به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، این طرح بر مبنای تحقیقات انجام شده در قالب رساله دکترای آقای شهرام علیرضایی با راهنمایی دکتر سید محمود منیر واقفی و مشاوره دکتر احمد ساعتچی از اعضای هیأت علمی دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان و با همکاری دانشگاه صنعتی استانبول و طی مدت سه سال انجام گرفته است.
دانشآموخته دکترای مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به ضرورت حل مشکلات مربوط به دو پدیده مخرب سایش و اصطکاک در قطعات مورد استفاده صنایع هوا-فضا، نیروگاهی و نظامی گفت: این پروژه با عنوان «سنتز و مشخصهیابی پوششهای هیبریدی نانوکامپوزیت Ni-P-Ag-Al2O3» و به منظور حل مشکلات ناشی از این دو پدیده برای نخستین بار در دنیا تعریف و انجام شده است.
دکتر شهرام علیرضایی افزود: در این طرح برای نخستینبار با بهرهگیری از فرایند آبکاری الکترولس و با تزریق همزمان نانوذرات آلومینا و نقره به عنوان دو رکن اصلی افزاینده مقاومت سایشی و خاصیت خود روانکاری در دماهای پایین و بالا، پوشش هیبریدی پیشرفتهای به دست آمده است.
وی با بیان اینکه این نسل جدید از پوششهای محافظ طی یک دهه اخیر توانسته است توجه اکثر محققان و مهندسان مواد و مکانیک را در جهان به خود معطوف سازد، تصریح کرد: در حال حاضر اکثر تحقیقات مربوط به این نوع از پوششهای هیبریدی به صورت متمرکز در سازمان فضایی آمریکا- ناسا انجام میشود.
دانشآموخته دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به نتایج کاربردی و عملیاتی حاصل از این پروژه بیان کرد: کاهش و یا حذف هزینههای سنگین ناشی از تعویض، تعمیر و نگهداری قطعات متحرک فضاپیماها، شافتهای با سرعت بالا در صنایع نیروگاهی و تجهیزات پیشرفته نظامی و نیز افزایش قابل توجه طول عمر قطعات از طریق ایجاد خواص خود روانکاری و مقاومت سایشی تحت شرایط خلأ و یا دمای بالا از دستاوردهای نهایی این طرح پژوهشی است.
وی در پایان گفت: پذیرش و چاپ پنج مقاله ISI، یک مقاله کنفرانس خارجی، یک مقاله کنفرانس داخلی و یک مقاله علمی-پژوهشی و نیز انجام مقدمات لازم به منظور تولید نیمه صنعتی این پوشش توسط یکی از صنایع مهم کشور از دیگر دستاوردها است.
انتهای پیام/2301/ل/پ3003