اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کارشناسان افغان:

جنگ افغانستان نبرد نیابتی کشورهای خارجی است

تعدادی از کارشناسان افغان طی نشستی در مرکز «آکادمی علوم افغانستان» اعلام کردند که جنگ در این کشور، نبرد نیابتی کشورهای خارجی است.

جنگ افغانستان نبرد نیابتی کشورهای خارجی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، مرکز آکادمی علوم افغانستان امروز میزبان نشست کارشناسان افغان به منظور بررسی اوضاع کنونی این کشور بود.

«شاه‎حسین مرتضوی» روزنامه‌نگار افغان در این نشست اظهار داشت که در یک دهه گذشته افغانستان مرکز نبردهای نیابتی کشورهای خارجی بوده است بنابراین برخی از کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تلاش کرده‌اند تا در خاک افغانستان زورآزمایی کنند.

به باور وی، جنگ در افغانستان به ضرر ملت این کشور بوده و هست و بایستی کشورهای خارجی به ادامه این نبرد پایان دهند.

«سید مسعود» کارشناس و استاد دانشگاه کابل نیز با اشاره به انتخابات در افغانستان اظهار داشت که راه برون رفت افغانستان از وضعیت کنونی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است.

وی افزود: ناامنی‎ها در برخی از مناطق افغانستان، قبول نتیجه انتخابات از طرف کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، از جمله چالش‎های فرا روی انتخابات محسوب می‎شوند.

مسعود معتقد است که افغانستان هم‎اکنون مرکز برخورد سیاست‌های کشورهای خارجی است زیرا اهمیت این کشور برای کشورهای منطقه بدلیل اقتصادی و برای کشورهای فرامنطقه‌ای بدلیل موقعیت جغرافیایی آن است.

کارشناس افغان به برخی از کشورهای همسایه افغانستان اشاره کرد و گفت: با آن که این کشورها در چندین سازمان منطقه‎ای عضویت دارند و در قبال افغانستان نیز تعهدهای زیادی سپرده‌اند اما به این تعهدات عمل نمی‌کنند.

این استاد دانشگاه در ادامه به گفت‎وگوهای اعضای شورای عالی صلح با طالبان در دبی اشاره کرد و آن را سمبولیک و بی‎نتیجه خواند.

به گفته مسعود، افرادی که در این نشست به نمایندگی از طالبان شرکت کرده‎اند، بر طالبان اثرگذار نیستند و اگر این افراد جنگ با دولت افغانستان را حرام هم بدانند، خشونت‎ها در این کشور پایان نخواهد یافت.

این در حالی است که شورای عالی صلح افغانستان با انتشار اطلاعیه‎ای اعلام کرد که اعضای این شورا با طالبان به توافق‎های ابتدائی دست یافته است.

بر اساس این اطلاعیه، قرار است گفت‎وگوهای طالبان و شورای عالی صلح افغانستان در داخل و خارج از این کشور ادامه یابد.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول