اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام معاونت معماری و شهرسازی شهرداری قم:

اختیارات شهرداری در جلوگیری از تخلفات ساختمانی کافی نیست

قائم مقام معاونت معماری و شهرسازی شهرداری قم از کافی نبودن اختیارات شهرداری برای جلوگیری از بروز تخلفات ساختمانی و لزوم افزایش این اختیارات تأکید کرد.

اختیارات شهرداری در جلوگیری از تخلفات ساختمانی کافی نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، علیرضا خاکی تخلفات ساختمانی را آسیبی برای شهر و اجزاء مختلف آن دانست و اظهار داشت: جلوگیری و مبارزه با این تخلفات باید از راه‌های گوناگون و توسط دستگاه‌های مختلف صورت پذیرد تا بتوان به صورت کامل از آن جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اختیاراتی که قانون برای این امر در اختیار شهرداری‌ها قرار داده است، افزود: این قوانین دارای بازدارندگی کم بوده و کارفرمایان متخلف می‌توانند از این قوانین تخطی کرده و در انتها و اخذ مجوز پایان کار نهایتاً با پرداخت جریمه‌ای ناچیز پروژه‌های خود را که به صورت غیرمجاز بنا شده‌اند به بهره‌برداری برسانند و به بیان دیگر قانونگذار وظیفه نظارت و توسعه شهر را بر عهده شهرداری قرار داده در حالی که بررسی تخلفات و برخورد با آن به سایر دستگاه‌ها و نهادها واگذار شده که این امر قدرت کنترل و برخورد را کاهش داده و حضور مدیریت واحد شهری را الزامی می‌کند.

قائم مقام معاونت معماری و شهرسازی شهرداری قم توجه ویژه به سیما و منظر شهری و معماری اسلامی ایرانی را در ساخت و سازها مورد تأکید قرار داد و افزود: خوشبختانه تمایل مردم در اجرای پروژه‌ها به سمت استفاده بهینه از امکانات و مصالح جدید پیش رفته است و دغدغه‌ها از بابت نوع اجرا و سازه‌های ساختمانی بسیار کاهش یافته و فقط باید با اتخاذ تدابیر لازم در درجه اول بر تصویب طرح‌ها و نقشه‌ها بر اساس طرح تفصیلی جدید و با در نظر گرفتن مبانی معماری اسلامی ایرانی تلاش کرده و در درجه دوم برای نظارت دقیق بر اجرای طرح‌ها و نقشه‌های مصوب اقدام کنیم.

وی نظارت عالی بر پروژه‌های ساختمانی را نتیجه همکاری و تعامل میان تمام دستگاه‌های مجری نظیر حوزه معاونت امور عمرانی استانداری، اداره کل مسکن و شهرسازی استان، سازمان نظام مهندسی، کمیسیون ماده صد، دیوان عالی عدالت اداری و شهرداری دانست و افزود: در مواردی که تخلفی صورت می‌گیرد ارگان‌های ذیصلاح باید با قاطعیت با این تخلفات برخورد کنند و مانع از آن شوند تا از رفع این تخلفات جلوگیری شود.

خاکی با اشاره به طرح جدید تفصیلی شهر قم این طرح را سندی ارزشمند و کارا که بر اساس اصول معماری و شهرسازی و با نگاه ویژه به جایگاه شهر مقدس قم تهیه شده است، دانست و گفت: در این طرح به گونه‌ای پیش‌بینی شده تا امکان تخلفات کاهش یافته و علاوه بر آن نظارت اجتماعی بر توسعه شهر افزایش یابد ضمن اینکه شهرداری قم در اجرای جزء به جزء قوانین و مقررات این طرح و همچنین مقررات ملی ساختمان تمام تلاش و همت خود را به کار خواهد گرفت.

وی همکاری تمام ارگان‌ها و دستگاه‌های مسئول را در اجرای طرح تفصیلی خواستار شد و افزود: امیدواریم تا با اجرای دقیق طرح تفصیلی و جلوگیری از تخلفات ساختمانی و شهرسازی بتوانیم در آینده وضعیت فعلی شهر را که از نظر شهرسازی خوشایند نیست، به وضعیت مطلوب برسانیم.

انتهای پیام/2258/ح/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول