اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

4/ایران گشت/کردستان

ژیوار ماسوله‌ای زیبا در غرب کشور+عکس

روستای ژیوار یکی از روستاهای مطرح ایران است که از نظر پاکی آب و هوا رتبه سوم کشوری را دارد و بافت پلکانی و بناهای سنتی آن بسیار زیبا و دیدنی است.

ژیوار ماسوله‌ای زیبا در غرب کشور+عکس

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، روستای ژیوار که در گویش کردی به معنی زنده است در منطقه هورامان استان کردستان شهرستان سروآباد در جنوب کوه‌های کوسالان و در کنار رودخانه سیروان و در همسایگی شمالی روستاهای بلبر و سلین واقع شده است.

روستا میان دره‌ای قرار دارد که باغ‌ها و جنگل‌های سرسبز بلوط حاشیۀ آن را فراگرفته است. تابستان‌ها گرم و معتدل و زمستان‌ها در بسیاری از سال‌ها سرد است.

روستا از نظر راه‌های ارتباطی دارای جاده شوسه ماشین رو است و هر گردشگری جهت بازدید و دیدن مناظر طبیعی و معماری زیبای روستا می‌تواند به آن سفر کند. بدلیل قرار گرفتن در فاصله بین شهرهای مریوان و پاوه شرایط سفر به این روستا در این سال‌ها آسان‌تر شده است. یعنی در روزهایی که امکان تردد از جاده اورامان تخت ممکن نباشد، می‌توان مسیر پاوه را انتخاب کرده و به شهر دسترسی پیدا کرد.

این روستا درست مانند اسمش «زنده» و باطراوت است و ساخت پلکانی آن، ماسوله را به یادتان خواهد آورد.

ژیوار با تابستان‌های گرم و معتدل و زمستان‌های سردش، فقط می‌تواند دو فصل ابتدایی سال را میزبان گردشگران باشد. هرچند که کوهنوردان زیادی پاییز و زمستان این روستا و ارتفاعات اطراف آن را بیشتر ترجیح می‌دهند.

آب و هوای ژیوار در جذب گردشگر حرف برای گفتن دارد، تا جایی که این روستا از نظر پاکی آب و هوا رتبه سوم کشوری را در اختیار دارد که شاید مهم‌ترین دلیل آن، صعب‌العبور بودن روستا است که به بکر ماندن روستا کمک کرده است.

مسیر رودخانه سیروان در نزدیکی روستا هم یکی دیگر از جاهایی است که برای یک پیاده روی نیمروزی بهترین گزینه شما خواهد بود. اما به جز آن، گزینه‌های دیگری مثل بازدید از دره دربند در وسط روستا و کوه مشهور، استراحتگاه خنک و زیبای چشمه «چه‌مه» که تقریباً بیشتر باغ‌های روستا را آب می دهد، از جذابیت‌های روستا به شمار می‌آید.

بافت پلکانی روستا و بناهای سنتی آن، تراکم باغ‌های انار، انگور و انجیر، مسیر رودخانه سیروان در نزدیکی روستا، دره دربند در وسط روستا، کوه مشهور و مرتفع کوسالان در شمال آن، پوشاک و لباس محلی اهالی، مهمان‌نوازی مردم روستا، قرار گرفتن روستا در دره و حصار کوه‌های دیدنی و جنگل‌های سرسبز از دیگر جاذبه‌های طبیعی و دیدنی این روستای زیباست.

-------------------------

گزارش از شیرین مرادی

-------------------------

انتهای پیام/79002/س30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول