اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پایش و پویش در سواحل خلیج فارس/

بازدید معاون وزیر راه از پروژه منحصربه‌فرد بندرگاه نخل ناخدا

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور با همراهی معاون امور دریایی این سازمان و سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از مراحل پایانی ساخت فاز نخست پروژه بندرگاه نخل ناخدا بازدید کرد.

بازدید معاون وزیر راه از پروژه منحصربه‌فرد بندرگاه نخل ناخدا

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان صبح امروز در حاشیه این بازدید با ارایه گزارشی درباره ساخت بندر نخل ناخدا، گفت: این بندرگاه چند منظوره با هدف سهولت در رفت و آمد شناورها به جزیره هرمز و بندرعباس در مراحل پایانی ساخت است؛ ضمن آنکه در کاهش ترافیک دریایی بندر شهید حقانی نیز تأثیر بسزایی خواهد داشت. از سوی دیگر، ساکنان جزیره هرمز می‌توانند به راحتی از این بندر استفاده کنند.

وی اضافه کرد: سازمان بنادر و دریانوردی برای اجرای فاز دوم این پروژه طرح گردشگری و توریستی خواهد داشت؛ اجرای ساختمان مجتمع‌های تفریحی گردشگری، تجاری و انواع تفریحات آبی به همراه اسکله‌های شناور ویژه پهلوگیری شناورهای مسافری نیز در این بندرگاه پیش‌بینی شده است.

استیری با اشاره به پیشرفت فیزیکی قابل توجه درصدی این طرح، گفت: ساخت این بندرگاه چند منظوره ‌از محل اعتبارات داخلی و با هزینه 180 میلیارد ریال ‌از اردیبهشت سال 90 در شرقی‌ترین منطقه ساحلی شهر بندرعباس آغاز شد که با تعدیل هزینه ها این رقم به 300 میلیارد ریال افزایش یافت و در حال حاضر بیش از 4 هزار متر از کل 4.4 کیلومتر مسیر دسترسی و موج‌شکن آن انجام شده است.

لازم به ذکر است، بندرگاه چند منظوره نخل ناخدا از طرح‌های منحصربه‌فرد بندری کشور است که با هدف کاهش ترافیک دریایی، دسترسی آسان به جزیره هرمز، ایمن سازی سفرهای دریایی و رونق گردشگری ساحلی و دریایی در منطقه شرق بندرعباس در دست احداث است.

با بهره برداری از این طرح فاصله 19 کیلومتری بندرعباس به جزیره هرمز به 13 کیلومتر کاهش یافته و با رونق تجارت و گردشگری، توسعه چشمگیر جزیره زیبا و تاریخی هرمز را در پی خواهد داشت؛ جزیره ای که به دلیل ویژگی گنبد نمکی بودن آن و برخورداری از بیش از 70 طیف رنگی خاک، به جزیره رنگین کمانی خلیج فارس شهره شده است و هرساله به ویژه در فصل زمستان و تعطیلات نوروزی، هزاران نفر از علاقمندان به گردشگری دریایی و طبیعت بکر خلیج فارس را به سوی خود جذب می کند.   

شایان ذکر است، در فاز اول این طرح یک جاده دسترسی و موج شکن به طول 4400 متر در داخل دریا و حوضچه ای جهت نصب اسکله های شناور برای شناورهای مسافری و قایق های تفریحی به انضمام امکانات روشنایی، آسفالت و سرویس های بهداشتی احداث می شود.

با اتمام فاز نخست این پروژه و احداث زیر ساخت های اولیه بندری و دریایی بلافاصله عملیات اجرایی فاز دوم که شامل احداث پایانه مسافری، هتل، رستوران و کافی‌شاپ، مرکز تفریحات دریایی و ورزش های آبی خواهد بود با سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرا می شود.

طرح بندرگاه نخل ناخدا در نوع خود بی‌نظیر و منحصربه‌فرد است؛ زیرا اولین بندر تخصصی تفریحی مسافری است که به شکل نخل در کشور ساخته می شود و در مراحل مختلف احداث آن ملاحظات زیست محیطی نیز رعایت شده است.

انتهای پیام/88001/ط40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول