اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار یزد:

حفظ بافت تاریخی یزد نیازمند سرمایه و اعتبار است

استاندار یزد گفت: حفظ بافت تاریخی با این همه دغدغه، مشکل و نابسامانی نیازمند سرمایه و اعتبار است.

حفظ بافت تاریخی یزد نیازمند سرمایه و اعتبار است

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، سیدمحمد میرمحمدی، عصر امروز در همایش تخصصی با عنوان "یزد، پتانسیل‌ها، ظرفیت‌های تولید ثروت و ایجاد اشتغال در بخش گردشگری" اظهار داشت: بافت تاریخی یزد بسیار گسترده و جذاب اما در عین حال دارای مشکلات بسیاری است به همین دلیل ساماندهی و حفظ آن نیازمند سرمایه و اعتبار است.

وی بافت تاریخی یزد را سرمایه‌ای ارزشمند و میراثی گران‌بها دانست و بیان کرد: حفظ و احیای این میراث گران‌بها وظیفه تک‌تک مردم و مسئولان یزد است.

استاندار یزد با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات بافت تاریخی یزد، تخریب خانه‌های قدیمی و بعضا تاریخی است، یادآور شد: متاسفانه بسیاری از این خانه‌های تخریب شده به زباله‌دانی تبدیل شده است.

میرمحمدی بیان کرد: در فضایی که محل عبور و مرور گردشگران داخلی و خارجی است، شاهد صحنه‌هایی زننده در بافت تاریخی هستیم که در شأن این بافت به عنوان یک سرمایه ارزشمند نیست.

وی تاکید کرد: خانه‌های متروکه در کنار خانه‌های تاریخی نباید زباله‌دانی شوند بلکه باید ساماندهی، احیا، بازسازی یا مرمت شوند.

استاندار یزد با اشاره به تدوین طرح ساماندهی بافت تاریخی یزد، از اینکه این طرح تاکنون به مرحله اجرا درنیامده است، انتقاد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یزد را همگان به نام یک شهر تاریخی می‌شناسند و گردشگران بسیاری تمایل به سفر به این شهر و استان دارند، بیان کرد: این امر وظیفه و مسئولیت همه ما را دو چندان می‌کند.

میرمحمدی تاکید کرد: اینکه بگوییم 6 هزار و 500 اثر تاریخی و 18 اثر طبیعی در استان یزد داریم، کافی نیست و ارائه این آمارها وظیفه ما را در حوزه گردشگری و جذب توریست به پایان نمی‌رساند بلکه ارائه این آمار، تازه آغاز کار است و وظایف ما را در زمینه حفظ، نگهداری، احیا و معرفی این آثار یادآوری می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، خواستار فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای اسکان، پذیرایی، ارائه صنایع دستی به گردشگران و دیگر خدمات مورد نیاز آنان شد و از دست اندرکاران امر تولید صنایع دستی استان خواست: در تولید صنایع دستی در این استان، نمادهای فرهنگی، اجتماعی و دینی استان یزد را مدنظر قرار دهند.

میرمحمدی بادگیر را یکی از نمادهای یزد دانست و بیان کرد: وقتی برخی کالاها با بهره‌گیری از نمادهای فرهنگی ما توسط دیگر کشورها ساخته و عرضه می‌شوند، مردم ما از آنها استقبال می‌کنند پس شایسته است در استان خود ما نیز از این نمادها بهره گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: دلیل این استقبال این است که این نمادها را جزئی از فرهنگ و پیشینه خود می‌دانند و جای سئوال است که چرا دست‌اندرکاران امر در کشور ما به فکر بهره‌گیری از این نمادها در ساخت صنایع دستی نمی‌افتند.

استاندار یزد اضافه کرد: خوشبختانه با حضور مدیران دلسوز و علاقمند در حوزه میراث فرهنگی استان یزد، این امیدواری را داریم که هرچه زودتر این موارد در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری استان لحاظ شود و حفظ و صیانت از بافت تاریخی مدنظر قرار گیرد و زندگی در بافت جریان یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از ساخت و سازهای بدون مجوز در سطح استان یزد انتقاد کرد و خواستار توسعه شهر به صورت متوازن شد.

استاندار یزد خاطرنشان کرد: ما برای هر مشکلی می‌توانیم راه حلی بیابیم و نباید برای ما بن‌بستی وجود داشته باشد چرا که هر مشکلی را می‌شود با قدرت فکر و اندیشه برطرف کرد و من با این ایمان و اعتقاد و همتی که در استان می‌بینم، این امید را دارم که در زمینه گردشگری و صنایع دستی، موفقیت‌های چشمگیری در استان یزد حاصل شود.

میرمحمدی با اشاره به لزوم تسهیل سرمایه گذاری در استان در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی از مسئولان خواست تا موانع لازم بر سر راه سرمایه‌گذاران در این حوزه شناسایی و برای رفع آنها تلاش کنند.

وی تصریح کرد: دلیلی ندارد که علاقمندان به سرمایه‌گذاری در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری را در پیچ و خم‌های اداری معطل و انگیزه آنها را تضعیف کنیم زیرا فضا باید برای علاقمندان به سرمایه گذاری فراهم شود.

انتهای پیام/2464/ت40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول