اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با فارس تأکید شد

لزوم پرداخت عوارض معوقه چرای دام از سوی مرتع‌داران آبیکی

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آبیک خواستار تسریع در پرداخت عوارض قانونی معوقه چرای دام از سوی مرتع‌داران این شهرستان شد.

لزوم پرداخت عوارض معوقه چرای دام از سوی مرتع‌داران آبیکی

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، مرتع، زمینی است که حداقل مدتی از سال دارای پوششی از گیاهان مرتعی خودرو است؛ همچنین مرتع به اراضی بایر اطلاق می‌شود که رستنی‌ها در آن به حالت طبیعی رشد کرده و میزان بارندگی آن منطقه نسبتاً کم باشد و به وسیله حیوانات اهلی و وحشی مورد چَرا واقع شود و هیچ عاملی آن را محدود نکند.

در اوایل بهار که در مراتع گرمسیری با گرم شدن تدریجی هوا علوفه کمیاب می‌شود، دامداران و عشایر کوچنده به مناطق مرتفع‌تر دارای هواى ملایم و علوفه‌ای بهتر کوچ می‌کنند و تا اواخر فصل بهار در این مناطق باقی می‌مانند.

برخی از دامداران نیز که به دلایلی، دسترسی به مراتع سردسیری ندارند در فصل تابستان دامهایشان را در همین مراتع نگه می دارند، و دام‌های روستائیان محلی نیز در تمام مدت سال از این مراتع استفاده می‌کنند که در شهرستان آبیک نیز این موضوع وجود دارد.

برای آگاهی از وضعیت چرای دام در مراتع شهرستان آبیک و اجرای طرح ساماندهی چرای دام در این شهرستان با حمیدرضا رضانژاد رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آبیک گفت وگویی ترتیب دادیم که در پی می‌آید.

فارس: چه میزان از سطح شهرستان آبیک دارای مرتع است؟

48 هزار و 590 هکتار و ممیز 63، میزان سطح مراتع شهرستان آبیک است که تعداد پلاک‌های موجود در این شهرستان 73 پلاک است.

فارس: چه میزان از سطح مراتع و چه تعداد از پلاک‌ها ممیزی شده است؟

42 هزار و 38 هکتار و ممیز 26، میزان سطح مراتع ممیزی شده شهرستان آبیک است که از 73 پلاک موجود، 47 پلاک ممیزی شده است.

فارس: تعداد بهره‌برداران مراتع شهرستان آبیک چه تعداد است و غالب دام‌ها چیست؟

میزان بهره‌برداران مراتع شهرستان آبیک 872 بهره‌بردار است که اغلب گوسفند و بز را در مراتع به چرا می‌برند؛ این در حالی است که چرای گاو نیز از حالت سنتی خارج شده و به صورت صنعتی و نیمه صنعتی در آغل‌ نگهداری می‌شود.

فارس: طرح ساماندهی چرای دام در مراتع با چه هدفی اجرا می‌شود؟

طرح ساماندهی و مدیریت چرای دام با هدف کنترل ورود و خروج دام‌ها از شهرستان آبیک اجرا می‌شود و با توجه به جذب اعتبارات از اوایل زمستان این طرح در حال اجرا است. همچنین با اجرای این طرح در نظر داریم دامداران بیشتری را زیر پوشش این طرح قرار داده تا با داشتن پروانه دام به شیوه قانونی به چرای دام بپردازند.

فارس: آیا خارج از شهرستان آبیک هم شاهد ورود و خروج دام در مراتع این شهرستان هستیم؟

بله. متأسفانه ورود دام‌های غیرمجاز از استان‌های همجوار به ویژه تهران و البرز و فشار دام‌ها بر این مراتع، سبب می‌شود پوشش گیاهی منطقه تخریب شود البته نیروی انتظامی با مشارکت یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آبیک برای جلوگیری از ورود دام‌های غیرمجاز همکاری لازم را دارد.

فارس: پیامدهای منفی ورود دام‌های غیرمجاز به شهرستان آبیک چیست؟

برداشت علوفه از سطح مراتع شهرستان آبیک از سوی دام‌های غیرمجاز سبب می‌شود علوفه کمتری نصیب بهره‌برداران شهرستان آبیک شود.

علاوه بر این، در برخی مواقع بین مرتع‌داران  درگیری و نزاع نیز پیش آمده است.

فارس: در خصوص دلایل ورود دام‌های غیرمجاز به شهرستان آبیک توضیح دهید.

شهرستان آبیک در مسیر عبور و مرور و کوچ قرار دارد و به دلیل قرار گرفتن در میانه راه، برف‌ کوه‌های این شهرستان زودتر آب می‌شود ولی استان‌های همجوار چون در منطقه ییلاقی و برف‌گیر قرار دارند، دامداران زودتر از موعد و به صورت مخفیانه و غیرقانونی دام‌های خود را به شهرستان آبیک سرازیر می‌کنند.

فارس: صاحبان پروانه مرتع‌داری در این زمینه چه وظیفه‌ای دارند؟

صاحبان پروانه مرتع‌داری همان گونه که حق بهره‌برداری مراتع شهرستان آبیک به آنان واگذار شده به همان شیوه، اطفای حریق و آتش‌سوزی و جلوگیری از ورود و خروج دام غیرمجاز و بدون پروانه را نیز بر عهده دارند گرچه می‌توانند با معرفی متخلفان به مراجع قضایی اقدام کنند که اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آبیک نیز در این زمینه آماده همکاری است.

فارس: چه توصیه‌ای به مرتع‌داران شهرستان آبیک در خصوص پرداخت عوارض معوقه سالانه دارید؟

برابر ماده هشت آیین‌نامه اجرایی قانون اصلاح تبصره (1) ماده (47) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، مرتع‌داران شهرستان آبیک که دارای پروانه مرتع‌داری هستند، موظف هستند جهت تمدید پروانه چرا (مرتع‌داری) نسبت به پرداخت عوارض معوقه قانونی و سالانه خود اقدام کنند.

فارس: اگر مرتع‌داران صاحب پروانه در این زمینه اقدام نکنند، چه چیزی در انتظارشان است؟

اگر مرتع‌داران صاحب پروانه چرا در خصوص پرداخت عوارض معوقه سالانه اقدام نکنند اداره منابع  طبیعی و آبخیزداری نسبت به ابطال پروانه چرای مرتع‌داران اقدام کرده و پروانه چرای دامشان را به دامداران متقاضی واگذار می‌کند.

گرچه ابلاغیه پرداخت معوقات به مرتع‌داران ارسال شده است تا نسبت به پرداخت معوقه امسال و سال‌های گذشته اقدام کنند در غیر این صورت علاوه بر ابطال پروانه چرای دام، مرتع‌داران به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

فارس: چرای دام از سوی بهره‌برداران شهرستان آبیک از چه زمانی آغاز می‌شود؟

چرای دام  در شهرستان آبیک از اوایل فصل بهار آغاز شده و تا اواسط پاییز ادامه دارد.

انتهای پیام/77006/ی40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول