوی، مدگرایی، مصرف سیگار و الکل در سنین پایین را از عوامل خطرساز در زمینه اعتیاد دانست.

وی با بیان اینکه همانندسازی با جنس مخالف از دیگر این عوامل است، ابراز داشت: بر اساس تحقیقات 80 درصد از زنان معتاد توسط شوهران خود به طرف مواد مخدر گرایش پیدا کرده‌اند.

یارمحمدی واصل دوران جوانی را دوران حساسی خواند و گفت: نیاز به کسب هویت، نیاز به کسب تجارب جدید، نیاز به هیجان، تنوع، تحرک، انرژی، نیاز به احساس تعلق داشتن و پذیرفته شدن، حس استقلال‌طلبی و نیاز به مخالفت‌جویی از خصوصیات دوران نوجوانی است که اگر سرکوب شود باعث ایجاد خلأ و در نتیجه اعتیاد می‌شود.

وی ادامه داد: نوجوانان در راستای کسب هویت تلاش می‌کنند و همیشه در حالتی دوگانه هستند که باید هدایت آن‌ها به صورت هدفمند صورت گیرد.

*گلایه از صداوسیما به خاطر ساده‌انگاری در فرایند ترک اعتیاد

یارمحمدی واصل برخی از اعتقادات اشتباه رایج در جامعه را تسهیل‌گر گرایش به مصرف مواد مخدر دانست و در تشریح این مطلب گفت: مصرف مواد عامل افزایش توان جسمی ـ جنسی، ضرورت تجربه هر چیز و مسائلی از این دست را می‌توان از این اعتقادات برشمرد.

وی در ادامه ضمن گلایه‌مندی از صدا و سیما گفت: صدا و سیما فرایند ترک اعتیاد را بسیار ساده بیان می‌کند این در حالی است که موفق‌ترین درمان‌ها بعد از یک سال 25 درصد موفقیت دارند.

در ادامه مراسم اعضای گروه NA قبل از سخنرانی؛ خود را معتاد در حال بهبودی معرفی کردند.

گروه NA انجمن معتادان گمنامی هستند که با شعار «هر معتادی با توسل به انجمن مواد را قطع کرده و راه جدیدی را در پیش می‌گیرد.» فعالیت می‌کنند.

شیوه کار آن‌ها برگزاری جلسات متعدد است؛ اولین جلسه گروه NA در سال 1953 در آمریکا تشکیل شده و در سال 1970 به دلیل نداشتن سنت‌ها نتوانست رشد کند اما با پیدایش یک سری سنت‌ها توانست در سال 1970 رشد خوبی را در جهان داشته باشد و در حال حاضر بیش از یک میلیون نفر در دنیا عضو آن هستند.

*هدف انجمن NA رسیدن به «معنویت» است

در سال 1369 این گروه با همکاری بهزیستی در ایران راه‌اندازی شد و هم اکنون با 450 هزار نفر در کشور به کار خود ادامه می‌دهد.

این گروه در سال 1379 در استان همدان راه‌اندازی شد و هم اکنون دارای 14 هزار نفر عضو است.

گروه NA تنها برای افراد معتاد است، عضویت در آن رایگان بوده و تنها راه عضویت در آن این است که فرد معتاد تمایل به مصرف مواد را نداشته باشد.

این انجمن به داستان زندگی گذشته افراد وارد نمی‌شود و گمنامی؛ را روحانیت انجمن می‌دانند.

معتاد در حال بهبودی که خود را «علی» معرفی کرد، در این مراسم اظهار داشت: هدف این انجمن تنها رساندن پیام به فرد معتاد در حال عذاب است که متکی به خود باشد.

وی عنوان کرد: یکی از اهداف انجمن این است که معتادین با خدا ارتباط برقرار کنند و ترس و اضطراب در درون خود را از بین ببرند.

عضو انجمن معتادان گمنام تصریح کرد: در این انجمن هیچ کاری در ارتباط با سم‌زدایی معتاد انجام نمی‌شود بلکه به معتاد کمک می‌شود تا در حالت ترک باقی بماند.

وی با بیان اینکه انجمن دارای 12 قدم بهبودی است که هدف رسیدن به «معنویت» است، گفت: معتاد کسی است که کنترل زندگی خود را تحت شعاع بیماری اعتیاد قرار می‌دهد.

«علی» اذعان داشت: اعضای انجمن سعی دارند پیام خود را به افراد معتاد برسانند و آن‌ها را در مسیر خودشناسی قرار دهند.

وی تأکید کرد: در این انجمن سعی می‌شود از «ما» به «من» برسیم.

«هادی» یکی دیگر از اعضای این انجمن بود که خود را معتاد در حال بهبودی معرفی کرد که و گفت: امروز بیش از 10 سال است که از ترکم می‌گذرد.

وی بیماری اعتیاد را بر چهار بخش جسمی، روانی، عاطفی و خلأ روحانی دانست و عنوان کرد: خلأ روحانی بزرگ‌ترین بخش از بیماری اعتیاد است که در این انجمن با ارائه راهکارهایی این خلأ رفع می‌شود.

عضو انجمن معتادان گمنام قسمت جسمی بیماری اعتیاد را بسیار کوچک‌تر از قسمت‌های دیگر برشمرد و گفت: ما معتادان رهایافته، امروز دیگر با بار گناه و وجدان درد همراه نیستیم.

انتهای پیام/89029/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول