اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی:

پژوهش‌های پزشکی باید با رعایت مباحث اخلاقی انجام شود

قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی در علوم پزشکی گفت: باید در نظر داشت که تحقیقات و پژوهش‌های پزشکی باید با رعایت مباحث اخلاقی صورت گیرد تا ضرری را متوجه فردی نکند.

پژوهش‌های پزشکی باید با رعایت مباحث اخلاقی انجام شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم باقر لاریجانی پیش از ظهر امروز در همایش منطقه‎ای اخلاق پزشکی که در سالن غدیر دانشگاه آزاد اسلامی قم برگزار شد اظهار کرد: علوم پزشکی با توجه به پیشرفت تکنولوژی در جوامع تغییر کرده است.

وی با اشاره به پیشرفت‌های کنونی دانش پزشکی گفت: استفاده از دستگاه‌های پیشرفته پزشکی، پیوند اعضا و... از جمله مواردی است که در گذشته مصداقی برای آن وجود نداشته است.

قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی عنوان داشت:‌ اخلاق پزشکی در صورتی قابل دستیابی است که مسائل و مباحث جدید پزشکی را درک کنیم.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که ارتباطی بین مسائل جدید و مباحث فقهی، اخلاقی و... وجود دارد که نباید نادیده گرفته شود.

لاریجانی یادآور شد:‌ ارتباط بین بیمار و پزشک تنها در گذشته در نظر گرفته می‌شد ولی امروز دامنه این ارتباط گسترده‌تر شده که باید در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه پاسخ به سوالاتی که امروز در زمینه اخلاق پزشکی مطرح شده است افق جدیدی در این زمینه باز می‌کند گفت: باید در نظر داشت که تحقیقات و پژوهش‌های پزشکی نیز باید با رعایت مباحث اخلاقی صورت گیرد تا ضرری را متوجه شخصی نکند.

قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به عرصه‌هایی که علوم پزشکی نمی‌تواند به طور مستقل به آنها پاسخ دهد عنوان داشت: از جمله این مسائل می‌توان به حق انسان در هنگام پیش از تولد، پس از تولد و... اشاره کرد.

وی با بیان اینکه دین مبین اسلام همواره تاکید بر حفظ کرامت انسانی داشته است عنوان داشت: بر اساس دستورات اسلام انسان به تنهایی قادر به حل کردن مسائل و مشکلات خود نیست، بنابراین نیازمند استفاده از آموزه‌های وحیانی است تا بتواند مشکلات را از سر راه بردارد.

انتهای پیام/78003/صا30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول