اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فنی و عمرانی شهرداری قزوین خبر داد

اصلاح دستورالعمل‌های حفاری در قزوین

معاون فنی و عمرانی شهرداری قزوین گفت: این سازمان با اصلاح دستور‌العمل هماهنگی حفاری ها گام بزرگی در راستای کانالیزه کردن صدور مجوزهای حفاری و اجرای آن درسطح شهر قزوین برداشته است.

اصلاح دستورالعمل‌های حفاری در قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، بی‌شک قزوین نماد سازندگی در طول تاریخ بوده است و آثار بدیع معماری در آن باقی مانده است.

بناهای بی‌شماری از جمله مسجد جامع عتیق، عمارت چهلستون، دروازه عالی قاپو، مسجد النبی و ... که در گنجینه ملی کشورمان ثبت شده‌اند، برای تداوم افتخار شهر قزوین نیازمند سازندگی است تا با مدیریت شهری دقیق و خلاقانه، فردایی بهتر برای آیندگان بسازیم.

بر همین اساس حوزه معاونت عمرانی به عنوان یکی از حوزه‌هایی است که مسئولیت عمران شهری و رفاه شهروندان را در مجموعه شهرداری بر عهده دارد.

در این راستا و به منظور آگاهی از پیشبرد امور در این حوزه شهری با مسعود حق لطفی معاون فنی و عمرانی شهرداری قزوین گفت ‌و‌گویی ترتیب دادیم که در پی می‌آید.

فارس: مهم‌ترین وظایف در این حوزه شهری چیست؟

از مهم‌ترین وظایف می‌توان به مطالعه، طراحی و اجرای پروژه‌های عمرانی سطح شهر، آسفالت خیابان‌ها و کوچه ها، جدول گذاری، نظارت و کنترل روی پروژه‌ها و صورت وضعیت آنها، نظارت بر امور حفاری‌های سایر ادارات، شرکت در جلسات متعدد (کمیسیون معاملات، کمیسیون حفاری‌ها،  کمیسیون تحویل پروژه‌ها، کمیسیون عمرانی در شورای شهر، شورای فنی استان و ... ) اشاره کرد.

همچنین نظارت بر تهیه مشخصات فنی و آسفالت و آبروهای طرفین معابر و کانال‌ها و محاسبه فنی مربوط به اجرای مسیل‌ها، نظارت بر تهیه نقشه‌ها و اسناد و مدارک و آنالیز لازم جهت انعقاد قرارداد، نظارت بر اجرای طرح‌های خیابان سازی و پیاده رو سازی، بررسی وضع موجود خیابان‌های بیش از 8 متر و تعمیر و مرمت و روکش آسفالت کلیه معابر با هماهنگی مناطق شهرداری و  اجرای برنامه‌های مصوب از دیگر وظایف این سازمان است.

از جمله دیگر وظایف این سازمان تهیه برنامه‌های اجرایی و طرح های پیش بینی شده، نظارت بر تهیه مصالح مورد نیاز پروژه‌های عمرانی شهرداری و آسفالت مورد نیاز شهر، نظارت بر امور کمیسیون معاملات، نظارت بر نحوه استفاده از ماشین آلات راهسازی و ساختمانی حوزه مدیریت امور عمرانی می‌توان نام برد.

فارس: اداره نظارت این سازمان از چه اشخاصی تشکیل شده و چه وظیفه‌ای بر عهده دارند؟

اداره نظارت این سازمان دارای چهار کارشناس ارشد عمران، یک کارشناس ارشد معماری، یک کارشناس عمران، یک کارشناس معماری، یک کارشناس تأسیسات مکانیکی و یک کارشناس تاسیسات برقی می‌باشد که در چارچوب شرح وظایف تعیین شده عمل می‌کنند.

یکی از مهمترین وظایف آنها نظارت و کنترل عملیات پیمانکاران و رسیدگی به صورت وضعیت آنها است.

فارس: واحد کمیسیون حفاری از چه افرادی و در چه سالی تشکیل شده است و چه وظیفه‌ای بر عهده دارد؟

کمیسیون حفاری شهرستان قزوین از سال 1375 بر اساس ماده 6 مصوبه هیئت محترم وزیران به 14 بهمن سال 66 تشکیل یافت. کمیسیون هماهنگی حفاری‌ها که با حضور نمایندگان از فرمانداری، شهرداری، شرکت برق، شرکت گاز، شرکت مخابرات و همچنین آب و فاضلاب تشکیل شد وظیفه هماهنگی حفاری های سطح شهر توسط ادارات خدمات رسان را برعهده دارد.

فارس: مهم‌ترین وظایف این کمیسیون چیست؟

از مهمترین وظایف این کمسیون می‌توان به ایجاد هماهنگی در چارچوب ضوابط و معیارها و دستورالعمل‌های کمیسیون عالی در کارهای اجرایی ادارات حفار، رفع مشکلات ناشی از تصمیمات متخذ که در اجرا با مشکل مواجه می‌شود، نظارت بر اجرای ضوابط و معیارها و دستورالعمل‌های کمیسیون عالی هماهنگی حفاری اشاره کرد.

همچنین تهیه و تنظیم گزارش‌های تحلیلی در خصوص مسایل و مشکلات و عملکرد کمیسیون و ارسال آن به کمیسیون عالی، اتخاذ تصمیم نسبت به سایر مسایلی که از طرف هریک از اعضا از طریق دبیرخانه مطرح شود از دیگر وظایف این کمیسیون است.

فارس: دبیرخانه کمیسیون هماهنگی حفاری شهرستان قزوین در راستای تحقق این اهداف چه اقداماتی انجام داده است؟

این دبیرخانه در راستای تحقق این اهداف از بدو تأسیس اقدام به تشکیل جلسات کمیسیون حفاری کرد و کوشیده است تا با پیگیری مصوبات کمیسیون فوق و همچنین صدور مجوز و نظارت بر حفاری‌های انجام شده مشکلات ناشی از حفاری‌ها را به حداقل برساند.

دبیرخانه کمیسیون هماهنگی حفاری شهرستان قزوین کوشیده تا با خدمت گرفتن کارشناسان خبره نظارت بر حفاری ها را به شکل سازمان یافته‌ای انجام دهد.

این دبیرخانه همچنین با اصلاح دستور‌العمل هماهنگی حفاری‌ها گام بزرگی در راستای کانالیزه کردن صدور مجوزهای حفاری و اجرای آن در سطح شهر (با توجه به حجم عظیم حفاری ها توسط ادارات حفار) می‌کوشد تا رضایت همشهریان محترم را جلب کند.

فارس: چه اقداماتی در دفتر فنی شهرداری صورت می‌گیرد؟

از جمله اقدامات دفتر فنی شهرداری شامل تهیه طرح، محاسبه، برآورد،  بررسی طرح ها و مطالعات مشاورین طرف قرارداد با شهرداری و گاهی نظارت عالی بر طرح های تهیه شده می باشد. طرح‌های تهیه شده عمدتا حوزه‌های معماری و شهرسازی شامل طراحی میادین، المان‌ها، پارک ها و ساختمان‌‌های اداری و عمومی است.

همچنین از دیگر اقدامات این دفتر برآورد و تهیه اسناد مناقصه پروژه، بررسی مطالعات و طراحی مشاورین مرتبط با معاونت عمرانی و نظارت معماری برخی از پروژه‌ها است.

فارس: چه اقداماتی در واحد آزمایشگاه این سازمان انجام می‌شود؟

آزمایشگاه فنی خاک مستقر در شهرداری نسبت به آزمایش کنترل کیفی و کمی پروژه‌های شهرداری در اسرع وقت اقدام می‌‌کند و مقاومت فشار بتن در حین اجرا، آزمایش کر (مغزه‌گیری)، آزمایش دانه بندی مصالح بیس تراکم لایه‌ها، آزمایش آسفالت، آزمایش تراکم لایه مخلوط و دانه بندی آن و تعیین ضخامت لایه‌های انجام شده زیر سازی از مهمترین این آزمایشات است.

فارس: چند مورد از شاخص‌ترین پروژه‌های واحد فنی و عمرانی شهرداری قزوین را نام ببرید.

از شاخص‌ترین پروژه های واحد فنی و عمرانی شهرداری می‌توان به احداث واحد دفن مهندسی و بهداشتی پسماند، احداث المان مینودر، احداث المان حافظ، احداث بلوار امام علی، پیاده رو سازی خیابان‌های سطح شهر، مرمت و روکش آسفالت سطح منطقه یک، دو و سه شهرداری، آماده سازی ناحیه پونک، احداث تقاطع غیرهمسطح بلوار امام علی، احداث بلوار شهید لشگری، المان شهید بابایی و بوستان ورزش اشاره کرد.

انتهای پیام/77014/ذ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول