به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، محمد مشهدیعباسی ظهر امروز در مراسم آغاز جشنواره جابر بن حیان در سالن قدسیه دماوند گفت: طرح جابر بن حیان یکی از بهترین طرحهایی بود که در چند سال اخیر به مدارس شهرستانها ابلاغ شده است.
وی هدف اصلی این طرح را آموزش درست و علمی دانشآموزان برشمرد و ادامه داد: این روش آموزش باعث میشود تا دانشآموزانی با مهارتهای بالا در پژوهش و تحقیق داشته باشیم.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان دماوند ادامه داد: دانشآموزان در این طرحها با مراحل مختلف فرضیهسازی، جمعبندی و دستهبندی اطلاعات، پیشبینی و حدس نزدیک به واقعیت، دقت و نکتهسنجی را میآموزند.
وی انجام تحقیق و پژوهش در دوران کودکی را عامل بروز خلاقیت خواند و تصریح کرد: خلاقیت و نوآوری با دیدن مسائل و مشاهده واقعیتها به وجود میآید که ابتدا تنها یک نظریه است ولی با تقویت این نظریه و عملی کردن آن، نوآوری به دست میآید.
مدیر آموزش و پروش شهرستان دماوند یکی از مولفههای مورد نظر در جشنواره جابر بن حیان را نوآوری معرفی کرد و گفت: نوآوریها و خلاقیتهایی در اینگونه جشنوارهها در کشور شناسایی میشوند که منجر به اختراع یک تکنولوژی و فنآوری میشود.
مشهدیعباسی گفت: مطالب به دست آمده در تحقیق به دانش و آگاهی دانشآموزان عمق میبخشد و اطلاعات و محفوظات را کاربردی میکند و به دانشآموز میآموزد که چگونه آنچه را به صورت نظری آموخته است، به صورت عملی به کار گیرد.
وی اظهار کرد: دانشآموزانی که طرحشان برای شرکت در مرحله استانی انتخاب شود، میتوانند از ظرفیت پژوهشسرای شهید فائزی دماوند برای تکمیل طرح خود استفاده کنند.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان دماوند گزیدهای از زندگینامه جابر بن حیان را برای دانشآموزان نقل کرد.
گفتنی است، چهارمین جشنواره جابر بن حیان امروز با شرکت 800 دانشآموز ابتدایی از 20 مدرسه با 400 طرح در موضوعات مختلف آغاز شد که از میان این تعداد پروژه، 6 یا هفت طرح برای شرکت در مرحله استانی انتخاب میشود.
همچنین در مراسم افتتاح این جشنواره علاوه بر مدیر و معاونان آموزش و پرورش شهرستان دماوند، راهبر و مسئول استانی طرح جابر بن حیان به همراه کارشناس این طرح در استان، رئیس اداره کار و امور اجتماعی و امام جمعه آبسرد نیز حضور داشتند.
انتهای پیام/2568/م30/پو3002