اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو در استان بوشهر خبر داد

تولید بیش از 9 هزار تن میگوی پرورشی در استان بوشهر

رئیس اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو در استان بوشهر از تولید بیش از 9 هزار تن میگو پرورشی در استان بوشهر خبر داد.

تولید بیش از 9 هزار تن میگوی پرورشی در استان بوشهر

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، ابراهیم عباسی ظهر امروز در نشست بررسی مسائل و مشکلات پرورش‌دهندگان میگو در استان بوشهر با تشریح وضعیت موجود استان بوشهر در این زمینه اظهار داشت: بوشهر ظرفیت خوبی برای تولید میگوی پرورشی دارد و باید با استفاده از این فرصت زمینه اشتغال و درآمد برای استان را فراهم کنیم.

رئیس اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو در بوشهر اضافه کرد: سایت رود شور، حله و دلوار از جمله سایت‌هایی هستند که در سفر دوم هیئت دولت دهم به استان برای طرح‌های برقرسانی مصوب شد ولی تاکنون اجرایی نشده است.

عباسی یادآور شد: با وجود اینکه زمین اجرای این پروژه تامین و در سال 87 نیز 13 میلیارد ریال از شرکت توانیر به شرکت برق منطقه‌ای فارس پرداخت شده اما تاکنون کاری در این زمینه صورت نگرفته است. 120 پایه فشار ضعیف نیز طراحی شده ولی تنها برای 30 پایه بتن‌ریزی شده و مابقی از سال 87 تاکنون رها شده است.

عباسی بیان کرد: با اجرای طرح‌های برقرسانی در سایت‌های پرورشی هزینه تولید میگو در این مراکز پرورشی 50 درصد کاهش می‌یابد. همچنین عمده سایت‌های پرورش میگو فاقد آب آشامیدنی هستند و با وجود وعده‌های زیاد مسئولان برای حل این مشکل و آبرسانی به این سایت‌ها، در عمل اقدامی نشده است. مسئولان پس از سرمایه‌گذاری در ایجاد زیرساخت‌های پرورش میگو در استان بوشهر برای نگهداری این زیرساخت‌ها برنامه‌ای ندارند.

وی اضافه کرد: تاکنون هیچ یک از بانک‌ها تعاملی با پرورش‌دهندگان برای تامین سرمایه در گردش نداشته‌اند و با سخت‌گیری‌های زیاد هیچ یک از پرورش‌دهندگان نتوانسته‌اند از سرمایه در گردش بانکی استفاده کنند.

وی ادامه داد: اگر قرار است صنعت پرورش میگو در استان بوشهر پایدار بماند و برای کشور اشتغال، ارزآوری داشته و امنیت سواحل را تضمین کند، حل مشکلات، پویایی و پایداری این صنعت نیاز به عزم ملی دارد.

عباسی با اشاره به اینکه 70 درصد میگوی پرورشی کشور در استان بوشهر تولید می‌شود، تصریح کرد: در استان بوشهر 60 هزار هکتار اراضی ساحلی برای پرورش آبزیان شناسایی شده که در صورت فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای این صنعت امکان تولید 214 هزار تن میگو در استان فراهم می‌شود.

رئیس اتحادیه پرورش میگو در استان بوشهر افزود: امسال از سطح سه هزار و 100 هکتار در قالب 265 مزرعه در 10 سایت پرورش بیش از 9 هزار تن میگو تولید کردند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه صنعت پرورش میگو در استان بوشهر به طور مستقیم و غیرمستقیم هفت هزار و 685 نفر اشتغال در استان فراهم می‌کند، باید از این صنعت که ارزآوری و اشتغال پایدار به دنبال دارد حمایت شود. این میزان اشتغال در اراضی غیرقابل کشت در حالی به وجود می‌آید که نیازی به تاسیسات عظیمی ندارد و ضمن ایجاد ارزش افزوده اشتغال بالایی را نیز به وجود می‌آورد.

رئیس اتحادیه پرورش میگوی استان بوشهر یادآور شد: در صورت برطرف شدن این تنگناها و حمایت از این صنعت می‌توان ارزآوری 20 میلیون دلاری و گردش مالی یک‌هزار میلیارد ریالی کنونی پرورش میگو را در استان بوشهر افزایش داد.

وی افزود: با توجه به ارزآوری و اشتغالزایی بالای صنعت پرورش میگو، این صنعت می‌تواند گامی در مسیر رهایی از اقتصاد و صادرات تک محصولی و وابستگی شدید به درآمدهای نفت باشد به همین دلیل حمایت مسئولان برای حل مشکلات فعالان این صنعت و توسعه آن ضروری است.

عباسی تصریح کرد: نداشتن برق و آب در بیشتر سایت‌های پرورش مهم‌ترین مشکل سایت‌های پرورش میگو در استان بوشهر است که مسئولان باید توجه بیشتری به این امر داشته باشند.

انتهای پیام/66006/خ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول