اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در همایش توسعه چغندرکاران مطرح شد

نامرغوب بودن بذر چغندرقند در آبیک

در همایش توسعه چغندرکاران شهرستان آبیک از عیارسنجی متفاوت چغندرقند در کارخانجات قند قزوین سخن به میان آمد و نماینده این کارخانجات بابت نامرغوب بودن بذر چغندرقند از کشاورزان عذرخواهی کرد.

نامرغوب بودن بذر چغندرقند در آبیک

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، همایش توسعه کشت چغندرکاران شهرستان آبیک با حضور حسن جلیلوند مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی قزوین، فروغی‌منش نماینده کارخانجات قند استان قزوین، بیژن لطفی مدیر جهادکشاورزی آبیک و جمعی از کشاورزان و کارشناسان در سالن اجتماعات اداره جهادکشاورزی این شهرستان برگزار شد.

در این همایش مظفر راستینه یکی از کشاورزان شهرستان آبیک گفت: قراردادهای کارخانجات قند استان قزوین یک طرفه است و کشاورز تا زمانی که چغندر قند را تحویل می‌دهد، دارای اعتبار است.

وی افزود: امسال بذر چغندر قند نامرغوب و تاریخ مصرف گذشته اختصاص داده شده بود و به دلیل تأخیر در رسیدن کمباین برداشت 45 روز معطل شدم و 15 هزار هکتار زمین ماند و نتوانستنم محصول گندم کشت کنم.

این کشاورز ادامه داد: 600 کارگر برای برداشت چغندرقند اراضی کشاورزی تهیه کرده بودم که سرانجام 500 تن محصول برداشت شد و 100 تن آن افت زده شد.

هماهنگی برای واردات بذر خارجی

راستینه خاطرنشان کرد: چرا چغندرقند از یک زمین در کارخانه قند استان قزوین عیار 14 تا 15 درصد زده می‌شود ولی همان چغندر در استان البرز 20 درصد و در استان اصفهان 18 درصد زده می‌شود.

وی اضافه کرد: تصمیم دارم برای اصفهان و دامداران چغندرقند بکارم و حتی هماهنگ کرده‌ام از خارج از کشور بذر چغندرقند بیاورند.

این کشاورز گفت: کارخانجات قند قزوین به تعهدات خود اگر به موقع عمل کنند مشکلی وجود نخواهد داشت.

حمیدرضا روئین‌تن یکی دیگر از کشاورزان شهرستان آبیک در حاشیه این همایش به خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار داشت: اینکه عیار چغندرقند در استان قزوین 14 زده می‌شود و در استان‌های دیگر 18 تا 20 زده می‌شود جای سئوال است.

وی افزود: چغندر قند تک‌محصول است و چون عملکرد تناژ آن پایین است، توجیه اقتصادی ندارد.

این کشاورز ادامه داد: از کارخانجات قند قزوین درخواست می‌شود نسبت به تحویل به موقع ادوات کشاورزی هنگام برداشت چغندرقند اقدام کند و با ورود کمباین‌های برداشت و اجاره به کشاورزان در برداشت به موقع چغندرقند به کشاورزان کمک کند و در ارائه خدمات و عمل به وعده‌ها و تعهداتش به کشاورزان کم نگذارد.

البته در جلسه کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی 11 آبان ماه امسال این گفته شده بود که کارخانه قند یزبر واقع در بخش بشاریات آبیک به چغندرکاران بذری را داده که کیفیت و مرغوبیت بذر سال 88 را که از همین رقم بوده است، نداشته و آفت محصولات چغندر قند کشاورزان را فرا می‌گیرد.

همچنین برای رفع آفت، کارخانه قند یزبر سمومی را به چغندرکاران می‌دهد که رفاه حالشان باشد و آفت‌ها را از بین ببرد؛ دریغ از اینکه سه ماه از تاریخ انقضای سموم هم گذشته بود.

کارشناس کشاورزی کارخانه قند یزبر شهرستان آبیک نیز در حاشیه به خبرنگار فارس گفت: دوره آبیاری چغندر قند 180 روز است و هر 12 روز یکبار نیاز به آب‌دهی دارد.

محسن امیری افزود: به دلیل بارندگی شدید، استفاده از کود شیمیایی بی‌رویه و آب‌دهی زیاد از سوی کشاورزان سبب پوسیدگی چغندرقند می‌شود که این موضوع عیار پایین و افت را به همراه دارد.

وی ادامه داد: اگر کشاورزان ادوات کاشت، داشت و برداشت را خریداری کنند طی دو تا سه سال قیمت ادوات از چغندرقند تحویلی‌شان کاسته می‌شود و برای هر هکتار زمانی که کشاورزان متقاضی باشند، 10 میلیون ریال مساعده اعطا می‌شود.

امیری خاطرنشان کرد: به ازای هر تن برداشت چغندرقند، از سوی کارخانه قند یزبر دو کیلو قند و 20 کیلو تفاله به کشاورزان اعطا می‌شود.

بذر خارجی چغندرقند حدود 60 رقم دارد

فروغی‌منش نماینده کارخانجات استان قزوین که در این همایش حضور داشت از نامرغوب بودن بذر چغندرقند از کشاورزان شهرستان آبیک عذرخواهی کرد ولی گفت: مدیران کارخانجات قند مسئول فروش بذر نیستند و هدف کارخانه فروش نهاده نیست بلکه از شرکت‌ها خریداری می‌شود و به عنوان شخص ثالث مسئول هستند.

وی افزود: اگر کشاورزان ضرر ببینند این خسارت هم متوجه کارخانجات می‌شود ولی کشاورزان باید زمانی که در انبار، بذر را تحویل می‌گیرند به کارشناسانی که در اختیارشان قرار داده می‌شود بذر را آزمایش کنند که البته اینکه بذر تاریخ مصرف گذشته از کارخانه به کشاورزان غالب شده باشد، یک سوءتفاهم بوده است و کارخانه مسئول نیست.

وی افزود: کشاورزان باید حساب کارخانجات قند را با چغندر جدا کنند چرا که حتی اگر این محصول را به کارخانجات قزوین ندهید ولی این محصول را حتما کشت کنید.

این مسئول ادامه داد: بذرهای موجود چغندرقند دو گونه هستند؛ یکی بذر داخلی است که موسسه تحقیقات اصلاح بذر و موسسه ثبت و گواهی تایید می‌شود.

بذر دیگر بذر خارجی است که نزدیک 60 رقم دارد و در گمرک از سوی موسسه ثبت و گواهی تایید می‌شود بنابراین هیچ کارخانه قندی بذر را آزمایش نمی‌کند و طبق تاییدیه موسسات مختلف در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود.

در خصوص عیارسنجی چغندر قند هم نماینده کارخانجات استان قزوین گفت: نمایندگان موسسه نظارتی و تحقیقاتی در زمان عیارسنجی‌ها حضور دارند، این در حالی است که کشاورزان هم این اختیار را دارند که در زمان عیار سنجی حضور داشته باشند و می‌توانند چغندرشان را برای نمونه‌برداری به موسسه تحقیقاتی ببرند ولی پس از تحویل چغندر قند دیگر نمی‌توانند اقدام کنند.

فروغی‌منش تصریح کرد: در زمینه عیارسنجی و افت‌سنجی چغندرقند، منافع شخصی وجود ندارد و کشاورزان باید با بیشترین دقت و ارتباط بیشتر با مسئولان کارخانجات مشکلات و شک و تردیدهای خود را رفع کنند.

یکی از کشاورزان شهرستان آبیک از کمبود آب کشاورزی در این همایش انتقاد کرد و گفت: آب سد طالقان برای امر کشاورزی است نه اینکه از آن برای آب شرب استفاده شود که مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اذعان کرد: اولویت وزارت نیرو این است که از آب سد طالقان برای  مصرف آب شرب استفاده شود.

حسن جلیلوند افزود: کاری مشترک برای بازبینی مجدد طرح‌های کشت در دستور کار مسئولان قرار دارد چرا که برخی از مناطق از حوزه عملیاتی و کشاورزی خارج شده‌اند و برخی از دریچه‌ها و سطوح تغییر یافته است که با این بازبینی در زمینه آب بخش کشاورزی مشکلی ایجاد نمی‌شود.

وی افزود: مسئولان و نمایندگان استان قزوین پیگیر اختصاص آب به شهرهای استان قزوین هستند.

در این همایش از سه نفر از چغندرکاران نمونه شهرستان آبیک با اهدای لوح و هدایایی تجلیل شد.

انتهای پیام/77006/ر40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول