اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در پی درگذشت پیشکسوت خوشنویسی ورامین

مدیریت شهری ورامین درگذشت استاد شیرکوند را تسلیت گفت

معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری ورامین درگذشت حاج حسن شیرکوند، هنرمند خوشنویس شهرستان ورامین را تسلیت گفت.

مدیریت شهری ورامین درگذشت استاد شیرکوند را تسلیت گفت

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، علی عباسی درگذشت حاج حسن شیرکوند هنرمند خوشنویس شهرستان ورامین را تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است: استاد زنده یاد «حاج حسن شیرکوند»، بحق یکی از مفاخر و چهره‌های ماندگار شهرستان ورامین بوده و هست و چند دهه فعالیت مستمر و صادقانه وی در حوزه خوشنویسی و کتابت قرآن کریم و آموزش به جوانان این دیار فراموش نخواهد شد.

عباسی افزود: ضایعه درگذشت پدر خوشنویسی ورامین را به خانواده محترم آن زنده یاد، دوستداران هنر و جامعه هنری تسلیت می‌گوییم.

معاون فرهنگی شهرداری ورامین تصریح کرد: یقیناً اجر تلاش‌های مجدانه این هنرمند فقید در راه اعتلای فرهنگ اصیل اسلامی نزد خداوند نیز محجور خواهد ماند.

در پایان این پیام آمده است: معاونت فرهنگی- اجتماعی شهرداری ورامین برای آن عزیز هنرمند و سفر کرده، از درگاه خداوند متعال مغفرت و علو درجات مسألت دارد.

استاد حسن شیرکوند در سال 1304 هجری شمسی در روستای کاظم‌آباد ورامین چشم به جهان گشود؛ تحصیلات مقدماتی را در کاظم‌آباد طی کرد و در سال 1320 گواهینامه ششم ابتدایی را از مدرسه کوشیار ورامین دریافت کرد؛ سپس برای ادامه تحصیل راهی دانشسرا شد و در سال 27 از دانشسرای تربیت معلم پاکدشت فارغ‌التحصیل شد.

هنرمند پیشکسوت ورامین از سال 1328 به استخدام وزارت فرهنگ آن زمان در آمد و به تدریس مشغول شد؛ آشنایی ایشان با خط و خوشنویسی از همان دوران کودکی آغاز شد و به گفته ایشان مشوق اصلی من مادرم بود که با دادن قلم‌تراش و قلم‌دان مرا تشویق به نوشتن کرد، سپس وی در محضر مرحوم میرزا عبدالعظیم لجی طالقانی که از شاگردان مستقیم مرحوم عماد الکتاب بود مقدمات خوشنویسی را فرا گرفت.

استاد شیرکوند پس از بازنشستگی در سال 1358 فصلی جدید در زندگی هنری ایشان آغاز شد و آشنایی با استاد علی و شرکت در کلاس‌های دیگر اساتید تحولی شگرف در زندگی هنری ایشان ایجاد کرد.

در سال 1364 مدرک عالی خوشنویسی و در سال 65 در سن 61 سالگی مدرک ممتاز خوشنویسی خود در محل فرهنگسرای رازی ورامین از دستان مبارک استاد غلامحسین امیرخانی دریافت نمود و از همان سال به عنوان سرپرست و مدرس انجمن خوشنویسان شهرستان ورامین مشغول فعالیت شد.

وی نخستین هنرمند ورامینی بود که موفق به اخذ مدرک ممتاز خوشنویسی شد. وی در تاریخ اردیبهشت ماه سال 86 پس از حدود 2 دهه تدریس و فعالیت در انجمن ورامین و پرورش دادن شاگردان زیادی از فعالیت رسمی خود در انجمن خوشنویسان به علت کهولت سن کناره‌گیری کرد.

نگارش چند جلد کتاب به خط زیبای نستعلیق مانند (دیوان محتشم کاشانی، بابا طاهر، خیام، کتابت جزء 30 قرآن کریم) کتابت کتاب شکسته پیوسته به صورت چلیپا از روی خط استاد کابلی و کتابت کامل قرآن کریم از جمله آثار ماندگار این هنرمند فرهیخته و پیشکسوت این شهرستان است و برپایی ده‌ها نمایشگاه جمعی و انفرادی در شهرستان ورامین از جمله سوابق درخشان هنری استاد شیرکوند است.

«روحش شاد و یادش گرامی باد»

انتهای پیام/2462/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول