اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هشتم و نهم اسفند امسال صورت می‌گیرد

صعود 120 ورزشکار خراسان‌جنوبی به بلند‌ترین ماسه‌ بادی‌های جهان

مدیر باشگاه ورزشی پیوند سبز خراسان‌جنوبی از برگزاری نخستین همایش کویرنوردی در کویر یلان روستای حیدرآباد شهرستان نهبندان خبر داد و گفت: 120 ورزشکار استان به اورست شنی جهان صعود می‌کنند.

صعود 120 ورزشکار خراسان‌جنوبی به بلند‌ترین ماسه‌ بادی‌های جهان

به گزارش خبرگزاری فارس، کویر حیدرآباد یکی از هیجان انگیزترین نقاط دنیاست که نه فقط در ایران بی‌نظیر است بلکه یک قابلیت استثنایی برای جذب گردشگر در دنیا به شمار می‌رود.

مدیر عامل شرکت توسعه بیابانگردی کشور افزود: در سایت جهانی"Travel News Pedia" آمده است ریگزار حیدرآباد نهبندان جزء یکی از هیجان‌انگیزترین نقاط دنیا به شمار می‌رود و سفر به این کویر برابر با سفر به کره ماه است.

عجایب منطقه گردشگری کویر یلان حیدرآباد نهبندان

پژوهشگر و کارشناس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اذعان داشت: در بهمن‌ماه امسال  سه سفر تحقیقاتی به کویر حیدرآباد انجام شده است و در این سفرها خیلی بیشتر از آن چه انتظار می‌رفت مشاهده و کشف شد.

سید احمد رونقی خاطرنشان کرد: در عین حالیکه در بیشتر مواقع کارشناسان اظهار می‌کنند ریگزار حیدرآباد نهبندان از نظر پوشش گیاهی جزء فقیرترین نقاط کره زمین است ولی نتیجه این تحقیقات این نظریه را نقض می‌کند.

وی به گونه‌های گیاهی بی‌نظیر این منطقه اشاره و تصریح کرد: گونه‌های گیاهی بی‌نظیری همچون غول آساترین درخت‌های طاق که حدود 10 متر ارتفاع دارد و گونه‌های جانوری بسیار کمیاب دیگری چون عقاب طلایی و روباه شنی، سوسمارهای در حال انقراض، مارمولک‌های نادر و گونه‌های استثنایی دیگر در این منطقه زندگی می‌کند.

مدیر عامل شرکت توسعه بیابانگردی کشور یادآور شد: کویر حیدرآباد با دمای 70 درجه سانتی‌گراد از گرم‌ترین نقاط روی زمین است.

ساخت نخستین اکو‌کمپ ارگانیک ایران در ریگزار حیدر‌آباد نهبندان

پژوهشگر و کارشناس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از احداث نخستین اکو کمپ‌های ارگانیک کشور در نهبندان خبر داد و افزود: تاکنون اکو کمپ ارگانیک در کشور نداشتیم و به تازگی شرکت توسعه بیابانگردی کشور با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اکوکمپی را در ریگزار حیدرآباد و کویر دهسلم نهبندان احداث می‌کند.

به گفته رونقی تمام ساخت و سازهای این اکو کمپ براساس استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست صورت می‌گیرد و در احداث آن از امکانات سنتی و صنایع دستی بومی استفاده می‌شود که در حقیقت این کمپ‌ها نماد شهرهای مدرن آینده است و کوچک‌ترین ضرری به محیط زیست وارد نمی‌کند و می‌توان از قابلیت‌های منطقه و مردم بومی نیز برای جذب گردشگر استفاده کرد.

مدیر عامل شرکت توسعه بیابانگردی کشور متذکر شد: آسیاب‌های بادی نهبندان از قدیمی‌ترین آسیاب‌های‌بادی جهان است و این شهرستان یک قطب تولید انرژی بادی در کشور به شمار می‌رود که برای ساخت اکو کمپ‌ها نیز از انرژی‌های موجود در طبیعت مثل انرژی خورشیدی و بادی استفاده می‌شود.

صعود 120 کوهنورد و ورزشکار خراسان‌جنوبی به اورست شنی جهان

مدیر باشگاه ورزشی پیوند سبز خراسان جنوبی از برگزاری نخستین همایش کویرنوردی در منطقه کویری یلان روستای حیدرآباد شهرستان نهبندان خبر داد و گفت:این همایش به منظور توسعه امنیت ملی و معرفی این منطقه کویری دارای قابلیت جذب گردشگری به جامعه ورزشی و تفریح کشور صورت می‌گیرد.

محمد حسن لاری افزود: در این همایش حدود 120 از اعضای این باشگاه کوهنوردی و انجمن کویر نوردی و گردشگری خراسان جنوبی مشارکت دارند و به بلندترین ماسه‌بادی‌های جهان صعود می‌کنند.

وی اذعان داشت: این همایش کویر نوردی طی روزهای هشتم و نهم اسفندماه جاری برگزار می‌شود که اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان جنوبی، انجمن گردشگری ورزشی استان و آژانش میناب سیر همکاری لازم را با یکدیگر دارند.

این مسئول یادآور شد: در نخستین همایش کویرنوردی در راستای احیای ترویج ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی محلی دوره مسابقات ورزشی دال‌پلان، هفت سنگ و طناب‌کشی برگزار می‌شود.

--------------------------

گزارش از علیرضا چاجی

--------------------------

انتهای پیام /69014/ق40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول