اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله جوادی آملی:

تا عقلانیت در جهان رشد نکند صلح جهانی محقق نمی‌شود

استاد حوزه علمیه قم گفت: عدل و صلح که واژه‌های شیرینی هستند با عاطفه رهبری محقق نمی‌شوند بلکه رسیدن به صلح به رهبری عقل نیاز دارد.

تا عقلانیت در جهان رشد نکند صلح جهانی محقق نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی موسسه اسراء، جمعی از اساتید دانشگاه EMU آمریکا و نیز مسئولین موسسه NNC کانادا با حضور در محل بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با آیت‌الله جوادی آملی دیدار و گفت‌وگو کردند و از رهنمودهای معظم‌له در زمینه راهکارهای گسترش عدالت و صلح جهانی بهره‌مند شدند.

آیت‌الله جوادی آملی در این دیدار با آرزوی قبولی فعالیت‌های بشردوستانه و صلح‌طلبانه همه موسسات و افراد فعال در این زمینه به درگاه الهی بیان داشت: جریان صلح و عدالت با عناصر سه‌گانه‌ای آمیخته است که تا آن عناصر مشخص نشود معنای صلح و معنای عدل مشخص نخواهد بود.

وی ادامه داد: جریان اخلاق، حقوق، فقه و قانون حتماً این سه عنصر را خواهد داشت، اول مواد، دوم مبانی و سوم منبع، عدالت، شرافت، آزادی و کرامت از جمله مهمترین مبانی وضع مواد قانونی است.

معظم‌له مهمترین و کلیدی‌ترین مبنا در میان مبانی را عدالت دانست و اذعان داشت: مهمترین و کلیدی‌ترین مبنا در میان مبانی عدالت است که سایر مبانی باید در دامان آن پرورانده شوند. معنای عدل هم مشخص است و آن این است که هر چیزی را در جای خود قرار دهیم تا اینجا هیچ اختلافی بین ادیان و افراد نیست.

آیت‌الله جوادی آملی وحی و اهل بیت(ع) را تنها منابع راستین بشری معرفی کرد و بیان داشت: اینکه جای افراد و جای اشیاء کجاست را تنها اشخاص آفرین و اشیاء آفرین می‌داند و اینجاست که بسیاری از کشورها از عنصر سوم یعنی منبع غافل‌اند.

وی خاطرنشان کرد: استکبار و صهیونیست این منبع را باور ندارند و چون این منبع را قبول ندارند، هر روز عدل و صلح را به میل خود و در راستای منافع خود تفسیر و معنا می‌کنند بنا بر این گاهی از روی منفعت خود، گزینه نظامی را روی میز مذاکره قرار می‌دهند و گاهی یک گروه مبارز و ظلم‌ستیز مانند حزب‌الله را تروریست معرفی می‌کنند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به نقش مهم رشد عقلانیت در تحقق صلح جهانی اظهار داشت: عدل و صلح که واژه‌های شیرینی هستند با عاطفه رهبری محقق نمی‌شوند بلکه رسیدن به صلح به رهبری عقل نیاز دارد. تا عقلانیت در جهان رشد نکند صلح جهانی محقق نمی‌شود و عقل خود می‌گوید نیازمند وحی است، تا عقل نباشد خطر شروع جنگ جهانی سوم وجود دارد.

وی در توصیه‌ای به اساتید و فرهیختگان غربی و آمریکایی ادامه داد: این برادران بکوشند فرهنگ عقلانیت را احیاء کنند چرا که همه انبیاء الهی از جمله حضرت موسی و عیسی (ع) حرفشان همین است. اگر مانند حضرت مسیح و حضرت مریم بیاندیشید می‌توانید صلح را تبدیل به یک فرهنگ عقلانی کنید.

انتهای پیام/2258/ک/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول