اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در اهواز

چهارمین همایش ملی مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی برگزار می‌شود

دبیر اجرایی همایش ملی مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی از برگزاری چهارمین همایش ملی مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی از ششم تا هشتم اسفندماه در دانشگاه شهید چمران اهواز خبر داد.

چهارمین همایش ملی مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، عبد علی ناصری ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در دانشگاه شهید چمران برگزار شد، اظهار کرد: در این دوره تلاش شد تا با تاکید بیشتر بر محتوای کیفی مقالات و نیز برگزاری پنج کارگاه آموزشی، محتوای علمی همایش پربار‌تر شود.

وی افزود: این دانشگاه و به‌ویژه قطب علمی مدیریت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی مستقر در دانشکده مهندسی علوم آب، امیدوار است از رهگذر این رویداد علمی، دانش عملی بهره‌برداری از آب کشاورزی در کشورمان بهبود یابد و زمینه استفاده بهینه از آب فراهم آید.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی علوم آب در خصوص اهمیت آبیاری و زهکشی گفت: تنها 19 درصد از اراضی کشاورزی جهان تحت آبیاری هستند، ولی همین مقدار، 40 درصد کل غذای مورد نیاز دنیا را تولید می‌کنند.

وی اضافه کرد: اگر روند فعلی برداشت آب با شیوه‌ها و سیاست‌های حاضر ادامه یابد، برآورد می‌شود که در سال 2025 تنش آبی به بیش از 60 درصد جهان، از جمله کشور ما، گسترش یابد.

ناصری تصریح کرد: از آنجا که کشاورزی بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آب است، اولین بخشی خواهد بود که کمبود آب را احساس خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مدیریت بهینه آب کشاورزی، نقطه کلیدی بحران تامین غذای جهان در آینده است، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری‌های جدید در آبیاری و بهبود مدیریت آب می‌تواند اثرات بحران آب را به حداقل برساند ولی به هر حال در بسیاری مناطق خشک و نیمه‌خشک جهان، و حتی در برخی مناطق مرطوب‌تر، آب دیگر فراوان و در دسترس نیست.

دبیر اجرایی همایش ملی مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی با بیان اینکه هزینه‌های بالای اقتصادی و زیست محیطی توسعه منابع آب جدید، تامین منابع جدید را محدود کرده است عنوان کرد: دشت خوزستان از مستعد‌ترین مناطق کشاورزی در ایران است و بزرگ‌ترین رودخانه‌های کشور در آن جریان دارند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از یک میلیون هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در اراضی این ناحیه درحال مطالعه، اجرا و یا بهره برداری است.

ناصری ادامه داد: بخش اعظم آن‌ها با مشکل شوری و سطح بالای آب زیرزمینی مواجه است که احداث شبکه زهکشی زیرزمینی را در آن اجتناب‌ناپذیر ساخته است.

وی عنوان کرد: در سال‌های اخیر راهکارهای متعددی برای مدیریت و دفع زهاب‌ها به کار گرفته شده که هر یک مشکلات و عوارض خاص خود را داشته‌اند.

دبیر اجرایی همایش ملی مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی افزود: این در حالی است که با استفاده از زهاب‌های تولید شده در شبکه‌های آبیاری و زهکشی در دست بهره‌برداری، به عنوان بخشی از منابع آب قابل استفاده، هم صرفه‌جویی قابل توجهی در استفاده از منابع آب شیرین انجام می‌شود و هم زهاب‌های تولید شده، به روشی کم‌خطر و کم هزینه، مدیریت خواهند شد.

وی گفت: چهارمین همایش ملی مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی از 6 تا 8 اسفندماه با ارائه بیش از 600 مقاله علمی در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار می‌شود.

انتهای پیام/72011/ل40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول