اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر اجرایی نخستین همایش بین‌المللی علوم زمین تاکید کرد

ضرورت توجه به حوزه استخراج منابع معدنی

دبیر اجرایی نخستین همایش بین‌المللی علوم زمین، دریا و آب‌های بین‌الملل بر ضرورت توجه مسئولان به حوزه استخراج منابع معدنی از حوزه دریایی کشور تاکید کرد.

ضرورت توجه به حوزه استخراج منابع معدنی

به گزارش خبرگزاری فارس از چابهار، مرضیه لک پیش از ظهر امروز در سی و دومین گردهمایی و نخستین کنگره بین‎المللی تخصصی علوم زمین با مشارکت دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار در محل تالار وحدت این دانشگاه با حضور میهمانان چندین کشور خارجی برگزاری این همایش را یک اتفاق بسیار بزرگ و مهم برای شناساندن هرچه بهتر توانمندی‎های آب‌های سواحل مکران در ابعاد بین‌المللی دانست.

دبیر اجرایی نخستین همایش بین‌المللی علوم زمین، دریا و آب‌های بین‌الملل محورهای این همایش را شامل محورهای همایش اقیانوس‌شناسی و آب‌های بین‌الملل و جنوبگان با موضوع فیزیک و شیمی دریا، زیست‌شناسی دریا، محیط زیست و آلودگی دریا، دریاچه‌ها و تالاب‎ها، جنوبگان و اهمیت آن و ژئوفیزیک دریا برشمرد.

این مسئول تصریح کرد: 70 درصد کره زمین را آب احاطه کرده که از این مقدار 60 درصد این آب‌ها به صورت بین‌المللی و مشاع در اختیار تمامی کشورهایی که قابلیت دسترسی به آب‎های آزاد بین‌المللی را دارند قرار داشته که سهم ایران اسلامی با دارا بودن سواحل بکر و عظیم مکران زیر صفر است.

لک یادآور شد: تمامی کشورهای مدرن و صاحب علم با اختصاص هزینه‎های بسیار زیاد در اعماق آب‎های آزاد در ابعاد گسترده در حال اکتشاف و استخراج منابع غنی معدنی قرار داشته و در این بین در کشور ما هنوز مسئولان ارشد کمترین دغدغه‌ایی برای ورود برنامه‌ریزی شده به حوزه استخراج منابع معدنی از حوزه دریایی ندارند.

وی با اشاره به اینکه برطبق قوانین دریایی، اگر کشوری منابع معدنی را در آبهای آزاد بین‌المللی کشف کند حق اکتشاف و بهره‌برداری از آن منابع را دارا خواهد بود، اظهار داشت: هم اکنون کشور هند با استخراج منیزیم از دریا توانسته دستاوردهای عظیمی را برای خود به ارمغان آورد.

دبیر اجرایی نخستین همایش بین‌المللی علوم زمین، دریا و آب‌های بین‌الملل متذکر شد: برای ما ورود به این حوزه مهم استخراج و استراتژیکی دریا در حال حاضر به رویا و آرزوی دست نیافتنی تبدیل شده و امیدواریم دغدغه این حوزه مهم برای ریاست جمهوری و سایر مسئولان بیشتر از گذشته ایجاد شود.

لک معتقد است: در حال حاضر آمریکا و چندین کشور در آب‎های آزاد حوزه خلیج فارس در حال استخراج و اکتشاف هستند و این روند به حدی جدی و برنامه‎ریزی شده است که در آینده نزدیک بسیاری از منابع غنی دریایی را در حوزه اختیارات خود قرار می‌دهند.

انتهای پیام/75004/ر40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول