اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان امور اراضی کشور:

سرانه زمین کشاورزی برای هر ایرانی 2800 متر مربع است

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: سرانه زمین کشاورزی برای هر ایرانی در برهه کنونی، 2 هزار و 800 متر مربع است.

سرانه زمین کشاورزی برای هر ایرانی 2800 متر مربع است

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، قباد افشار عصر امروز در مراسم افتتاحیه و همایش طرح پایلوت پیشگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی در سالن اجتماعات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان دماوند بیان کرد: از بین بردن غیرمجاز اراضی کشاورزی منجر به از بین رفتن تولیدات کشاورزی و غذایی کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه کشور در منطقه خشک و نیمه‌خشک در کره زمین واقع شده است، افزود: محدودیت شدید منابع آب در کشور، ما را در مسیری قرار داده تا از این ظرفیت درست استفاده کنیم و قطعا باید نگاه نخست‌مان به این مقوله باشد.

افشار با اشاره به وجود 164 میلیون هکتار زمین در کشور تصریح کرد: تنها 25 درصد از این اراضی یعنی 35 میلیون هکتار ویژه کشاورزی و سکونت بوده که از این میزان نیز 10 میلیون هکتار به شهرها و روستاها، راه‌‏ها و مسیرها اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه 25 میلیون هکتار زمین قابل کشاورزی در کشور وجود دارد، ادامه داد: از این میزان، تنها 18.5 میلیون هکتار در امور اراضی کشاورزی قابل برنامه‌‏ریزی برای تولید کشاورزی و تولید غذای مردم است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور تأکید کرد: از این 18.5 میلیون هکتار نیز همه ساله چهار تا 4.5 میلیون هکتار به دلیل آیش یا تخلیه روستاها کشت نمی‌شود و تنها در 14 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی می‏‌کنیم.

وی با بیان اینکه 11.5 درصد از مساحت کل کشور قابل کشاورزی است، گفت: وظیفه ما این است که برای حفظ این میزان از اراضی کشاورزی تلاش کنیم؛ چراکه به دلیل محدودیت منابع آب، امکان افزایش اراضی کشاورزی و تبدیل سایر اراضی به کشاورزی امکان‏‌پذیر نیست.

افشار یکی از معضلات موجود در امور اراضی کشور را تغییر کاربری غیرمجاز به ویژه در نقاط خوش‌ آب و هوا برشمرد و افزود: مرغوب‌ترین زمین‌های کشاورزی در مناطق خوش آب و هوا مورد حمله سودجویان و خواسته‌های ‌غیرضروری آنان واقع شده است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد: در حالی که بسیاری از مردم حتی منزل مسکونی هم ندارند، عده‌ای دیگر در منطقه‌های خوش ‌آب و هوا، ویلایی برای سکونت چند روز در سال ایجاد می‌کنند و با از بین بردن منابع و ثروت‌های کشور، تنها به خوش‌گذرانی و تجمل‌گرایی خود می‌اندیشند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور با اشاره به فرمایشی از امام علی (ع) گفت: امیرالمؤمنان، علی(ع) فرمودند زمانی می‌رسد که زمین پول‏‌ها را می‌بلعد و آن زمان اکنون است که سرمایه‌داران به جای اینکه سرمایه خود را صرف تولید کنند، آن را صرف ساخت ویلا و از بین بردن تولید می‌کنند.

انتهای پیام/2568/غ30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول