اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از شرایط صادرات و تولید سیب‌زمینی در همدان گزارش می‌دهد

تولید به دور از استانداردهای جهانی پاشنه آشیل صادرات سیب‌زمینی

هرچند همدان در تولید سیب‌زمینی حرف نخست را در کشور می‌زند، اما شرایط تولید و صادرات آن، آینده روشنی را ترسیم نمی‌کند و وجود مشکلات درونی و برونی باعث توسعه‌نیافتگی صادرات سیب‌زمینی استان شده است.

تولید به دور از استانداردهای جهانی پاشنه آشیل صادرات سیب‌زمینی

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، سیب‌زمینی به عنوان یکی از محصولات مهم استان همدان، در کشور نیز جایگاه خوبی را به خود اختصاص داده است.

از آن جا که بخش اعظمی از تولید خوراک و بذر کشور بر عهده همدان است، در کشور نیز حساب ویژه‌ای بر روی تولید همدان باز شده؛ اما موانع و مشکلاتی در راه تولید و صادرات آن همچنان گریبان استان را گرفته است.

در حال حاضر این محصول در حوزه صادرات با مشکلات بی‌شماری دست و پنجه نرم می‌کند، مشکلاتی که تولید این محصول مهم را در استان همدان را با چالش مواجه کرده است.

ظرفیت تولید در سیب زمینی استان، از شرایط بسیار مطلوبی برخودار بوده، به طوری که به گفته مسئولان استانی 55 درصد خوراک کشور و 45 درصد بذر کشور در استان تولید می‌شود.

سالانه در همدان 22 تا 26 هزار متر مکعب سیب زمینی در فواصل شهرستان‌‌های رزن تا نهاوند کشت می‌شود.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: سیب‌ زمینی‌کاران با مشکل شدید نقدینگی مواجه شده‌‌اند، زیرا وام‌های در نظر گرفته شده برای آن‌ها با سود 18 درصد بوده و این برای کشاورزان که باید محصول خود را با 15 درصد سود ارائه کنند، یک فاجعه محسوب می‌شود.

ابوالقاسم سوزنچی ادامه داد: به تبع با این شرایط کشاورز باید سه درصد هم از جیب خود بگذارد و تسهیلات خود را باز پرداخت کند که این در هیچ اقتصادی توجیه پذیر نیست.

وی مشکل عمده دیگر کشاورزان را گران بودن ماشین‌آلات کشاورزی دانست و گفت: با توجه به اینکه در سال گذشته تراکتور با قیمت 7 میلیون تومان ارائه می‌شد، اما امسال قیمت همان تراکتور به 38 میلیون تومان رسیده و کشاورز توان خرید آن را ندارد.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان ادامه داد: امروز ماشین‌آلات پیشرفته کشاورزی به بازار آمده که می‌تواند نحوه کشت را دگرگون کند، اما کشاورز همدانی با این وضعیت توان خرید آن را نخواهد داشت، بنابراین کشاورزی صنعتی که ایجاد ارزش افزوده دارد، محقق نمی‌شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه برنامه مدونی برای کشت سیب‌زمینی در استان وجود ندارد، گفت: کشاورزانی که به فعالیت مشغولند باید با توجه به عرضه و تقاضای بازار محصولات خود را ارائه کنند، اما این سئوال مطرح است که آیا این روند برای آن‌ها مقرون به صرفه است یا خیر؟

سوزنچی ادامه داد: چون برنامه مدونی در زمینه کشت وجود ندارد، قیمت سیب‌زمینی در هر سال متفاوت‌تر از سال قبل خواهد بود، به طوری که در یک برهه افزایش قیمت خواهیم داشت و در برهه دیگر با کاهش قیمت مواجه هستیم.

وی تأکید کرد: میانگین سرانه تولید سیب زمینی در کشور 26 تن است و در همدان این عدد به 36 تن می‌رسد و نشان‌دهنده پیشرو بودن این استان است.

نماینده کشاورزان همدان گفت: اما با شرایط موجود تولید در سال جاری قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است ما روال گذشته را از دست بدهیم.

سرپرست معاونت توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان نیز در گفت‌وگو با فارس درباره مشکلات سد راه توسعه صادرات سیب زمینی استان به خارج از کشور گفت: مشکلات حوزه سیب زمینی به دو قسمت درون‌بخشی و برون‌بخشی تقسیم می‌شود.

سیدباقر حسینی ادامه داد: سنتی بودن روش تولید در برخی از روستاها، تخصصی نبودن شیوه تولید و نبود یا ضعف تشکل‌های صنفی تولید و تجارت سیب زمینی در استان از مهمترین مشکلات درون‌بخشی است.

وی افزود: جایگاه ضعیف استاندارد در حوزه تولید محصولات و نبود زیرساخت‌هایی مناسب صادرات محصولات کشاورزی از عمده دلایل توسعه‌نیافتگی صادرات سیب زمینی به حساب می‌آید.

این مسئول تصریح کرد: البته بی‌توجهی بخش تولید به ذائقه بازارهای هدف نیز از مهمترین مشکلاتی است که توسعه صادرات با آن رو به رو است.

وی ادامه داد: قیمت تمام شده سیب زمینی در قیاس با قیمت جهانی بالاتر بوده و این خود می‌تواند آسیب بزرگی در این حوزه به حساب آید.

حسینی ادامه داد: در حوزه مشکلات برون‌بخشی نیز با مواردی چون همگرایی ضعیف جهانی و منطقه‌ای مواجه هستیم و دارای ارتباط قوی در این حوزه با تجار خارجی نیستیم.

وی تأکید کرد: البته نظام بانکی حمایت قابل توجهی از صادرات نداشته است و در سیاست‌های اجرایی حمایتی ضعیف اعمال شده است.

سرپرست معاونت توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان گفت: یکی دیگر از آسیب‌های حوزه سیب زمینی، قاچاق آن در زمان برداشت محصول از طریق مرزهای غربی کشور است که به سیستم توسعه منطقی صادرات آسیب خواهد زد و باید از آن جلوگیری شود.

وی نبود سرمایه در گردش لازم برای تهیه بذر و کود را نیز از مهمترین چالش‌های برون‌بخشی توسعه صادرات سیب زمینی دانست.

حسینی ادامه داد: طی جلساتی که با سیب‌زمینی‌کاران مطرح استان برگزار شد، تصمیماتی اتخاذ شد تا طی آن صادرات سیب‌زمینی از طریق تشکل‌های کشاورزی انجام شود و تولیدکنندگان خرده پا به هیچ عنوان اجازه صادرات را نداشته باشند.

وی تصریح کرد: بر همین مبنا قرار شد انجمنی تشکیل شود که صادرات سیب‌زمینی را سامان دهد و تنها افرادی که دارای کارت بازرگانی هستند بتوانند کار صادرات را انجام دهند.

سرپرست معاونت توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان تأکید کرد: برای ورود به بازارهای جهانی باید به تولید محصولاتی که ذائقه مشتری را در نظر گرفته و مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی تعریف شده است، روی آوریم.

وی با بیان اینکه محصولات باید با کیفیت بالا و به دور از هر گونه سم و کود شیمیایی تولید شود، بسته‌بندی و سورت مناسب سیب زمینی برای صادرات را امر مهم و حیاتی دانست.

حسینی گفت: بازارهای هدف باید با استفاده از شاخص‌های علمی رصد و تبلیغات مناسب پیش از عرضه محصول به بازارهای جهانی انجام شود.

وی یادآور شد: با توجه به تولید بالای محصول سیب زمینی در استان همدان، خلأ وجود صنایع تبدیلی در استان به شدت احساس می‌شود، به طوری که تنها سه واحد صنعتی به فرآوری سیب‌زمینی که آن‌ها نیز تمام توان خود را به کار نبستند اختصاص دارد.

انتهای پیام/2499/ب40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول