اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

4/ایران‌گشت/آذربایجان‌غربی

چالدران؛ طبیعتی بکر برای گردشگران

بناهای تاریخی و جلوه‌های طبیعی چالدران مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده و سالانه این شهرستان میزبان حدود 140 هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی است.

چالدران؛ طبیعتی بکر برای گردشگران

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، قره کلیسا، مقبره سید صدرالدین نماد جنگ چالدران، آب گرم چالدران و طبیعت بکر و آب و هوای مطبوع چالدران از جمله جاذبه‌های گردشگری چالدران بوده که مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

چالدران یکی از شهرستان‌های آذربایجان غربی بوده که در ناحیه شمال باختری این استان قرار گرفته و این منطقه علاوه بر جاذبه‌های طبیعی به دلیل وجود بناهای تاریخی و دیدنی از اهمیت تاریخی نیز برخوردار است.

چالدران به دلیل داشتن هوای سرد در فصل زمستان و خنک در فصل گرما، یکی از مناطق گردشگری آذربایجان غربی محسوب می‌شود و این شهر یکی از مرتفع‌ترین شهرهای کشور است و ‌به دلیل وقایع جنگ‌‌های شاه اسماعیل اول با سلطان سلیم عثمانی اهمیت تاریخی دارد.

صنایع شهرستان چالدران محدود به صنایع دستی و صنایع کوچک کارگاهی است و این منطقه در مسیر توسعه قرار دارد و هنوز صنعت بزرگ و قابل توجهی در آن دیده نمی‌شود.

«قره کلیسا» از بناهای مذهبی متعلق به ارامنه بوده که در جنوب ماکو و 20 کیلومتری شمال شرقی چالدران در کنار روستایی به همین نام واقع شده، قره در زبان آذری به معنای "سیاه" است و وجه تسمیه این نام سیاه بودن قسمتی از کلیسا است.

 

ظاهرا ساختمان اصلی کلیسا تماما از سنگ‌های سیاه ساخته شده که پس از بازسازی قسمتی از سنگ‌ها به وسیله سنگ‌های سفید جایگزین شده است، به احتمال زیاد این عمل به صورت عمدی انجام شده تا آیندگان از شکل و ظاهر اولیه کلیسا مطلع باشند.

 

قره کلیسا در ناحیه به‌به‌جیک چالدران در دوره‌های مختلفی به دلایل مختلف ویران و مجددا بازسازی شده و این کلیسا در سال 644 یا 645 هجری قمری تجدید بنا شد، فرمان شاه عباس اول صفوی در حمایت از ارمنیان بر روی سردر آن دیده می‌شود و عباس میرزا ولیعهد فتح‌علی‌شاه نیز تزئیناتی بر آن افزوده ‌است.

قره کلیسا دارای ویژگی خاص معماری ارمنی بوده و از نظر حجم و تکنیک یکی از با ارزش‌ترین آثار تاریخی کشور محسوب می‌شود.

بسیاری از ارامنه داخل و خارج کشور برای انجام مراسم مذهبی به این کلیسا می‌آیند، بنا بر عقیده ارامنه کلیسای طاطائوس نخستین کلیسایی است که به دستور مبشران و حواریون مسیح در دنیا ساخته شده و هر سال در روزهای آخر تیر ماه و هفته نخست مرداد ماه که مصادف با قتل تادی مقدس و پیروان مسیحی او است در قره کلیسا مراسم خاصی بر پا می‌دارند.

قره کلیسا، مزار تادئوس (طاطاووس) مقدس یکی از حواریون عیسی مسیح است و مقبره وی در قره کلیسا قرار دارد و به صورت یکی از زیارتگاه‌های مهم ارمنیان از آن یاد می‌شود.

چون طاطائوس به شهادت رسید او را در محل کنونی کلیسای طاطائوس به خاک سپردند و بعدها بر روی مزار او کلیسایی بنا کردند به طوری که مزار طاطائوس در سمت راست محراب کلیسا قرار گرفت، کلیسای طاطائوس مقدس در طول زمان بارها دچار زلزله، غارت، چپاول و انهدام شده و تنها عاملی که موجب شد این کلیسا پس از پشت سر گذاشتن هزاران مصائب و سختی پس از سده‌ها پا برجا بماند همانا جنبه مقدس بودن آن است.

 

 

 

ظرافت، تناسب، زیبایی و مضمون‌های به کار برده شده در نقش برجسته‌های این کلیسا در نوع خود در جهان مسیحیت بی‌نظیر است، حجاران هنرمندی که با توشه‌ای سرشار از هنر، تجربه و مهارت، نقش برجسته‌های این اثر هنری نفیس و بسیار زیبا را خلق کرده‌اند و دارای چنان ذوق و قریحه‌ای بودند که توانستند چنین نقش برجسته‌هایی از خود به یادگار بگذارند و آن را به صورت یکی از گنجینه‌های هنر حجاری ایران زمین در آورند و زائران کلیسای طاطائوس مقدس را وادار به تحسین کنند.

 

مقبره ساندوخت در حومه چالدران در جنوب غربی قره کلیسا قرار دارد، بنای یاد شده در قرن 14 میلادی همزمان با احداث بنای قره کلیسا احداث شده و مصالح به کار رفته در آن سنگ‌های مکعبی تراشیده شده بوده و طاق‌های استفاده شده در آن از نوع رومی و ملات مورد استفاده در آن ماسه آهک است.

 

 

شهرستان چالدران به دلیل جریان جنگ‌های شاه اسماعیل اول با سلطان سلیم امپراتور عثمانی اهمیت تاریخی دارد و نام سابق چالدران قره عینی بوده و سپس به دلیل عبور رودخانه‌ای از وسط شهر به نام قره‌سو قره‌بلاغ (سیه‌چشمه) را به خود گرفته است ولی بعد از انقلاب ‌اسلامی به لحاظ جریان و اهمیت جنگ‌های شاه اسماعیل با امپراتور عثمانی به «چالدران» تغییر نام یافت.

سابقه تاریخی شهرستان چالدران به حدود پنج قرن می‌رسد و مقبره سید صدرالدین در چالدران در روستای سعدل واقع شده که وزیر اعظم شاه اسماعیل صفوی بوده و در جنگ چالدران به شهادت رسیده است.

مقبره منفرد سید صدرالدین که متعلق به دوره اسلامی بوده و در کوهپایه شمال شرق سیه چشمه (چالدران ) و کناره جنوبی جاده شوسه روستای « گل اشاقی » به سعدل قرار دارد، مطالعات باستان‌شناسی در این مقبره نشان داده است که بنا بر روی  یک کرسی چینی سنگی ساخته شده و بالا بودن آب‌های تحت‌الارضی پی مقبره را غرقاب کرده است.

 

 

شکل پلان خارجی آن شش گوش و فرم داخلی آن مدور است، بنای موجود از سه ماده اصلی سنگ با ملات گل و آهک ساخته شده و سنگ‌های حجاری شده به کار رفته در بنا از نوع آتش فشانی و اسیدی متعلق به کواترنر بوده و عمدتاً به رنگ سفید هستند.

این مقبره بعد از تاریخ جنگ دشت چالدران که بین سپاه ترک و شاه اسماعیل صفوی رخ داده ساخته شده، روایت می‌کنند که یکی از افراد شاه اسماعیل صفوی در جریان این جنگ به قتل رسیده است و به سپاس و قدردانی از زحمات این مجاهد، مقبره‌اش مورد زیارت مردم واقع می‌شود.

مقبره سیدصدرالدین به عنوان یک استثناء در مکتب معماری آذربایجان غربی بوده که اهمیتش عمدتاً به دلیل مصالح آن که از آجر قرمز رنگ بوده، بالا رفته است، سازمان میراث فرهنگی کشور به دلیل تکریم محل توسط اهالی چالدران با حفظ پلان مقبره مکشوفه یک یادمان آجری گنبد‌دار در اطراف آن احداث کرده است.

آبشار عرب دیزج معروف به شور شور در بخش دشتک (آواجیق) چالدران و روستای عرب دیزج واقع شده و دارای چشم‌انداز طبیعی بسیار زیبایی بوده که غارهای طبیعی زیبایی در اطراف کوه‌های مشرف بر آبشار وجود دارد که در نوع خود بی‌نظیر است، افراد دوستدار طبیعت برای بهره‌مندی از این مناظر طبیعی خدادادی و چیدن گیاهان داروئی هر ساله به این  مکان جذاب مراجعه می‌کنند.

آبگرم معدنی (ایسی سو) واقع در روستای آبگرم پنج کیلومتری چالدران شهر سیه چشمه واقع شده، این مکان تفریحی بالاتر از روستای ایسی‌سو (آبگرم) قرار گرفته که هر ساله افراد بسیاری در فصل بهار و تابستان از نقاط مختلف استان به جهت کوهستانی بودن منطقه و آب و هوای بسیار مطلوب و چشم‌انداز طبیعی بسیار زیبای آن به این محل سرازیر می‌شوند.

ثبت 93 ظرفیت گردشگری چالدران

فرماندار چالدران گفت: 93 ظرفیت گردشگری در چالدران وجود دارد که به ثبت رسیده است.

احمدرضا قلی‌پور امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه با اشاره به وجود 93 ظرفیت گردشگری در چالدران، اظهار داشت: قره کلیسا از جاذبه‌های گردشگری چالدران محسوب می‌شود که نهمین اثر جهانی بوده و به ثبت جهانی رسیده است.

 

وی با بیان اینکه مقبره سید صدرالدین نیز از جمله مهم‌ترین آثار تاریخی چالدران بوده که ثبت ملی شده است، ابراز داشت: علاوه بر آثار تاریخی جاذبه‌های طبیعی این شهرستان از جمله آب گرم چالدران به جهت وجود املاح غنی برای درمان کمر درد، پا درد و رماتیسم بهترین آب گرم بوده و از آب گرم سرعین بهتر است.

قلی‌پور با بیان اینکه سالانه حدود 140 هزار نفر از چالدران بازدید می‌کنند، تصریح کرد: آبشار شور شور عرب دیزج، دخمه سنگی، دلیک داش از جمله جاذبه‌های طبیعی چالدران بوده که گردشگران این شهرستان از آن‌ها بازدید می‌کنند.

وی با تاکید بر اهمیت مقبره سید صدرالدین به عنوان نماد جنگ ایرانی‌ها با عثمانی‌ها، عنوان کرد: قره کلیسا معتبرترین و مقدس‌ترین کلیسای جهان مسحیت محسوب می‌شود و نزدیک به 8 هزار نفر گردشگر خارجی در طول سال از قره کلیسا بازدید می‌کنند.

قلی‌پور یادآور شد: وجود طبیعت زیبای چالدران و آب و هوای مطبوع به خصوص در فصل بهار و تابستان موجب شده این شهرستان به عنوان شهر بدون کلر در کشور مطرح باشد.

وی ادامه داد: چالدران در دامنه رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته و حدود 2 هزار و 700 متر از آب‌های آزاد ارتفاع دارد و 70 درصد شهرستان، کوهستانی با کوه‌‌های بلند و آب و هوای خنک معتدل با مراتع پوشیده از چمن است.

فرماندار چالدران با اشاره به آخرین وضعیت کمپ گردشگری قره کلیسا، اذعان داشت: کمپ گردشگری قره کلیسا در حال حاضر از پیشرفت حدود 45 درصدی برخوردار است.

وی افزود: احداث نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی، محوطه‌سازی و احداث جایگاه استقرار چادر در کمپ گردشگری قره کلیسا انجام یافته و فازهای بعدی نیازمند تامین اعتبار بوده که امید است در اعتبارات سال 93 تامین شود.

قلی‌پور با بیان اینکه جاده‌های دسترسی چالدران بهسازی و آسفالت بهینه نشده، متذکر شد: در زمینه امکانات اسکان در چالدران نیز هتلی در این شهرستان وجود ندارد و مهمانسرای ادارات و مدارس شبانه‌روزی در فصل تابستان و بهار برای اسکان مسافران تجهیز می‌شود.

ارائه تبلیغات داخلی و خارجی در راستای به تصویر کشاندن امکانات و استعدادهای طبیعی و جاذبه‌های متنوع توریستی در توسعه صنعت گردشگری و جذب گردشگران داخلی و خارجی بسیار مؤثر خواهد بود.

افزایش زیرساخت‌های گردشگری از قبیل افزایش تعداد هتل و تخت‌‌ها، اماکن توریستی و اقامتی، بهبود و اصلاح راه‌های دسترسی به جاذبه‌‌های تاریخی و اماکن دیدنی و بهبود وضعیت راه‌‌ها و جاده‌های استان باید مورد توجه مسئولان استانی قرار گیرد.

انتهای پیام/61005/صا40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول