اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی:

هیچ سرقتی از موزه‌های آذربایجان‌‌شرقی صورت نگرفته است

روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: هیچ سرقتی از موزه‌های آذربایجان شرقی صورت نگرفته است.

هیچ سرقتی از موزه‌های آذربایجان‌‌شرقی صورت نگرفته است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، هفته گذشته تعدادی از اشیای تاریخی یک مجموعه‌دار در تبریز به سرقت رفت که متاسفانه به دلیل اشتباه رسانه‌ها با عناوین نادرست و گمراه کننده‌ای همچون «دستبرد 3 هزار میلیارد تومانی از موزه تبریز» و همراه با تصویری از موزه آذربایجان در رسانه‌ها و خبرگزاری‌های کشوری و استانی بازتاب یافت.

با وجود تیتر نادرست این اخبار، سرقت هیچ ارتباطی به موزه‌های آذربایجان شرقی نداشته و اشیای تاریخی مسروقه از یک کارگاه صنایع دستی در تبریز بوده که مالکانش تعدادی اشیای تاریخی مجاز را در این کارگاه نگهداری کرده و در آستانه دریافت مجوز برای راه‌اندازی یک موزه خصوصی بودند.

همچنین درج اطلاعاتی همچون ارزش 3 هزار میلیارد تومانی اشیای به سرقت رفته در این اخبار در حالیکه هنوز این آثار مجوز قرارگیری در یک موزه خصوصی را دریافت نکرده و قیمت‌گذاری و کارشناسی نشده‌اند، مبنای صحیحی نداشته و دور از واقعیت است.

در سال‌های اخیر اموال شاخص و قابل توجهی از برخی مجموعه‌داران آذربایجان شرقی در نمایشگاه‌های فصلی موزه‌های استان نمایش داده شده‌اند، مجوزهایی برای راه‌اندازی موزه‌های خصوصی به برخی از مجموعه‌داران اعطا شده و مشارکت‌هایی در اهدای اموال به موزه های استان نیز انجام گرفته است.

خاطر نشان می‌شود، علاوه بر وجود تعداد قابل توجهی از مجموعه های خصوصی از اموال منقول تاریخی و فرهنگی و هنری مجاز، آذربایجان‌شرقی همچنین با 15 موزه(تحت نظر میراث فرهنگی استان) فعال و تنوع موضوعی آنها یکی از پویاترین استان‌های کشور در امر موزه‌داری محسوب می‌شود.

مجموعه‌داران خصوصی ملزم به دریافت مجوز فعالیت هستند

مجموعه‌داران خصوصی طبق آیین‌نامه مدیریت، ساماندهی، نظارت و حمایت از مالکان و دارندگان اموال منقول فرهنگی، تاریخی مجاز مصوبه هیئت محترم وزیران ملزم به دریافت مجوز فعالیت هستند.

گزارش دیگری از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی حاکی است:

بر اساس مواد 20 و 24 این آیین‌نامه، اشخاص حقیقی و حقوقی که نسبت به گردآوری و نگهداری اموال فرهنگی و تاریخی و هنری ایرانی یا خارجی اقدام می‌کنند، باید از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پروانه مخصوص برای فعالیت دریافت کنند.

همچنین فعالیت موزه‌های خصوصی نیز منوط به اخذ پروانه از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تحت نظارت علمی و فنی آن است و صدور هرگونه مجوزی برای مجموعه داران و تاسیس موزه درکشور تنها و تنها از سوی اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی فرهنگی این سازمان انجام می‌گیرد و هر نوع مجوز صادره از سوی دیگر سازمان‌ها فاقد وجاهت قانونی است.

با توجه به روند رو به افزایش مجموعه‌های خصوصی آثار فرهنگی تاریخی هنری مجاز، آگاهی مجموعه‌داران از قوانین نگهداری اموال منقول تاریخی و فرهنگی و آیین‌نامه مدیریت، ساماندهی، نظارت و حمایت از دارندگان این اموال به منظور جلوگیری از بروز هرگونه اتفاقی ضروری است.

انتهای پیام/60001/ع/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول