اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دیوان محاسبات کشور:

تخلفات اداری رو به کاهش است/ حذف بندهای تخلف‌زا از قانون بودجه

رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: تخلفات دولتی در ایران با اقدامات پیشگیرانه‌ای که انجام داده‌ایم و با اعلام همکاری دولت رو به کاهش است.

تخلفات اداری رو به کاهش است/ حذف بندهای تخلف‌زا از قانون بودجه

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، امین‌حسین رحیمی امشب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وظیفه دیوان محاسبات پاسداری از بیت‌المال است و اگر این وظیفه را بخواهد صرفا از طریق پرونده‌های قضایی و رسیدگی در هیئت‌های مستشاری انجام دهد، معلوم نیست که وظیفه پاسداری از بیت‌المال انجام شود.

وی ابراز داشت: اگر بر اساس تخلفات مدیران دستگاه‌های اجرایی بیت‌المال تضییع شود به این سادگی قابل برگشت نیست و دیوان محاسبات در رویکرد جدید که اعلام کردیم همچنان از سیستم حسابرسی خود استفاده و با متخلفان برخورد می‌کند.

رئیس دیوان محاسبات کشور بیان کرد: اولویت کارها در دیوان محاسبات کشور پیشگیری از تخلفات است و اگر این مهم محقق شود، بیت‌المال حفظ می‌شود و مدیران هم درگیر رسیدگی قضایی دیوان نمی‌شوند.

رحیمی تصریح کرد: اقدامات پیشگیرانه در دیوان محاسبات کشور از چند طریق از جمله آموزش به مدیران دستگاه‌های اجرایی به ویژه مدیران مالی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: زمانی که مدیری می‌خواهد در دستگاه اداری منصوب شود، با وجود اینکه تخصص دارد و دقت لازم انجام می‌شود که مدیر دارای تخصص و متعهد باشد، اما در مورد اینکه آیا در مورد مسائل مالی هم تخصص داشته باشد در کشور ما این امر باب نیست و موجب می‌شود که مدیران دستگاه‌های اجرایی ناخواسته مرتکب تخلف شوند.

رحیمی اذعان داشت: این بحث را در سراسر کشور آغاز کردیم که دوره آموزشی برای مدیران دستگاه‌های اجرایی به ویژه مدیران مالی و مشاوران حقوقی برگزار شود و در استان کرمان تاکنون یک جلسه برگزار شده است.

وی افزود: همچنین در تلاش هستیم تا در راستای پیشگیری از تخلفات کنترل‌های داخلی دستگاه‌های اجرایی را تقویت کنیم.

رئیس دیوان محاسبات کشور اظهار داشت: هر دستگاه اجرایی باید کنترل داخلی داشته باشد که تخلفات انجام نشود.

رحیمی ابراز داشت: از 15 اسفندماه سال جاری تمام حسابرسان وضعیت دستگاه‌های اجرایی را بررسی می‌کنند که کنترل داخلی وجود دارد یا خیر و اگر وجود دارد، کفایت می‌کند یا خیر.

وی بیان کرد: ما باید سیستم‌هایی را به کار گیریم که تخلف وجود نداشته باشد و بررسی یا حسابرسی کنترل‌های داخلی در حال انجام است.

رحیمی تصریح کرد: اصلاح قوانین می‌تواند به اقدام پیشگیرانه کمک کند تا مدیر مرتکب تخلف نشود.

وی افزود: در بخش‌هایی که تخلف به علت ایراد در قانون روی می‌دهد هم با دولت هماهنگ کرده‌ایم و تعدادی از بندهای بودجه که تخلف‌زا بودند را حذف کردیم.

این مسئول ادامه داد: به عنوان نمونه نیم تا سه درصد بودجه دستگاه‌های اجرایی برای امر پژوهش و یا یک درصد برای ورزش و یک درصد برای امور قرآنی باید اختصاص داده می‌شد، اما ما از دولت خواستیم تا این موارد حذف شود و این اعتبارات به صورت مستقیم به دستگاه‌های ذی‌ربط اختصاص یابد تا از تخلفات جلوگیری شود، لذا دستگاه‌ها نجات پیدا کردند.

رحیمی با بیان اینکه طرح سنا «سیستم نظارت الکترونیکی» در دستور کار دیوان محاسبات کشور قرار دارد، گفت: امروزه سیستم باید وجود داشته باشد که اجازه بسیاری از تخلفات را ندهد.

وی ابراز داشت: در دیوان محاسبات کشور و حتی وزارت اقتصاد و معاونت برنامه‌ریزی رئیس جمهوری سیستمی وجود ندارد که بتوانیم، بگوییم چه تعداد حساب دولتی در ایران داریم.

رحیمی خاطر نشان کرد: با راه‌اندازی سیستم نظارت الکترونیکی سنا تمام دستگاه‌ها باید حساب‌های مالی را به سیستم دیوان متصل کنند و از طرفی به صورت ماهانه و یا حتی روزانه امورات مالی دستگاه‌ها نظارت می‌شود و اگر اشتباهی شود، قابل اصلاح است.

وی اذعان داشت: اگر کسی هم بخواهد، عمدا تخلف کند، وقتی به سیستم وصل باشد، جرأت تخلف پیدا نمی‌کند.

رئیس دیوان محاسبات کشور با اشاره به اینکه اختصاص اعتبار باید به موقع باشد، افزود: معمولا دولت در آخر سال اعتبارات را اختصاص می‌دهد که این اعتبار دیر به دست مدیران می‌رسد و مشکلاتی را به وجود می‌آورد و ما با دولت هماهنگ کردیم که اعتبارات را به موقع اختصاص دهد.

رحیمی عنوان کرد: در استان‌ها کمیته پیشگیری از وقوع تخلفات با حضور مدیر دیوان محاسبات استان، معاون استاندار، مدیر دستگاه و مدیران حقوقی دیوان محاسبات و دستگاه‌های اداری تشکیل می‌شود تا موارد مختلف را برای توسعه استان‌ها دنبال کرده و راهکار قانونی پیدا کند، زیرا بسیاری از مسائل راهکار قانونی دارند.

وی گفت: دستگاه‌های اجرایی برای کارهای مالی خود می‌توانند از دیوان مشورت بگیرند و راه حل پیدا کنند.

رحیمی ابراز داشت: طرح تشکیل کمیته پیشگیری از وقوع تخلفات در استان کرمان با استقبال استاندار کرمان و مدیران دستگاه‌های اجرایی در این خطه مواجه شد و اگر این امر محقق شود، بسیاری از تخلف‌ها کم می‌شود.

وی تصریح کرد: با انجام اقدامات پیشگیرانه، اما تعدادی تخلف عمدی که مدیران انجام می‌دهند همچنان ادامه دارد که راهی به غیر از برخورد قضایی وجود ندارد و سیستم محاسبات دارای سیستم قضایی است و چاره‌ای به غیر از برخورد نداریم.

رحیمی با بیان اینکه در استان کرمان اقدامات پیشگیرانه انجام شده و هماهنگی بین دیوان و مسئولان استانی برقرار بوده است، اظهار کرد: تخلفات مدیران استان کرمان به نسبت آمار کشور کمتر بوده است.

وی گفت: در حقیقت با توجه به پرونده‌های تخلفی که تشکیل شده، استان کرمان تخلف‌های کمتری نسبت به کشور داشته است، اما این امر به این معنی نیست که مسیر توسعه خوب انجام شده و ممکن است، مدیری تخلف انجام نداده، اما توسعه‌ای هم انجام نشده باشد.

این مسئول تصریح کرد: مدیران باید با جدیت اقدام توسعه‌ای را انجام دهند و قانون را هم رعایت کنند و دستگاه قضایی به آنها کمک می‌دهد.

رحیمی خاطر نشان کرد: طی 9 ماه سال جاری با اقدامات پیشگیرانه 296 میلیارد ریال پولی که در مسیر درست نبوده به خزانه برگشت داده شده است و جلوگیری از تضییع بیت‌المال صورت گرفت.

وی ابراز داشت: گزارش تفریغ بودجه را در دسترس عموم و قضاوت مردم قرار می‌دهیم.

رحیمی تصریح کرد: با اقدامات پیشگیرانه‌ای که انجام داده‌ایم و با اعلام همکاری دولت، شک نداریم که تخلفات دولتی در ایران رو به کاهش است.

وی بیان داشت: 20 سیستم نرم‌افزاری در طرح سنا قابل اجرا است و برخی از دستگاه‌های اجرایی به این سیستم متصل شده‌اند، اما اجرای طرح هنوز تمام نشده است.

رحیمی ابراز داشت: دیوان محاسبات فقط تخلفات مالی اداری را محاسبه می‌کند و تخلفات را هم اطلاع‌رسانی نمی‌کنیم.

انتهای پیام/80019/غ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول