اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

سلاح‌های کشتار جمعی ابزار هلاکت است

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: سلاح‌های کشتار جمعی و سلاح اتمی، سلاح نیستند، بلکه ابزار هلاکت است و اگر این سلاح‌ها استفاده شود، چیزی برای جنگ یا صلح باقی نمی‌ماند.

سلاح‌های کشتار جمعی ابزار هلاکت است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام علی اکبر رشاد پیش از ظهر امروز در همایش ملی فقه هسته‌ای که در سالن همایش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: فتوای رهبری در زمینه ساخت، انباشت و نگهداری و کاربرد سلاح‌های هسته‌ای اتفاق با ارزشی از نظر علمی، فقهی و سیاسی بود.

وی خاطرنشان کرد:‌ این فتوا برکات فراوانی داشت که از جمله آن می‌توان بیان کرد که این فتوا خط شکن بود.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان داشت:‌ در این فتوا بر این موضوع تاکید شده که از نظر فکری، نظری و فقهی با تولید و کاربرد سلاح کشتار جمعی و سلاح هسته‌ای مخالفیم.

وی عنوان داشت: در حوزه مبانی حکمی، فکری و فقهی بخشی به عنوان مبانی خلقت و جهان شناختی تعبیر می‌شود که از جمله آنها این است که خلقت روح الهی دارد.

رشاد تصریح کرد: خلقت ملک خداست، بنابراین تصرف در خلقت در حوزه اذن الهی است و اذن الهی در قالب اراده تشریعی خدا محقق شده، بنابراین تصرف در خلقت تنها با اجازه خداوند صورت می‌گیرد زیرا نفس در اختیار اوست.

وی با اشاره به اصل توازن خلقت گفت: خداوند هستی را موزون آفریده و در هستی نظمی حاکم است و آن تابع اراده تکوینی الهی است، بنابراین هر اقدامی که نظم حاکم در خلقت را مخدوش سازد ممنوع است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد:‌ طبیعت مسخر انسان است و این امر برای همه انسان‌ها صادق است و هر شخصی باید از خلقت، طبیعت و محیط زیست بهره‌مند شود.

وی عنوان داشت: بر اساس مبانی انسان‌شناسی کرامت ذاتی انسان بی‌نهایت است ولی انسان می‌تواند مراتب اکتسابی این کرامت را کسب کند.

رشاد خاطرنشان کرد: حق حیات از دیگر مبانی موجود است و اگر این حق وجود داشته باشد صاحب حق می‌تواند هر گونه تصرفی در دایره آن انجام دهد ولی باید در نظر داشت که حیات از سویی تکلیف‌آور است.

وی عنوان داشت: انسان دارای مقام خلافت است که این مقام را در نتیجه مرتبت عبداللهی به دست آورده است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یادآور شد: تعدادی از مبانی اخلاقی اصالت صلح و اصالت فضیلت را مطرح می‌کند ولی در نظریه‌های دیگر مکاتب غربی اصالت سود بر همه جا حاکم است.

وی ادامه داد: در فرهنگ لیبرالیستی و اومانیستی اگر سودی در کاری وجود داشته باشد اشکالی ندارد و در تجارت می‌توان تولید میکروب کرد و سپس آنتی میکروب را به فروش رساند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در مواردی حکم تکلیفی بر حکم اخلاقی مقدم است و در مواردی بالعکس که البته در این مورد احکام بر اخلاق مقدم است.

وی عنوان داشت: اگر عمل ما سبب کفر انسان‌ها و از بین رفتن انسان‌هایی شود که زمانی قرار است مسلمان شوند پذیرفته نیست.

رشاد یادآور شد: سلاح‌های کشتار جمعی و سلاح اتمی، سلاح نیستند بلکه ابزار هلاکت است و اگر این سلاح‌ها استفاده شود، چیزی برای جنگ یا صلح باقی نمی‌ماند.

انتهای پیام/78003/‌غ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول