اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان اردبیل:

11 دانشکده کشاورزی اردبیل خروجی مطلوب ندارند

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان اردبیل گفت: استان اردبیل با وجود اینکه قطب کشاورزی است و دارای 11 دانشکده کشاورزی در رشته‌های مختلف است اما خروجی مطلوب و مناسب نداشته و همچنان چالش‌های این حوزه را تهدید می‌کند.

11 دانشکده کشاورزی اردبیل خروجی مطلوب ندارند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، قدیر نوری صبح امروز در جلسه کمیسیون تخصصی بخش کشاورزی و آب و خاک در اردبیل اظهار داشت: رابطه دانشگاه با بخش خصوصی نیز دچار چالش جدی شده است و از سویی اساتید دانشگاه روی مشکلات اساسی بخش کشاورزی در این استان تحقیق و پژوهشی انجام نمی‌دهند و از طرفی فعالان بخش خصوصی نیز به مراکز علمی و دانشگاهی اعتماد کامل ندارند که این خلا می‌تواند بسیار آسیب‌‌آفرین باشد.

وی عنوان کرد: هنوز کشاورزی ما به شکل معیشتی اداره می‌شود و خبری از کشاورزی صنعتی نیست در حالی که انگیزه و حوصله در این بخش آرام آرام در حال از بین رفتن است که خود این امر می‌تواند به نابودی بخش کشاورزی منجر شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان اردبیل کشاورزی را صنعتی پرریسک و تولید آن را همراه با برخی از چالش‌ها و نارسایی‌ها بیان کرد و افزود: به عنوان نمونه بید سیب‌زمینی در استان اردبیل در سال‌های اخیر غوغا کرده و به عنوان یک بحران جدی حتی سلامت افراد را نیز تهدید کرده است به طوری که سیب‌زمینی با چند روز ماندن در خانه دچار پوسیدگی و شکل و شمایلی خاص می‌شود.

نوری در مورد پیشنهاداتی مبنی بر تشکیل اتاق فکر برای حل چالش‌ها و مشکلات موجود ادامه داد: با توجه به سابقه ناخوشایند شکل‌گیری این اتاق‌های فکر به نظر می‌رسد در این بخش ما با چالش‌های جدی روبرو باشیم در حالی که ما آمادگی داریم در قالب کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی با دعوت از صاحب‌نظران اساتید دانشگاهی فعالان بخش خصوصی و خود زارعان و مسئولان متولیان امر نسبت به تصمیم‌سازی مناسب در این حوزه اقدام کنیم.

وی تاکید کرد: اتاق فکرهای زیادی در سال‌های اخیر شکل گرفته و به سرانجام نرسیده است چرا که موضوعات و محورهای مباحث بسیار گسترده است و چارچوب خاصی نیز نمی‌توان برای آن تعریف کرد در حالی که با دعوت اشخاص محدود در این حوزه می‌توان زودتر تصمیم‌گیری کرد.

نظام اجرایی ما متمرکز و غیر‌منعطف است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان اردبیل نیز در این جلسه ابراز داشت: به دلیل به سرانجام نرسیدن اتاق فکرهای مختلف در سال‌های اخیر یک نوع بی‌انگیزگی و سردرگمی را در این حوزه شاهد هستیم در حالی که این اتاق فکر در چارچوب مشخص و با رویکردی متفاوت‌تر شکل گرفته و خروجی آن قابلیت اجرایی و تصمیم‌گیری داشته باشد.

سید حامد عاملی نظام اجرایی در کشورمان را بسیار سفت و سخت، غیرمنعطف و متمرکز بیان کرد و یادآور شد: تجربه دیگر کشورها در این زمینه نشان می‌دهد که افراد حاضر در اتاق فکر باید از روح خلاقانه و مبتکر برخوردار باشند به طوری که در آن می‌توان از ترکیب مدیران اجرایی، بخش خصوصی، اساتید دانشگاه، محققات و خود بهره‌برداران کمک گرفت.

26 تشکل کشاورزی با 15 هزار عضو در اردبیل فعال است

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اردبیل نیز گفت: ترکیب اعضای اتاق فکر بسیار مهم است و در ابتدای کار باید این مجموعه با اعضای محدود فعالیت کند تا بتواند برای حل مشکلات بخش کشاورزی به یک راهکار مناسب و تصمیم‌سازی مطلوب برسد.

شهرام محمدی گفت: هر چقدر تعداد اعضای اتاق محدود باشد جمع‌بندی مباحث سریع اتاق می‌افتد که در این زمینه باید از تجربیات مفید گذشته نیز بهره برد.

وی ضرورت تعیین چارچوب، شرح وظایف و استفاده صحیح از خروجی این جلسات را مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: ما در این زمینه باید از ظرفیت سه رکن بخش تخصصی، اجرای و بهره‌برداران استفاده کنیم که نمایندگان گروه‌ها و تشکل‌های مختلف می‌توانند یاریگر ما باشند تا تجربیات تلخ گذشته در تشکیل اتاق فکر تکرار نشود.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اردبیل اظهار داشت: با توجه به اینکه بخش کشاورزی دارای سه مرحله قبل از تولید،‌ حین تولید و بعد از تولید است می‌توان با برنامه‌ریزی درست و با اولویت توسعه بخش کشاورزی در زراعت شامل زراعت سیب‌زمینی یا غلات با در نظر گرفتن الگوی کشت راهکار مناسب را در نظر گرفت.

محمدی فعالیت 26 تشکل کشاورزی را در استان اردبیل با مشارکت 15 هزار عضو خاطر‌نشان کرد و گفت: باید از ظرفیت بخش خصوصی و تشکل‌های شکل گرفته به بهترین وجه استفاده کرد.

انتهای پیام/62003/ر40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول