اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

4/ایران‌گشت/ سیستان و بلوچستان

شهرستان هیرمند با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی میزبان گردشگران

شهرستان هیرمند با جاذبه‎های طبیعی و گردشگری بکر میزبان گردشگران و مسافران نوروزی است.

شهرستان هیرمند با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی میزبان گردشگران

به گزارش خبرگزاری فارس از هیرمند، شهرستان هیرمند با جاذبه‎های طبیعی و تاریخی هر ساله میزبان بسیاری از گردشگران است.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هیرمند در این زمینه اظهار داشت: آتشکده کرکو از آثار شاخص شهرستان هیرمند و متعلق به دوره ساسانی است که به نقل از کتاب تاریخ سیستان معبد گرشاسب و محل نگهداری آتش مقدس زرتشتیان بوده است.

رضا بارانی افزود: آتشکده کرکو از معابد مهم دین زرتشت در دوره ساسانیان بوده که توسط  کرتیر موبد قدرتمند آن دوران دستور ساخت آن صادر شده است. 

وی ادامه داد: امروزه از این آتشکده بقایای دیواری با مصالح آجر ساسانی به ابعاد 70*50  بر جای مانده که یک نمونه از این آجرها در موزه منطقه‌ای جنوب شرق کشور در شهر زاهدان در معرض دید عموم قرار گرفته است.

مدیر میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری هیرمند ادامه داد: همچنین در جوار بقایای آتشکده، بنایی مربوط به دوره قاجار به چشم می‎خورد که دارای کچ بری و کتیبه گچی است، بقایای آتشکده کرکو در در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، این بنا در کیلومتر 25 مسیر مواصلاتی زابل - دوست‌محمد و در مرکز روستای کرکو واقع شده است.

ارگ جلال‌آباد  

                                                                                                                                                    

این مسئول از «ارگ جلال آباد» به عنوان یکی دیگر از بناهای تاریخی منطقه یاد کرد و افزود: بنای ارگ جلال آباد در کیلومتر 18 جاده زابل هیرمند، در فاصله 600 متری جهت شمال جاده مذکور قرار دارد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، این بنا در اواخر دوره قاجار تا اوایل دوران پهلوی محل سکونت ملک محمد علی خان کیانی مشهور به خان ملک بوده؛ به استناد شجره نامه باقیمانده از وی، نیای  سی و هفتم ملک محمدعلی خان کیانی، شاه اسطوره‎ای ایران زمین کیخسرو بوده است.

بارانی تصریح کرد: این بنا مانند دیگر بناهای شاخص سیستان برای مصون ماندن از شر رطوبت و زه زمین بر روی تپه‎ای طبیعی ساخته شده و دارای پلانی مربع شکل با حیاط مرکزی و چهار برج دیده بانی در گوشه‎های بنا است.

وی بیان داشت: ارگ جلال آباد یکی از شاهکارهای معماری منطقه سیستان است که عناصر و جزئیات معماری ایرانی، در قالب جرزها، پوشش‌ها و تزئینات خشتی و گِلبُری زیبای ورودی در بطن این بنا مشهود است و به واسطه این توان بالقوه، می‎توان از این بنا به نام "موزه معماری شمال سیستان(میانکنگی)" یاد کرد.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هیرمند تصریح کرد: با توجه به وفور غلات و به استناد کتب تاریخی که از سیستان با نام  انبار غله ایران یاد می‌کنند؛ مردم سیستان در گذشته‎هایی نه چندان دور با رام کردن نیروی باد و استفاده مثبت از بادهای موسمی منطقه، نظیر بادهای 120 روزه در تابستان و باد قوس در زمستان با ساخت آس بادهای عمود محور غلات را آرد کرده و نیاز غذایی خود و مردم سرزمین‎های دور و نزدیک را مرتفع می‎ساختند.

«آسبادرنده»

این مسئول گفت: آس باد رنده شهرستان هیرمند را می‎‌توان قدیمی‌ترین سازه مکانیکی ایران نامید، این اثر با ارتفاع تقریبی 12 متر دارای دو محور و دو آس خانه بوده که به همین دلیل به آس دو پره نیز مشهور است.

بارانی اضافه کرد: همچنین بر روی جدار خارجی دیوار های مرتفع آن تزیینات  خشتی به چشم می خورد که تا به امروز زینت بخش این اثر است، قدمت آس باد رنده که به قرون میانه اسلامی می رسد گواهی بر پیشرفت مهندسی بومی در این خطه از ایران اسلامی است که می‌تواند پشتوانه خوبی در راستای رشد و بالندگی میهن عزیزمان در راستای تولید انرژی پاک توسط احداث توربین‌های بادی و تبدیل شهرستان هیرمند به منطقه ویژه انرژی شود.

وی ادامه داد: این اثر تاریخی در کیلومتر 20 جاده زابل به دوست‌محمد و در مجاورت روستای شندل قرار دارد در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

جنگل نیاتک یکی دیگر از جاذبه‎های طبیعی هیرمند  

بارانی خاطرنشان کرد: جنگل نیاتک با مساحت 2 هزار و 400 هکتار در حوزه شهرستان هیرمند یکی از جاذبه های طبیعی منطقه به شمار می‎رود.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هیرمند گفت: پوشش گیاهی، قالبا درختان طاق و گز بوده و عبور رودخانه فصلی نیاتک از میانه این جنگل و تشکیل آبگیرها و نیزار های متعدد، مناظر چشم نواز و تفرج گاهی بی نظیر را ایجاد کرده است. همچنین وجود تپه های ماسه ای بزرگ و جانوارانی نظیر روباه، راسو، گربه جنگلی، گراز وحشی، دراج، هوبره و چکاوک این جنگل را به هدف گردشگری طبیعت گردان بدل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: هر ساله در ایام نوروز و خصوصا روز 13 فروردین بازدید کنندگان زیادی از داخل و خارج شهرستان به منظور تفریح و تفرج  از این جنگل دیدن کرده و اوقات شاد و مفرحی را در کنار آبگیرها و نیزارهای زیبای آن سپری می کنند.

انتهای پیام/75004/ن30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول