اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

همسران مبلغان همراهان رزمندگان جنگ نرم هستند

تبلیغ در دوران کنونی که تهاجم نرم دشمن وجود دارد دارای نقش کلیدی است بنابراین موفقیت مبلغان در این جبهه تاثیر فراوانی در میزان پیروزی دارد البته نقش همسران آن‌ها در این زمینه انکارناپذیر نیست.

همسران مبلغان همراهان رزمندگان جنگ نرم هستند

خبرگزاری فارس ـ ایمن‌السادات موسوی‌نژاد: حکم تبلیغی جدید به دستم رسید، خانواده را در جریان گذاشتم، مشتاق‌تر از من وسایل را جمع کردند و با یکدیگر راهی تبلیغ شدیم حتی در بسیاری از مواقع هماهنگی و همکاری همسرم بیش از پیش به تبلیغ امیدوارم می‌کرد و نیروی محرکه‌ای در تبلیغ بود.

همسرم کلاس‌های آموزشی‌ را پا به پای من برگزار می‌کرد و حتی در برخی مواقع در جذب مخاطبان از من پیشی می‌گرفت و نوعی رقابت بین ما به وجود می‌آمد، ولی رقابتی شیرین ...

***

توفیق تبلیغ دین و دعوت انسان‌ها به پرستش خدا موهبتی الهی برای مبلغان بوده و جای بسی سپاس به درگاه خداوند دارد.

البته باید توجه داشت مردم پس از سخنرانی به صورت تیزبینانه و موشکافانه رفتار مبلغان را بررسی می‌کنند و اگر دوری از دنیا را پس از سخن در رفتار مبلغ مشاهده کردند، از عمق جان سخنان وی را می‌پذیرند و اگر پرهیز از دروغ و غیبت در سخنانش مشاهده کردند، گفتارهای او در جان آن‌ها می‌نشیند.

به گفته حجت‌الاسلام محمدحسن نبوی، معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه، باید در نظر داشت علاوه بر عملکرد خود مبلغ کسانی مانند مبلغ، خویشاوندان، افرادی که با وی ارتباط دارند در تاثیر و عدم تاثیر تبلیغ موثر هستند.

وی تصریح می‌کند: نزدیک به سه هزار نفر مبلغ در حال فعالیت هستند که با خانواده در روستا مستقر می‌شوند و کار تبلیغی انجام می‌دهند.

تاثیر رفتار همسر و فرزندان مبلغان در منطقه تبلیغی

مردم با دقت عملکرد مبلغ را مشاهده و بررسی می‌کنند و در صورت مشاهده ضعف در عملکرد مبلغ و اطرافیان وی، امکان کاهش تاثیر گفتار مبلغ چندین برابر می‌شود.

پوشش، حجاب، زینت، خانه‌داری، شوهرداری زنان و دختران روحانیون، الگویی عملی و دینی برای مردم به حساب می‌آید و مردم با دقت و حساسیت رفتار آن‌ها را زیر نظر داشته و به تجزیه و تحلیل می‌پردازند.

نبوی می‌گوید: فرزندان مبلغ نیز برای بسیاری از مردم به ویژه همسالان آن‌ها درس‌آموز بوده و مورد عنایت ذهن جست‌وجوگر آن‌ها هستند.

وی تصریح می‌کند: الگوپذیری جامعه از عملکرد روحانی مسئولیتی بزرگ برای مبلغ و خانواده وی به وجود می‌آورد و باید در نظر داشت که همسران پیامبر اکرم (ص) نیز از چنین مسئولیتی برخوردار بودند.

حجت‌الاسلام احمدرضا محمدی که سه سال عنوان مبلغ نمونه را کسب کرده است، عنوان می‌کند: حجاب و رفتار همسر و فرزندان مبلغان در منطقه تبلیغی الگو محسوب می‌شود بنابراین افراد منطقه تبلیغی از آن‌ها الگوبرداری می‌کنند.

پیامبر اکرم (ص) مسئولیت هدایت همه انسان‌ها را بر عهده دارد، ولی هدایت نزدیکان در نگاه ایشان مورد عنایت ویژه است بنابراین مومنان نیز وظیفه دارند برای هدایت همه انسان‌ها بکوشند و توجه به هدایت خانواده از وظایف خاص مومنان است.

اگرچه بسیار خوب است که مبلغ همه برادران، عموها، عمه‌ها، دایی‌ها و خویشاوندان دور و نزدیک خود را مورد ارشاد قرار دهد ولی باید همسر و فرزندان در اولویت قرار گیرند.

محمدی می‌گوید: اگر منتسبین به روحانی در امر حجاب کوتاهی کنند علاوه بر آثار منفی در حجاب در کاهش حساسیت زنان به حجاب نقش دارد.

استفاده همسر مبلغ از زیور در مجالس زنانه حداکثر به اندازه خانواده‌های متوسط باشد و همچنین علاوه بر پاکیزگی لباس‌ها اعتدال در آن‌ها رعایت شود زیرا لباس‌های کثیف و کهنه اثرات منفی در تبلیغ دارد و لباس‌های گران‌قیمت نیز حساسیت‌هایی را به وجود می‌آورد.

آموزش همسران مبلغان

همسران مبلغان با دریافت آموزش‌هایی می‌توانند در امر تبلیغ ورود پیدا کنند و به ارشاد و راهنمایی مردم بپردازند.

نبوی با بیان اینکه آموزش‌های غیرحضوری ویژه همسران مبلغان در مناطق تبلیغی طراحی شده است، می‌گوید: همسران مبلغان این دوره‌ها را می‌گذرانند تا در بین بانوان منطقه به تبلیغ بپردازند.

وی تصریح می‌کند: قرائت قرآن، تجوید، تصحیح قرائت نماز، احکام بانوان و ... از جمله فعالیت‌هایی است که همسران مبلغان می‌توانند به انجام آن‌ها اهتمام داشته باشند.

به گفته معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه مبلغانی که همسرانشان کار تبلیغی می‌کنند، مسجدهای محل فعالیت آن‌ها شلوغ‌تر و تبلیغاتشان موفق‌تر است.

***

یکی از همسران مبلغان که سرد و گرم تبلیغ همسرش را چشیده است، همواره بر همراهی همسران در تبلیغ تاکید می‌کند و نقش همسران را در تاثیرگذاری تبلیغ چشمگیر عنوان می‌کند.

وی می‌گوید:‌ تبلیغ همسرم مشکلاتی دارد ولی با تصور اینکه تبلیغ در ترویج دین موثر است تحمل مشکلات تبلیغی بسیار آسان می‌شود.

درست است حضور همسران مبلغان در امر تبلیغ نوعی تکیه‌گاه برای آن‌ها محسوب می‌شود ولی باید مراقب بود تا این حضور به تهدیدی برای تبلیغ تبدیل نشود و بر روی دیدگاه مردم تاثیرات منفی نداشته باشد چراکه اگر این تاثیر به وجود آید پاک کردن این ذهنیت کاری دشوار است و به علاوه اینکه این تاثیر، ممکن است به مبلغان دیگر نیز تعمیم داده شود و صحبت‌‌های آن‌ها نیز خریدار نداشته باشد.

همسران و فرزندان مبلغان باید در هنگام تبلیغ در کنار مبلغان باشند و فعالیت خود را در این بخش مانند فعالیت در خط مقدم جنگ بدانند چراکه مبلغان به مبارزه با تهاجم تبلیغاتی دشمن رفته و قلوب را با نور الهی و معنویت جلا می‌دهند بنابراین باید بتوانند نقش خود را به عنوان هاله تبلیغ به خوبی ایفا کنند.

در واقع همانگونه که همسران شهدا در جبهه جنگ سخت پشتیبان رزمندگان بودند تا رزمندگان با روحیه قوی به جنگ با دشمن بروند، همسران مبلغان نیز به عنوان پشتیبان سربازان جنگ نرم ایفای نقش می‌کنند و در واقع می‌توان به نقش کلیدی آن‌ها در این زمینه اشاره کرد.

همسران مبلغان می‌توانند نمونه عینی و عملی تبلیغ باشند بنابراین باید هیچ‌گونه تناقضاتی بین سخنان مبلغان و رفتار آن‌ها مشاهده نشود چراکه در این صورت اثر تبلیغ کمرنگ و حتی نتیجه عکس می‌دهد.

انتهای پیام/78003/م40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول