اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پیشکسوت شعر و ادب همدان:

اصطکاک‌های خط و خطوط سیاسی مخل فرهنگ است

شاعر و پیشکسوت شعر و ادب همدان گفت: دست‌اندرکاران استان جدای از برخی اصطکاک‌های خط و خطوط سیاسی که گاه مخل فرهنگ است به یک همفکری و رقابت رفیقانه دست پیدا کنند.

اصطکاک‌های خط و خطوط سیاسی مخل فرهنگ است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، میرهاشم میری شامگاه سه‌شنبه در آئین نکوداشت میرزا علی‌اکبر محمودی‌وثاق و مراسم «شب صحبت یاران» با بیان اینکه «شب صحبت یاران» دوره‌ای باشد که تسلسل بایدش، گفت: دست‌اندرکاران استان جدای از برخی اصطکاک‌های خط و خطوط سیاسی که گاه مخل فرهنگ است، به یک همفکری و رقابت رفیقانه دست پیدا کنند تا وضعیت فرهنگی این شهر و استان تکانی بخورد.

وی با اشاره به پیشینه ادبی استان همدان اضافه کرد: پیشینه ادبی همدان به دو دوره مجزای پیش از رواج زبان دری و پس از رواج زبان دری تقسیم می‌شود.

این شاعر همدانی با بیان اینکه تا قرن ششم هجری شاعری در همدان نداشتیم، ابراز داشت: با توجه به دو قرن سکوتی که بعد از تسلط خلفای عرب در همدان حاکم شده بود، زبان فارسی نیز نتوانست رشد کند و زبان دری رواج یافت.

میری اضافه کرد: پس از رواج زبان دری شاهد خلاقیت‌های ادبی در همدان بودیم به طوری که نخستین جغرافیایی که در تاریخ اسلام نگاشته شده در همدان صورت گرفت.

وی با بیان اینکه هیچ همدانی به زبان دری شعر نگفته است، خاطرنشان کرد: تا قرن ششم شعر فارسی از باباطاهر نیز وجود ندارد.

این شاعر همدانی با اشاره به اینکه گویش باباطاهر نیز دستخوش تغییرات شده، عنوان کرد: توسط برخی فارسی‌گویان، اصل گویش پهلوی باباطاهر با آن اندیشه و لطافت فکری باباطاهر فاصله گرفته و با تحولاتی به زبان فارسی امروز رسیده است.

میری نخستین شاعر پارسی‌گوی همدان را احمدبن منوچهر شصت کله دانست و متذکر شد: این شاعر قصیده «تت‌ماجیه» را سروده است.

وی شکوفایی ادبی همدان از قرن هفتم به بعد دانست و اذعان داشت: فخرالدین عراقی و اثیرالدین اومانی در این قرن اشعاری را سروده‌اند.

انتهای پیام/89003/ن30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول