اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آغاز برداشت گل بیدمشک در سیرجان

زوج سیرجان برای توسعه گیاهان دارویی نیاز به حمایت دارند

یک زوج سیرجانی پس از 4 سال از 2 هزار و 300 اصله درخت بیدمشک 500 کیلوگرم گل بیدمشک برداشت می‌کنند.

زوج سیرجان برای توسعه گیاهان دارویی نیاز به حمایت دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از سیرجان، یک زوج سیرجانی پس از چهار سال از 2 هزار و 300 اصله درخت بیدمشک 500 کیلوگرم گل بیدمشک برداشت می‌کنند.

احمد مسعودی در این زمینه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سیرجان از آغاز برداشت گل بیدمشک در این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: روند توسعه کاشت و برداشت گیاهان و گل‌های دارویی در این شهرستان رو به افزایش است.

مدیر جهاد کشاورزی سیرجان تصریح کرد: در حال حاضر حدود 11 هکتار سطح زیر کشت این نوع گیاهان و گل‌ها در شهرستان سیرجان است و از این میزان 12 هزار متر مربع به کاشت درخت بیدمشک اختصاص دارد که ضمن اشتغالزایی برای 16 نفر طی مدت 20 روز زمان برداشت بیش از 700 کیلوگرم گل وارد بازار می‌شود.

ضرورت حمایت از بیدمشک‌کاران

کریم پورامینایی نیز به خبرنگار فارس گفت: بیش از 2 هزار و 300 اصله درخت گل بیدمشک را چهار سال پیش در منطقه الله‌آباد کاشتم و امسال برای نخستین بار از این مزارع 500 کیلوگرم بیدمشک برداشت می‌کنیم.

وی افزود: در مدت برداشت این گل پنج نفر را مشغول به کار کردم و اگر مسئولان در تهیه مکان مناسب کاشت و کارگاه حمایت لازم را داشته باشند، بدون استفاده حتی یک ریالی از تسهیلات میزان اشتغال در کارگاه را از 20 نفر به 100 نفر افزایش می‌دهم.

این کشاورز علاقمند به تولید گیاهان دارویی ابراز داشت: با توجه به اینکه بید مشک نیاز به آبیاری زیاد دارد و منطقه الله‌آباد کم آب است از کانال و جوی آب در مزرعه برای کاشت بیدمشک استفاده کردم تا هنگام آبیاری درختان دیگر این آب مورد استفاده درخت بیدمشک قرار گیرد.

اشتغالزایی برای 20 نفر

مهوش مهدی‌پور همسر این کشاورز نیز که مدیریت کارگاه فرآوری گیاهان دارویی را دارد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس خاطر نشان کرد: از هر کیلوگرم گل بیدمشک سه لیتر عرق بیدمشک را تولید می‌کنیم و در هر فصلی نوعی از گیاهان دارویی که دسترنج تولید همسرم است را فرآوری می‌کنم که برای 15 تا 20 نفر از خانم‌ها به طور دائم ایجاد اشتغال داشتیم.

وی افزود: گل بیدمشک را مردم استان کرمان و شهرستان سیرجان به صورت تازه تهیه و برای معطر کردن چای استفاده می‌کنند و از عرق فرآوری شده این گل دارویی را برای قلب و عروق و اعصاب مصرف می‌کنند.

مهدی‌پور نیز از نبود مکانی مناسب برای توسعه کارگاه از مسئولان کمک خواست تا بتواند تمام گیاهان و گل‌های دارویی را که مورد استقبال و نیاز مردم است، فرآوری کند.

انتهای پیام/80015/ک30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول