اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس حوزه هنری استان اردبیل:

تولید آثار انقلابی پشتوانه قوی برای فرهنگ و هنر متعالی است

رئیس حوزه هنری استان اردبیل گفت: تولید آثار انقلابی پشتوانه عظیم برای حمایت از هنرمندان پرتلاشی است که در تولید آثار فاخر می‌توانند گام‌های جدی بردارند.

تولید آثار انقلابی پشتوانه قوی برای فرهنگ و هنر متعالی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، ساسان ناطق عصر امروز در پنجمین جشن تولد یک کتاب که در تالار حوزه هنری اردبیل برگزار شد، اظهار داشت: هنر و ادبیاتی که مسیر روشن ارزش‌ها و باورها را تقویت کند، می‌تواند به یک توسعه واقعی و حرکت منسجم در تولید آثار ارزشمند کمک کرده و زمینه یک تحول جدی را در جامعه فراهم آورد.

وی با اشاره به کشف و شهود و درک و دریافت زوایای مغفول مانده موقعیت‌های داستانی تصریح کرد: آگاهی انسان‌ها منحصر به ادراکات حسی است اما برای داستان‌نویس دست یافتن به واقعیت‌های ماورائی یا واقعیت‌های درونی شخصیت‌های داستانی، که ماحصل مطالعه و تجربه است، دریافتی پایدار و لذت‌بخش است.

در ادامه ناطق بخشی از داستان «خط» را برای حاضران جلسه خواند و نظرات چند نفر از حاضران بخش پایانی پنجمین برنامه جشن کتاب بود، در این باره عادل قلی‌‌پور گفت: یکی از امتیازات داستان‌های ناطق قصه‌محور بودن آنهاست اما در داستان «در آفریقا همه چیز سیاه است» مخاطب راوی معلوم نیست.

آیدین ضیایی هم متن مکتوبی را قرائت کرد که در بخشی از آن‌ آمده است: ساسان ناطق امر ایستا را که در داستان‌ها، روایات و خاطرات جنگی به اتمام امکانات انجامیده را با عمق‌بخشی و وسعت‌دهی به بازتولید زایشی و دعوت از بالقوگی‌‌های جنگ برای رسیدن به فعلیت روایی کشانده است.

وی تصریح کرد: ناطق توانسته امکانات جدیدی را در این ژانر بیازماید و فضا را برای ادبیات جنگ به گستره‌ای از امکانات بالقوه که به تحقق نرسیده بودند ولی همچنان امکانی خاموش بودند را بگشاید.

ضیایی خاطر نشان کرد: ساسان ناطق به عنوان نویسنده جنگ، نویسنده‌ای ا‌ست که مدام گریز می‌دهد، مدام گریز می‌زند و به این امر تواناست.

به رغم استفاده مستندوار از حوادث تاریخی و شخصیت‌هایی حقیقی که ساسان ناطق از آنها در داستانش بهره برده، این استنادات تاریخی به روند داستان کمک کرده و سیر طبیعی و باورپذیری برای داستان به وجود آورده جوری که شخصیت‌های حقیقی به نسبت خصوصیاتشان با پرسناژ اصلی داستان در حال بده بستان هستند، اما در عین حال این شخصیت‌های حقیقی داستان را از مسیر روایت خاص خودش خارج و تبدیل به گزارشی کسل‌کننده نکرده است.

مجموعه داستان «در آفریقا همه چیز سیاه است» با نگاهی بینابینی از جنگ و گریز بین خاکریزهای ایرانی و عراقی به دنبال تصویر موقعیت‌هایی جدید از صحنه‌های جنگ و شخصیت‌های آن است.

این کتاب به تازگی توسط انتشارات شهرستان ادب منتشر شده است.

انتهای پیام/62001/ک30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول