اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر شورای مرکزی کمیته امداد امام خمینی (ره):

پیشرفت علمی کشور در گرو علوم اسلامی است

دبیر شورای مرکزی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: علمی که مبتنی بر توانمندی و ظرفیت‌های داخلی کشور باشد موجب حفظ استقلال و عدم وابستگی کشور می‌شود.

پیشرفت علمی کشور در گرو علوم اسلامی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حمیدرضا ترقی در دومین همایش علمی دانشجویی که عصر امروز در سالن اجتماعات تبلیغات اسلامی استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: طبق روایات دینی یک ساعت تفکر بهتر از 70 سال عبادت است.

وی افزود: بیان این حدیث بیانگر اهمیت اسلام به تفکر، تحقیق و پژوهش است تا آنان فقط به دنبال کسب مدرک در دانشگاه‌ها تحصیل نکنند بلکه با دوری از علوم تقلیدی و غربی به سمت کسب آگاهی حرکت کند.

دبیر شورای مرکزی کمیته امداد امام خمینی (ره) اذعان داشت: قبل از جنگ از هر فردی پرسش می‌شد که علم بهتر است یا ثروت در پاسخ بیان می‌کردند علم بهتر است ولی این موضوع بعد از جنگ تحمیلی معکوس شد و آثار بد آن امروز در جامعه نمایان شده است.

ترقی با بیان اینکه چهار میلیون تحصیل‌کرده بیکار در کشور است، ابراز داشت: ما باید در اداره کشور به گونه‌ای عمل کنیم تا تحصیل‌کرده‌ها به جمعیت بیکاران اضافه نشود چراکه در این صورت علم‌آموزی و انگیزه کسب علم در جامعه معنی ندارد.

وی با اشاره به بیانات رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر اینکه « علمی موجب افتخار کشور است که در واقع مبتنی بر توانمندی و ظرفیت‌های داخلی کشور باشد»، بیان کرد: این علم باید به سمت حفظ استقلال کشور حرکت کند نه وابستگی و به تحقق این مهم باید توجه ویژه‌ای کرد تا موفق باشیم.

این مسئول اضافه کرد: با وجود تلاش زیادی که در کتاب‌های درسی دانشگاهی شده ولی ما هنوز وابستگی زیاد به علوم غربی داریم در صورتی که ایران از اندیشمندان فراوانی برخوردار است و همه آنان منشا تولید علم در تاریخ اسلام بودند و امروز بسیاری از کتاب‌ها این اندیشمندان در غرب به عنوان مرجع و ماخذ قابل استفاده است.

دبیر شورای مرکزی کمیته امداد امام خمینی (ره) ادامه داد: در حالی که کشور ما از این علوم بی‌بهره است مانند کتاب طب ابن‌سینا که 100 سال است متن این کتاب منبع اصلی علوم پزشکی غرب است ولی دانشجوی پزشکی ما با کتاب یاد شده غریبه است که این مهم نشان‌دهنده عدم توجه ما به ظرفیت‌های داخلی کشور است که باید اصلاح شود.

ترقی با اشاره به اینکه کتاب مفاتیح‌الحیات از آیت‌الله جوادی آملی یک سبک زندگی اسلامی کامل در جامعه اسلامی است و در آن به نکاتی مهم در زندگی فردی و اجتماعی توجه کرده که عمل به این سبک می‌تواند ما را به پیشرفت، رشد عدالت، رفاه، سعادت اخروی و دنیوی سوق دهد که متأسفانه ما به دنبال الگوگیری از جوامع غربی هستیم.

این مسئول بیان کرد: برای رسیدن به موفقیت در جهان باید در عرصه علمی بی‌نظیر بود و تلاش مضاعفی کرد که رهبر فرزانه انقلاب به این مهم تاکید بی‌شماری دارند ولی متأسفانه در این چند سال همتی در مسئولان وزارت علوم ندیدیم.

وی گفت: طبق بیانات رهبری باید در رشد علمی کشور تلاش کرد تا بتوان موانع را در این زمینه برداشت تا به تولید علم دسترسی یابیم که خوشبختانه امروز کشور ما در منطقه رتبه چهارم در زمینه علمی را دارد.

دبیر شورای مرکزی کمیته امداد امام خمینی (ره) یادآور شد: ارتقای رشد علمی در کشور به برکت اسلام است که در هر عرصه به این مهم توجه ویژه‌ای کرده است.

ترقی با اشاره به اینکه جامعه مصرفی اصولا باید ضد علم‌آموزی باشد، بیان کرد: جامعه‌ای که در اثر مصرف‌گرایی به اسراف مبتلا شود این جامعه در زمینه کسب علم دچار مشکل می‌شود و در رفع آن سبک زندگی مردم تغییر یابد تا بتوانیم علم‌آموزی خوبی در این جامعه محقق شود.

انتهای پیام/77009/ذ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول