اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

3/ایران گشت/ بوشهر

بردخون شهری تاریخی و گوش سپرده به نجوای خلیج فارس

بردخون از توابع شهرستان دیّر در جنوب غربی استان بوشهر واقع شده است که از مشرق و جنوب شرقی با بخش مرکزی شهرستان دیّر و از شمال و شمال شرقی با بخش کاکی شهرستان دشتی همجوار است.

بردخون شهری تاریخی و گوش سپرده به نجوای خلیج فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، شهر بردخون جاذبه‌های گردشگری زیادی نظیر منطقه حفاظت شده مند با گیاهان و جانوران کمیاب و حیات‌وحش منحصربه فرد، پارک ملی نخیلو، جزایر چهارگانه خان و نخیلو و ام الگرم و تهمادو بهشت پرندگان، رودخانه و پل مند، تپه‌های ماسه‌ای، مزارع گوجه‌فرنگی، امامزاده امیردیوان وکوه درنگ و امامزاده‌ها و زیارتگاه‌های مختلف در شهر و روستاها، سواحل دریا و جنگل‎های حرا، کنارهای بال بالو، بقایای قدیمی دارد.

 

پارک جنگلی سجادیه و مناظر طبیعی و سرسبز شهر و روستاها، بوستان ولایت بردخون نیز آماده حضور هموطنان است و به دلیل اینکه بردخون در مسیرجاده ساحلی بوشهر به دیّر قرار دارد و در آینده میزبان پروژه‌های عظیم پارس شمالی است شاهد پذیرش و ورود تعداد زیادی از مسافران بوده که برخی در مدارس شهر و روستاها و عده‌ای نیز در پارک‌های شهر اسکان می‌یابند.

علاوه براین وجود موزه زیبا و متنوع مردم‌شناسی بردخون که شامل آثار و تاریخ گذشته نیاکان و پدران و نیاکان مردم این دیار و صنایع گلیم‌بافی و جاجیم و عبابافی جذابیت‌های بردخون را بیش از گذشته کرده و مشتاقان زیادی را به سمت خود جذب کرده است.

بردخون به دلیل زیرساخت‌ها و استعدادهای طبیعی و انسانی در آینده تبدیل به قطب اقتصادی، فرهنگی، کشاورزی و صنعتی کشور خواهد شد.

علاوه بر اینها و مهم‌تر اینکه وجود تعدادی از امامزاده‌ها و اماکن مذهبی در بردخون موجب ایجاد فضای معنوی و حضور پرشور و شعور علاقمندان در جوار این عزیزان می‎شود.

برخی از امامزاده‌های شهر بردخون عبارتند از:

1 – شاه فرج‌الله (امیردیوان) - روستای آبکش، کوه درنگ

2 – سید علی‌اکبر - شهر بردخون، گلزار شهدا

3 – میر کمال‌الدین - شهر بردخون، گلزار شهدا

4 – حاج سیدقاسمعلی - شهر بردخون، جنوب غربی بردخون

5 – بی‌بی زینب - شهر بردخون، گلزار شهدا

6 – حاج سید محمّد حسینی - شهر بردخون، گلزار شهدا

7 – شاهزاده محمّد - روستای شهنیا

8 – پیر سبز - روستای آبکش

9 – پیر حمزه - روستای آبکش

10 – مقبره سید شهریار - روستای آبکش

11 – مقبره سید جواد - روستای آبکش

12 – پیر مراد - روستای وحدت‌آباد

13 – شاهزاده محمّد - روستای کناری

14 – شاهزاده محمّد - روستای بردخون کهنه

15 – شاه پیر خیر - روستای بردخون کهنه

مشخصات جغرافیایی بردخون

بردخون از توابع شهرستان دیّر در جنوب غربی استان بوشهر واقع شده است که از مشرق و جنوب شرقی با بخش مرکزی شهرستان دیّر و از شمال و شمال شرقی با بخش کاکی شهرستان دشتی همجوار است و در غرب و جنوب تا کالو آخرین روستای تابع جنوبی آندر همسایگی خلیج فارس، گوش به نجوای موج‌ها سپرده ‌است.

جمعیت بردخون براساس سرشماری سال 1390 برابر با 9758 نفر (2439 خانوار) است و دارای دو دهستان به نام‌های بردخون و آبکش است البته در فصل پاییز و زمستان به دلیل حضور جمعیت مهاجر و کارگران فصلی شاغل در مزارع کشاورزی جمعیتی بالغ بر 15000 نفر در منطقه سکونت دارند.

شهر بردخون مرکز بخش بردخون، پرجمعیت‌ترین نقطه بخش 4376 نفر جمعیت و 1114 خانوار دارد، از حدود 35 روستای بخش بردخون، 30 روستا باقی مانده و از این تعداد تنها 21 روستا دارای سکنه ‌است و تنها شهر آن بردخون است.

روستاهای بخش بردخون که امروزه مسکونی هستند به ترتیب جمعیت: شهنیاء، مغدان، آبکش، بردخون کهنه، وحدت‌آباد، کناری، سجادیه (احشام کهنه)، دمی گز شمالی (دوپلنگو)، مل سوخته، کالو، گزخون، زیدون، نرکو ،  کمال احمدی، شیبرم، حاج محمدی و مل گنزه است.

از آغاز دقیق شکل‌گیری و نحوه سکونت اولیه ساکنان روستاهای بخش بردخون، اطلاعات جامع و مستندی به دست نیامده است و آنچه که به دست آمده حاکی از این است که بردخون از دیر باز در این کشور پهناور شناخته شده و مورد توجه بوده‌ است.

-------------------------------

گزارش از :نامجوز زحمتکش

-------------------------------

انتهای پیام/66006/خ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول