حجتالاسلام مجتبی ملکی در حاشیه برگزاری نخستین کارگاه کشوری دین و فیزیک در قزوین در گفتوگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: در سالهای گذشته 10 هزار مدرسه قرآنی در کشور راهاندازی شد که در این مدارس فعالیتهای قرآنی به صورت فوق برنامه اجرا میشد.
وی با بیان اینکه قرآن باید در متن زندگی، برنامه درسی و آموزش افراد قرار داشته باشد و فوق برنامه به معنای قرارگیری برنامههای قرآنی در حاشیه متون درسی دانشآموزان بود، افزود: به نظر میرسید فعالیتهای قرآنی فوقبرنامه نیازها و انتظارات را برآورده نمیکند و قادر به تحقق انگیزهها و اهداف راهاندازی اینگونه مدارس نیست که به همین دلیل موضوع مدارس برنامهای قرآنی مطرح شد.
دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش ادامه داد: در حال حاضر یک هزار و 500 مدرسه قرآنی برنامهای در سراسر کشور وجود دارد که امید است بتواند آن گونه که باید عمل کند و به این ترتیب موجب تحقق انتظارات شود.
ملکی تصریح کرد: در این گونه مدارس فعالیتهای آموزشی قرآنی در حد فهم دانشآموزان برنامهریزی شده است که در مرحله نخست آن آشنایی با روخوانی قرآن، روانخوانی آن، معنای تحت اللفظی آیات و سپس مفاهیم قرآن کریم در نظر گرفته شده است و آموزش داده میشود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: بخشی از کار تدریس این مدارس را تعداد پنج هزار مربی قرآن که در سالهای گذشته جذب آموزش و پرورش شدند، بر عهده دارند؛ اما در میان خود فرهنگیان و معلمان نیز افرادی وجود دارند که در عین فعالیت در رشتههای تجربی، در رشتههای قرآنی نظیر روخوانی، روانخوانی و تفسیر قرآن کریم نیز مشغول کار هستند.
وی همچنین انجام این گونه اقدامات و فعالیتها را بر نهادینه کردن رابطه میان علم و دین در میان نسلهای فعلی و آینده مؤثر خواند.
گفتنی است، نخستین کارگاه کشوری دین و فیزیک روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری با حضور هفت سرگروه فیزیک از استان قزوین و یک سرگروه از هر یک از استانها در پردیس دانشگاه فرهنگیان (تربیت معلم) شهید رجایی قزوین برگزار شد و سیدحسین امیدیانی عضو هیئت علمی گروه فیزیک دانشگاه تهران، عضو انجمن نجوم ایران و نویسنده مقالات علمی، دینی و قرآنی در این کارگاه با بیان قواعد علمی فیزیک در قرآن کریم، پدیدههای فیزیکی همچون مفهوم نور، آفرینش جهان و پایان دنیا را از دیدگاه این کتاب آسمانی بررسی و تشریح کرد.
انتهای پیام/77011/ل40/پو3002